Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Reklamasjon Canon 400D

Anbefalte innlegg

Hei!

Har ett 2 år gammelt Canon 400D speilrefelekskamera som plutselig sluttet å fungere. Leverte det inn til Japan Foto som sendte det inn til Serviceproffen(Canon sin autoriserte serviceverksted). Etter noen dager får jeg beskjed fra Japan Foto om at det mest sannsynelig er feil på hovedkortet og at dette vil koste 3300 å reparere, da garatien har gått ut. Er det ikke slik at det er 5 års reklamasjonsrett på slikt utstyr? Den skal tross alt dekke produksjonsfeil, noe jeg mener dette må være. Synes dette høres helt urimelig ut! Noen som kan bekrefte, eventuelt avbekrefte hvilke rettigheter jeg har i dette tilfellet?

Takk på forhånd:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om varen er kjøpt som privatperson hos en butikk i Norge eller som henvender seg til norske forbrukere har du reklamasjonsfrist i 2 eller 5 år på feil som var på varen ved kjøpstidspunktet.

Krøkkete forklart. Så lenge feilen du nå har ikke er selvforskyldt eller skyldes feil bruk av deg så kan du reklamere om du er innenfor reklamasjonsfristen. Minste reklamasjonsfrist i Norge er 2 år. Er varen eller deler av varen ment å vare vesentlig lenger så er det 5 år som gjelder.

Endret av nomore
Lenke til kommentar

En feil på hovedkort kan skyldes mye rart:

- produksjonsfeil

- slagskade/fallskade

- fukt/kondens

- feil bruk/feil omgivelser

- støv/drit/smuss

osv

Innenfor de første 6 månedene etter kjøpsdato har selger ansvaret for å sannsynliggjøre at feilen skyldes kunden selv. Etter de 6 månedene er det kjøper som må sannsynliggjøre at feilen ikke skyldes kunden selv, eller at feilen var der på kjøpstidspunktet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...