petterg Skrevet 6. juni 2003 Del Skrevet 6. juni 2003 Dette var snodig! Instalerte en netgear mr814 trådløs router, og vips var maks hastighet på linja 20 KB / MINUTT! m.a.o totalt ubrukelig. Første tanke var at det var noe feil på routeren, så jeg satt opp et lite hjemmelaget internett for å prøve å rekonstruere problemet. Selvsagt fungerte alt bra, så etter masse styr og mas fant jeg ut at dsl modemet hadde et enormt pakke drop når det var koblet til routeren, og kun da! Et søk på nett sa at dette ikke var et helt ukjent problem for Speedstream modemer, og løsningen var en firware oppgradering. Brått kunne jeg laste ned med over 1Mbit/s! Linja her er 384/128, så det virker som fartsbegrensninga forsvant da firmwaren ble oppgradert. Er det faktisk slik at fartsbegrensninga ligger i selve modemet, eller er det bare tilfeldig at dette skjedde samtidig? (Nå er jeg ikke helt sikker på at det skjedde samtidig. Det er to dager siden oppgraderingen, men det er først i dag jeg har lastet noen store filer.) Risikerer jeg nå å få en enorm dsl regning som følge av å ha høyere fart? Nå sitter jeg riktig nok i San Francisco, men det er vel ikke så veldig forskjellig fra Norge. Jeg har ikke veldig lyst til å ringe ISP'n og klage på at linja er for rask heller. Jeg vil gjerne beholde båndbredden, men har ikke lyst til å betale for den. -pg Lenke til kommentar
tvangsgreie Skrevet 6. juni 2003 Del Skrevet 6. juni 2003 Risikerer jeg nå å få en enorm dsl regning som følge av å ha høyere fart? Jeg vet ikke hvordan det er med ADSL, men i det siste har enkelte kabelselskap i USA tatt helt av når folk ha hacket modemene for å få høyere ytelse. Det var en diskusjon om det på Slashdot for en stund siden, og hvis det som kom fram der er representativt for ADSL-selskapene, bør du si ifra til dem hva som har skjedd før de finner det ut selv og kontakter deg... Lenke til kommentar
Blib Skrevet 6. juni 2003 Del Skrevet 6. juni 2003 Du har vel kabel du da. Selv i Norge er dette mulig, med internett fra UPC, en kan få opptil 5Mbit/s ved firmware oppdatering. Fungerer ikke med ADSL-teknologi tho. Og ja, med kabel så ligger begrensningene i modemet og ikke i linja Men jeg tror det er ulovlig. Spørs hvor eltt det er å spore opp da... Lenke til kommentar
JPT Skrevet 6. juni 2003 Del Skrevet 6. juni 2003 Vet ikke om Speedstream serien finnes i kabel utgave, men har du ADSL, så er det ikke modemet som bestemmer hastigheten, det er DSLAM'en. Så om du har bestilt 385Kb og får 1Mb så er ikke det din skyld, dog i USA har de forbehold om alt så mulig du er skyldig å betale ekstra om du ikke sier ifra om at du har for mye fart. Uansett det at du har oppgradert er ikke noen form for hack for å komme rundt begrensninger satt av ISP. Lenke til kommentar
FOOrK Skrevet 6. juni 2003 Del Skrevet 6. juni 2003 Du har vel kabel du da. Selv i Norge er dette mulig, med internett fra UPC, en kan få opptil 5Mbit/s ved firmware oppdatering. Fungerer ikke med ADSL-teknologi tho. Og ja, med kabel så ligger begrensningene i modemet og ikke i linja Noe peiling på hvordan? :wink: Lenke til kommentar
petterg Skrevet 7. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2003 Tvangsgreie: Har du noen gode ideer om søkeord jeg kan bruke for å finne den tråden på slashdot? Jeg har DSL her. (Hadde kabel i det gamle huset. Den var 2Mbit DL 256k UL. Helt kurant hastighet når lasting først kom igang, men et fryktelig langt delay. M.o.a DSL er best for daglig bruk, kabel er best for lasting av STORE filer.) I dag har nettet vært vanvittig ustabilt. Hastigheten har variert mellom 0 og 1 Mbit. (Altså enten helt dødt eller kjapt som F*) -pg (Å bytte mellom norsk og engelsk tastatur flere ganger daglig blir forvirrende: Shift + 9 gir ")" på norsk og "(" på engelsk, og en norsk "+" gir en engelsk "-". Ut av dette kan man trekke konklusjonen at norske tastaturer er mye mer positive enn engelske!) Lenke til kommentar
tvangsgreie Skrevet 7. juni 2003 Del Skrevet 7. juni 2003 http://slashdot.org/article.pl?sid=02/11/2...226&mode=nested Amerikanere er gale. Lenke til kommentar
petterg Skrevet 8. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2003 Ringte ISP og sa at nettet plutselig hadde blitt mye raskere etter at passordet for PPPoE forbindelsen ble resatt forige uke. Sa jeg var bekymret for at noe hadde blitt forandret slik at jeg kunne risikere en høyere abbonements pris. De sjekket abbonementet og sa at alt så bra ut. Jeg nevnte ikke noe om firmware oppgradering, men når jeg har sagt at hastigheten har gått opp, så de kan hvertfall ikke klage på at jeg ikke har meldt fra. -pg Lenke til kommentar
mariux Skrevet 8. juni 2003 Del Skrevet 8. juni 2003 Vil dette funke med telenors kabelmodem? Har er NetGame Nemo-modem, finner ikke noen firmwareoppdatering på siden til firmaet :-( Lenke til kommentar
sete Skrevet 8. juni 2003 Del Skrevet 8. juni 2003 Vil dette funke med telenors kabelmodem?Har er NetGame Nemo-modem, finner ikke noen firmwareoppdatering på siden til firmaet :-( Hmm, jeg har et svart Coresma kabelmodem...er det noen som har funnet en firmwareoppdatering til den? Jeg har letet, men jeg har ikke funnet noe hittil :-? Lenke til kommentar
petterg Skrevet 9. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2003 Etter å ha lest på slashdot (link et par poster opp) lurer jeg litt på om hastigheten gikk opp fordi jeg ble kvitt softwaren fra ISP i samme slengen, ikke pga. firmwaren. Jeg har ingen planer om å putte inn ISP software igjen, så fasiten får vi aldri vite. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå