olsen_1 Skrevet 24. februar 2010 Del Skrevet 24. februar 2010 (endret) hei. har en pc jeg lurer på om jeg kan oppgradere. skulle jo egentlig ha kjøpt helt ny gaming pc osv, men finner ut at jeg ikke vil invester 10-15.000 i ny pc, da det er så alt for mye annet å bruke pengene på det jeg bruker pc'n til er world of warcraft og surfing for det meste, og gjerne de to tingene samtidig (har en tendens til å ha 10 faner + oppe i firefox ), 2 skjermer. uansett, det jeg har av pc i dag er ca 3 år gammelt, og selv om jeg ikke vil ut med så alt for mye for nye deler (tenk onkel skrue her, så billig så mulig, men så godt at det holder), så regner jeg med at jeg vil få en solid oppgradering fra det jeg har, sammenlignet med det jeg betalte da. antec nine hundred miditower /m vindu corsair powersupply 620w, 8xsata atx/eps, 2xpci, 20/24 pin msi p35 neo-f socket 775 ddr2 1333fsb intel core duo e6750, 2.26 ghz, xfx geforce 8800gts 640mb ddr3 corsair twinX2 5400 ddr2 2x1024mb brikker seagate barracuda 7200 500gb sata2 16mb creative sb x-fi gamer samsung dvd brenner har i tillegg kjøpt en wd green 2tb harddisk, ca 2 mnd siden (tror den har høyere overføringshastighet enn den 500gb). hva er flaskehalsen? er det noe grunn å ikke oppgradere alt, iallefall hovedkort, ram, skjermkort og prosessor? for å unngå å poste mange poster, hvorfor begynner plutselig wmp å spille musikk i loop, og begge skjermene blir svarte med dette oppsettet? + at den kan låse seg i nesten minutter om jeg spiller wow, åpner en ny fane eller kobling i firefox, eller starter et 3. program samtidig. hva burde jeg satse på? husk at jeg ikke trenger å se rynkene i trynet på gnomen min i warcraft, men burde kunne spille på høyeste oppløsning med de fleste instillingene på max (ikke skygger da), og beholde minst 25 fps i raids, selv når skjermen er full av 25 stykker som beveger seg. takker for svar Endret 24. februar 2010 av olsen_1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 24. februar 2010 Del Skrevet 24. februar 2010 (endret) Tror du bør se etter f.eks (om du vil oppgradere) intel i3, i5 hovedkort/ram er kanskje litt dyrere ennå, men ikke uakuelt om du vil først gå for noe nytt. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=346179 PowerColor Radeon HD 5670 1GB GDDR5 eller ASUS GeForce GTX 260 896MB PhysX CUDA bør være en god del bedre. Husk at om du bruker maskinen din over noen år, kan det bli tregt, mest på grunn at harddiskene er ufragmentert, som taper en del ytelse. i så fall http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=485983 kan være et forslag. Handle der du syns er billigst, men nå er komplett blandt de største slik at du er mere trygg om du får problemer å må kontakte kundeservice. Tror ikke prosessoren er en stor flaskehals, men har du en god prosesor kjøler, (bedre en intel) er det ikke usansynlig at du kan klare deg med å bytte til en SSD disk og et nytt skjermkort. 2 GB ram enten vista/windows 7 eller XP er litt lite, så mere pleier å funger bedre, husk at du bør ha 64 bits OS om du vil ta i bruk mere en 3.4 GB minne. Hvis skjermen blir svart, på grunn av flere skjermer, så takler ikke eldre skjermkort så bra å bruke flere større skjermer/oppløsninger, samtidig. Endret 24. februar 2010 av LMH1 Lenke til kommentar
olsen_1 Skrevet 24. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2010 takker for svar. kjører ccleaner regelmessig, defragger regelmessig også, og er ca 1 mnd siden jeg reformatterte hele greia. hadde tenkt meg et i5 oppsett da. er det mulig med et budsjett på ca 5k? Lenke til kommentar
olsen_1 Skrevet 24. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2010 bor i hellas forresten så kan ikke bestille fra komplett Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 24. februar 2010 Del Skrevet 24. februar 2010 bor i hellas forresten så kan ikke bestille fra komplett Nå kjenner jeg ikke prisene i hellas, men det bør vel være mulig, siden en oppgradering hos komplett koster ca http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=495976 3600 kr så ikke umulig, men sjekk prisene, før du handler. Lenke til kommentar
olsen_1 Skrevet 24. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2010 (endret) fant en gresk side (plaisiodotgr) grafikk-kort: sapphire 5770 svga (pci express, 1gb) 152 euro hovedkort : msi cd 53 (socket 1156, ddr3, p55) 99 euro ram : corsair 4 gb 1600 mhz pc3 12800 115 euro prosessor : intel i5-750 2.66 ghz 179 euro sum: 545 euro / 4372 kroner. dette passer sammen? ser jo ikke så ille ut. (brukte hk + prosessor forslaget ditt) kan jeg bruke gamle kassen/ strømforsyning etc? edit: er det noe annet å huske om jeg bare bytter de 4 delene? skal gjøre det selv hehe, har ikke mye erfaring med det (bygde en pc for ca 5 år siden etter å ha sniffa litt rundt på hw.no ) Endret 24. februar 2010 av olsen_1 Lenke til kommentar
olsen_1 Skrevet 24. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2010 kom til å tenke på.. er de delene 64 bit ? og kan jeg kjøpe 64 bit deler men kjøre 32 bit xp til jeg ønsker å kjøpe w7 64? Lenke til kommentar
torfinns Skrevet 24. februar 2010 Del Skrevet 24. februar 2010 (endret) Jeg ville bare skiftet ut grafikkort med et nytt i ATI 58xx eller 57xx-serien, c2d 8400/8500/8600 eventuelt en c2dQuad. Og til slutt toppet det med en Intel 80GB gen2 SSD. Kanskje kan du klare deg uten CPU-oppgradering om du tar grafikk og ny disk. Minne ville jeg strengt tatt ikke brukt penger på om jeg ikke fikk noe veldig raskt til en veldig rimelig penge(f.eks PC8500) På denne måten vil du kunne bruke eksisterende utstyr lengre og spare pengene til en større oppgradering. Faktisk tror jeg ikke din opplevelse med nytt hk, CPU, minne som du har satt opp vil svare til forventningene, du har jo tross alt noe som til din bruk skal gå veldig glatt i utgangspunktet. Sansynligvis klarer du selge ditt gamle grafikkort og Cpu på bruktmarkedet og da vil du kunne ta deg råd til en SSD som systemdisk. Eit: Ser at en c2dQ8400 ligger under kr 1300 hos Amentio Endret 24. februar 2010 av torfinns Lenke til kommentar
olsen_1 Skrevet 4. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2010 hei igjen, burde vel ikke bumpe denne posten, men har noen flere spørsmål; ny-pc'n ble dette: intel processor i5-750 xfx 5770 grafikk kort mushkin black line 4GB ddr3 pc 16000 ram msi p55 gd 65 gaming hovedkort og arctic cooling freezer 7 pro rev.2 dette ble til sammen 4900 kroner og noe smått. kjøpte i tillegg win7 prof 64 bit - opplevelses indexen gir meg prosessor 7.3 ram 7.5 grafikk 7.4 gaming graphics 7.4 primary harddisk 5.7 ser ut som harddisken burde byttes ut, er en gammel seagate 500gb delt i to, 7200 rmp/ 8mb cache, stemmer dette? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå