Knife Skrevet 24. februar 2010 Rapporter Del Skrevet 24. februar 2010 (endret) Hei. Jeg går i 9 klasse, og siden 7 klasse har jeg vært ekstremt interesert i kosthold og trening. Spesielt hvordan kroppen fungerer og muskler. Jeg bor i Bergen og neste år går jeg i 10 klasse og snart går jeg ut til videregående, og jeg tenker spesielt på hvilken linje jeg skal gå på. Jeg liker å undervise og lære andre folk om kosthold og trening og jeg liker selv å lese om det. Jeg vil ikke kun gå på en linje og lære basiken om personlig trener, men jeg vil bli best! Jeg vil lære alt som er å lære om trening og kosthold. Jeg skal ikke gå på allmen linje. Hvilken linjer burde jeg gå på for å lære alt om muskler, skjellet, hormoner og kosthold? Jeg hadde forsåvidt tenkt å ta det første 1-2 årene på matfag, for å så søke jobb som en kok for å deretter lære meg et medsinfag om muskler og hvordan kroppen fungerer (husker nå ikke hva dette faget het) også for å ta et kostholds fag på høgskole/universitetet.For å så lære alt det er om kosthold, proteiner, fett og karbohydrater. Kostholdfilosofier som Statens, lavkarbo, høykarbo, høyfett/lavfett osv. Endret 24. februar 2010 av Pijus Lenke til kommentar
- Slaktarn - Skrevet 24. februar 2010 Rapporter Del Skrevet 24. februar 2010 (endret) Du kan f.eks ta fagbrev som kokk først, for så å begynne på Matteknologi på Tunga, men jeg tror nok du må ha allmenfaglig kompetanse før du kan studere på høyskoler uansett. Så dvs. du må ta allmenfaglig påbygning før du kan begynne på Matteknologi da Endret 24. februar 2010 av XanderZ Lenke til kommentar
Knife Skrevet 24. februar 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 24. februar 2010 Kan jeg ta matutdanning mens jeg holder på med allmen? 3 år med allmen er no no for meg. Lenke til kommentar
- Slaktarn - Skrevet 24. februar 2010 Rapporter Del Skrevet 24. februar 2010 Altså, du kan ikke ta to studieretninger samtidig, vettu. Du må begynne en plass, men hvis tre år allmenfag er no no, så må du nesten ta utdanning til kokk først da, også allmenfaglig påbygning på ett år etterpå. Er det eneste rådet jeg kan gi værtfall Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 24. februar 2010 Rapporter Del Skrevet 24. februar 2010 "Hvilken linjer burde jeg gå på for å lære alt om muskler, skjellet, hormoner og kosthold?" For min egen del har jeg gått fysioterapi og tatt flere kurs etterpå før jeg begynte å jobbe som PT\instruktør deltid, fungerte greit det, men manglet litt ift kosthold samt at en bør spe på med endel litteratur. Noen forslag kan være å ta en bachelor i idrett og ta PT-utdanninga gjennom NIH. Bevegelsesvitenskap kan du også vurdere, en venn av meg gikk det og tok PT-kurs etterpå og fikk seg bra jobb etter det Medisin grunnfag kan være et fornuftig valg det og! Om du virkelig ønsker å bli "best" ville jeg hørt om å få hospitere hos f.eks Børge Fagerli, Eirik Sandvik eller andre som jobber i eliten innen trening\kosthold Lenke til kommentar
Knife Skrevet 24. februar 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 24. februar 2010 (endret) Ja takk. Har selv vært i kontakt med Sandvik. En kjekk fyr han og bøkene hans er ganske bra. Ser om jeg får sendt ham en mail en dag. Men må man ta allmenn for å studere på universitetet? Tenker da å sette opp årene slik: 1vg: Matfag 2vg: Matfag 3vg: Medisinfag (+ jobbe som kokk på deltid) Eller funker det ikke? Jeg har liksom ikke lyst å kun ta grunnkursetet (slik jeg forstår det så er PT-utdanning gjennom NIH et grunnkurs?, liksom absolut det du skal kunne for å undervise kundene?) men jeg vil gjerne vite alt som er å vite. Endret 24. februar 2010 av Pijus Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 24. februar 2010 Rapporter Del Skrevet 24. februar 2010 Alt som er å vite får du ikke vite, du blir aldri utlært For min egen del har jeg lært nok gjennom samarbeidet med Eirik Sandvik til at jeg kan coache noen utøvere selv nå, men hender ofte jeg må spørre om råd og da. Generell studiekompetanse kreves for de fleste fagene på universitetet da. Evt kan du gjøre som endel andre har gjort, drite i utdanning og opparbeide deg kunnskap gjennom nitidig lesing og diskusjoner med proffene, både Børge og Eirik har ikke allverden med utdanning å vise til, men har virkelig fordypa seg i det meste som er relevant for styrketrening og for Børges del kosthold Lenke til kommentar
Jørgen Skrevet 25. februar 2010 Rapporter Del Skrevet 25. februar 2010 Du må nok belage deg på å "orke" deg igjennom en studiespesialiserende linje hvis du skal ta noen fag på universitetet eller høyskole. Restaurant - og matfag (første året) og Kokk og servitør (andre året) kan jeg selv fortelle deg at vil ha liten relevanse for å lære noe særlig, da må du i så tilfelle gjøre som meg og ta allmennpåbygg for å oppnå den generelle studiekompetansen. Jeg har observert at du innehar kunnskaper om mye av basiskunnskapen rundt proteiner,karbohydrater, vitaminer og fett i treningsdelen av forumet, og tro meg når jeg sier at du ikke lærer mer enn det helt elementære, akkurat det samme som du uansett vil lære i naturfag enten du går matfag eller studiespesialisering (allmenn). Idrettsfag er kanskje tingen for deg? Du vil få den generelle studiekompetansen som gjør at du kan studere ved høyskole eller universitet og samtidig lære om både kosthold og idrettslære. Når du er ferdig med det vil du ha mange valg. Du kan som tidligere nevnt prøve å hospitere hos en av de nevnte eller ta et relevantstudie: Fysioterapi Ernæringsfysiologi Bevegelslære Idrettsvitenskap Dette er alle studier som kan være interessant for en som vil bli best. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå