Poor Leno Skrevet 24. februar 2010 Del Skrevet 24. februar 2010 Jeg skal søke på høyere utdanning i april og vurderer å søke politisk økonomi, men jeg aner ikke helt hva jeg begir meg utpå! Er det noen her som har gått linja og som kan forklare litt rundt det? Hvilke jobber og lønninger kan man forvente seg etter treårig skolegang? Er studiemiljøet på NTNU så bra som man hører om? Takk for svar! Lenke til kommentar
magneman Skrevet 24. februar 2010 Del Skrevet 24. februar 2010 (endret) Hei! Har lest litt om politisk økonomi ved NTNU selv, men slik jeg har forstått det, er bachelor i politisk økonomi ved NTNU bare en blanding av samfunnsøkonomi og statsvitenskap, og at det er mindre fleksibelt enn, for eksempel bachelor i samfunnsfag med fordypning i stasvitenskap med full fordypning i samfunnsøkonomi, fordi det er flere fag som er obligatoriske i politisk økonomi. Om man tar bachelor i samfunnsfag med fordypning i statsvitenskap og deretter full fordypning i samfunnsøkonomi (velger sammfunssøkonomiske fag i alle defrie studiepoengrutene) så er man vel uansett kvalifisert til både master i statsvitenskap og samfunnsøkonomi etter bachelor. Studiet i politisk økonomi er med andre ord mer eller mindre et ferdiglaget studium med begrensede valgmuligheter, med kompetanse innen både statsvitenskap og samfunnsøkonomi. Det er slik jeg har forstått det. Det jeg ikke skjønner er hvorfor man vil studere bachelor i politisk økonomi, ettersom man kan ta bachelor i samfunnsfag med en fordypning, og full fordypning i noe annet, noe som gir mer valgfrihet fordi man kan velge fag fritt. Om jeg husker rett, er bortimot halvparten av studiepoengene i en bachelor i samfunnsfag frie studiepoeng (støttefag). Det er allikevel litt forskjell i obligatoriske fag, om man tar bachelor i samfunnsfag med fordypning i samfunnsøkonomi og full fordypning i statsvitenskap, vil man få litt andre fag. Du kan sammenlikne disse to: http://www.ntnu.no/studier/politisk-okonomi/oppbygning og http://www.ntnu.no/studier/samfunnsokonomi/oppbygning Endret 24. februar 2010 av magneman 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå