Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2 Skrevet 24. februar 2010 Del Skrevet 24. februar 2010 Hei, vet noen om det er ulovlig å henge opp en Wunderbaum under speilet som er innendørs i midten? Lenke til kommentar
Palme Skrevet 24. februar 2010 Del Skrevet 24. februar 2010 Wunderbaum er et lovlig produkt ja. Man skal også ha fri sikt, så det å henge det opp slik at du ikke har fri sikt er i følge loven ikke lov nei. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 24. februar 2010 Del Skrevet 24. februar 2010 Om du lovleg kan henge opp ein wunderbaum eller ti er avhengig av biltype (plassering av speil og utforming av frontruta). Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2 Skrevet 25. februar 2010 Del Skrevet 25. februar 2010 Ok, men hvordan vet man det da? Hva skjer dersom politiet stopper deg? Mister man lappen, får man bot? Prikk i førerkortet? Hva? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b Skrevet 25. februar 2010 Del Skrevet 25. februar 2010 (endret) Ettersom det ikke er ulovlig med Wunderbaum, så vil ikke noe som helst skje dersom du blir stoppet. Ha på deg bilbelte, dét derimot er ulovlig å kjøre uten. Endret 25. februar 2010 av Slettet-77do0b Lenke til kommentar
Arinomi Skrevet 25. februar 2010 Del Skrevet 25. februar 2010 Ok, hva i helvete er det som ligger i baksetet og stinker sånn at du lurer på hvor mange wunderbaum du kan henge opp? Lenke til kommentar
Palme Skrevet 25. februar 2010 Del Skrevet 25. februar 2010 Politiet vil nok etter all sansynlighet bruke skjønn dersom det skulle være noe tvil på om du har en "ulovlig" plassert wunderbaum hengende i speilet ditt. Det første som vil skje er nok at de ber deg ta den vekk dersom den blokkerer den frie sikten. Dersom du nekter dette vil du nok få et forelegg. Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 25. februar 2010 Del Skrevet 25. februar 2010 Eller så kjenner Politiet lovverket bedre enn deg, og vet at det er tilatt å ha én gjenstand i speilet. Det er en grunn til at luftfriskere kan henges i speilet, og de er helt lovlige, så lenge det bare er én av gangen. Altså, det er helt lovlig. For hver gjenstand ekstra du har, kan du få et bot på 1500,- så vidt jeg husker. Lenke til kommentar
Palme Skrevet 25. februar 2010 Del Skrevet 25. februar 2010 Det er ikke tillat å ha én gjenstand i speilet dersom denne gjenstanden er så stor at den blokkerer sikten. En normal wunderbaum gjør etter all sansynlighet ikke dette, men det finnes eksempler der politiet har bedt bilister fjerne effekter/luftfriskere som er hengt opp i speil el. Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 25. februar 2010 Del Skrevet 25. februar 2010 Hvorpå dette er relevant? Spørsmålet dreier seg om Wunderbaum, ikke en papplate på 2x2 meter. Det står vel i denne paragrafen noe sånt som at "Sikten ikke skal være nedsatt av betydelig grad, hvor den enkelte tjenestemann må vurdere dette etter sjønn" Selvsagt mer vrient formulert og nærmere dansk-norsk. Men jeg skal ikke benekte at jeg formulerte meg feil, for det er én gjenstand, som ikke begrenser sikten. Lenke til kommentar
Rick Skrevet 25. februar 2010 Del Skrevet 25. februar 2010 Har du for mange Wunderbaum gir nokk de fleste politibetjenter deg bare beskjed om å plukke de ned, kan jo treffe på en sur og grinete person men har mine store tvil om det. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2 Skrevet 25. februar 2010 Del Skrevet 25. februar 2010 Takk for svar Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 25. februar 2010 Del Skrevet 25. februar 2010 Er det tillat med speil som er så stort at det blokkerer 1/4 av sikten framover? Speilet blokkerer så mye at jeg må bøye meg ned for å se godt nok når jeg kjører 460-en til en i familien. Den er tydeligvis ikke skapt for normalt høye mennesker Lenke til kommentar
kazzper Skrevet 25. februar 2010 Del Skrevet 25. februar 2010 Har hørt om flere tilfeller der folk har fått beskjed om å fjerne luftfriskere fra speilet. I noen tilfeller er de i veien, kjører du bil med høy frontrute, lastebil, varebil osv er det ikke noe problem Lenke til kommentar
ChristR Skrevet 25. februar 2010 Del Skrevet 25. februar 2010 Jeg er ingen offentlig tjenestemann, men passer alltid på å be folk fjerne luftfriskere! Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 25. februar 2010 Del Skrevet 25. februar 2010 Politet ber vel først og fremst deg fjerne den for å slippe den gyselige lukta mens han prater med deg Lenke til kommentar
Biler Skrevet 25. februar 2010 Del Skrevet 25. februar 2010 ikke hør på de som sier nei, Det er lov å ha Wunderbaum garantert. så heng det opp. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2 Skrevet 25. februar 2010 Del Skrevet 25. februar 2010 Hehe, ok:) Lenke til kommentar
kazzper Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 Han over her betaler en eventuell bot Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2 Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 Jeg? Nei. Dersom jeg skulle finne ut av at dette er ulovlig hadde jeg før heller fjernet den før jeg hadde blitt tatt. Er ikke så nøye for meg å ha en Wunderbaum at jeg vil betale en bot. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå