Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Er Wunderbaum lovlig?


Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-77do0b

Ettersom det ikke er ulovlig med Wunderbaum, så vil ikke noe som helst skje dersom du blir stoppet. Ha på deg bilbelte, dét derimot er ulovlig å kjøre uten.

Endret av Slettet-77do0b
Lenke til kommentar

Politiet vil nok etter all sansynlighet bruke skjønn dersom det skulle være noe tvil på om du har en "ulovlig" plassert wunderbaum hengende i speilet ditt. Det første som vil skje er nok at de ber deg ta den vekk dersom den blokkerer den frie sikten. Dersom du nekter dette vil du nok få et forelegg.

Lenke til kommentar

Eller så kjenner Politiet lovverket bedre enn deg, og vet at det er tilatt å ha én gjenstand i speilet. Det er en grunn til at luftfriskere kan henges i speilet, og de er helt lovlige, så lenge det bare er én av gangen.

 

Altså, det er helt lovlig. For hver gjenstand ekstra du har, kan du få et bot på 1500,- så vidt jeg husker.

Lenke til kommentar

Det er ikke tillat å ha én gjenstand i speilet dersom denne gjenstanden er så stor at den blokkerer sikten. En normal wunderbaum gjør etter all sansynlighet ikke dette, men det finnes eksempler der politiet har bedt bilister fjerne effekter/luftfriskere som er hengt opp i speil el.

Lenke til kommentar

Hvorpå dette er relevant? Spørsmålet dreier seg om Wunderbaum, ikke en papplate på 2x2 meter. Det står vel i denne paragrafen noe sånt som at "Sikten ikke skal være nedsatt av betydelig grad, hvor den enkelte tjenestemann må vurdere dette etter sjønn" Selvsagt mer vrient formulert og nærmere dansk-norsk.

 

Men jeg skal ikke benekte at jeg formulerte meg feil, for det er én gjenstand, som ikke begrenser sikten.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Jeg? Nei. Dersom jeg skulle finne ut av at dette er ulovlig hadde jeg før heller fjernet den før jeg hadde blitt tatt. Er ikke så nøye for meg å ha en Wunderbaum at jeg vil betale en bot.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...