Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan bli kvitt trangen for sjokolade?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har et lite problem som jeg håper noen der ute kan hjelpe meg med :)

Jeg er "avhengig" av sjokolade. Det er liksom det eneste som gjør at jeg er usunn! Jeg spiser sunt og trener 3 ganger i uken. Jeg prøver å holde meg så godt jeg kan i ukedagene, og jeg klarer som regel det, men når fredagen kommer propper jeg i meg! Det er det beste jeg vet, men jeg vil også gjerne gå ned litt i vekt. Jeg er 1, 73 høy og veier rundt 70 kg og er forresten jente ;)

I sommer klarte jeg faktisk å gå uten i tre uker og når jeg da smakte sjokolade var det liksom ikke så veldig godt lenger.. Har gjort dette med brus! Når jeg var sånn 15 bestemte meg og min kamerat seg for å slutte å drikke brus, og det har jeg holdt siden da(blir 22 snart).

Jeg bare vet ikke om jeg er sterk nok til å holde meg, og hvis jeg gjør det er jeg redd jeg spiser mer mat for å "dempe" suget, og at eg da legger på meg mer enn med sjokolade.

Er det mulig å leve med sjokolade og fremdeles gå ned i vekt? Siden det er min ENESTE svakhet, er det litt dumt hvis deg må kvitte meg med det for alltid og aldri kunne kose meg med en sjokoladebit.

Håper det er noen som har noen gode råd som kan hjelpe meg :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det mulig å leve med sjokolade og fremdeles gå ned i vekt? Siden det er min ENESTE svakhet, er det litt dumt hvis deg må kvitte meg med det for alltid og aldri kunne kose meg med en sjokoladebit.

Jepp, i høst var jeg selv borte fra alt av godterier 2 måneder, men det holder ikke i lengden, noe må man unne seg selv. Juster resten av kostholdet slik at du kan unne deg de ekstra kaloriene og\eller legg til lengre\flere treningsøkter. Selv har jeg problemet at jeg ikke klarer å spise nok så litt sjokolade er både gode og enkle kalorier i helgene(kan i allefall spises med litt bedre samvittighet). :p

Lenke til kommentar

Det beste hadde selvsagt vært at du kuttet ut sjokoladen, men om du skal spise, så ville jeg ha kuttet ut et måltid eller hatt en ekstra trening den dagen, fordi om du ikke gjør det, vil den sjokoladen legge seg rett på lårene dine ;)

Når jeg skal i familieselskap for eksempel, kutter jeg ut ett måltid, og tar en ekstra treningsøkt for å slippe å legge på meg den dagen.

Men om du drikker alkohol den dagen, vil jeg absolutt ikke anbefale å spise sjokolade i tillegg. Da blir det nok av kalorier fra alkoholen :)

Lenke til kommentar

Hva med å bare spise mørk sjokolade istedet ?

Kjøp sjokolade som inneholder 70% kakao som et minimum f.eks.

Har aldri skjønt meg på folk som kun tenker diett og sunnhet hele tida, man må da for pokker kunne få leve ! Vi lever tross alt et jævli kort liv, og da må det gå an å kose seg litt.

MEN, det finnes jo også grenser. Å kose seg er ikke det samme som å leve på junkmat og sukker, men siden du trener og lever sunt ellers i uken ser jeg ikke noe problem å kose seg en kveld i løpet av helgen.

Jeg elsker god mat, er utdannet kokk og kjøttskjærer, men trener og bygger muskler tre-fire ganger i uken. Forskjellen her er at jeg trener meg opp i vekt og du vil slanke deg selvfølgelig, men poenget er å ikke ta helt av med kalorisnakk og avstraffing fordi man ønsker å kose seg en dag i uken. Såpass bør man tåle, mener jeg.

Nå er jo også folk forskjellig, så det er vel opp til hver enkelt å finne ut hva han/hun tåler av matinntak :)

Jeg er veldig takknemlig for at jeg har en forbrenningsovn fra "down under" :p

Lenke til kommentar

Det er mange som er enige i hva du sier Xanderz, om at livet er kort, og man må få kose seg. Men min mening er at det ikke er verdt det p.g.a følelsen jeg får etter jeg har spist noe veldig usunt. Jeg får slik en dårlig samvitighet at det ødelegger dagen min. Høres kanskje litt sykt ut, men med meg er det faktisk sånn.

• Liker 1
Lenke til kommentar

XanderZ har et godt poeng med minst 70% kakao.

Når sjokoladen blir såpass bitter klarer man seg som regel med mye mindre.

Mye nyttige næringsstoffer i sjokolade, så med mindre du blir trett og sliten en stund etter du har spist den (den stimulerer bl.a med stoffet theobromin som er litt "snillere" enn koffein). Sjokolade har en egen evne til å heve humøret og kanskje du sogså spiser den fordi kroppen vet den får dekket magnesiumbehovet fra den ?

Lenke til kommentar

Det er mange som er enige i hva du sier Xanderz, om at livet er kort, og man må få kose seg. Men min mening er at det ikke er verdt det p.g.a følelsen jeg får etter jeg har spist noe veldig usunt. Jeg får slik en dårlig samvitighet at det ødelegger dagen min. Høres kanskje litt sykt ut, men med meg er det faktisk sånn.

Det er godt mulig du får vanvittig dårlig samvittighet av å leve litt, men akkurat i dette tilfellet handlet ikke dette om hva du føler etter inntak av noe "veldig usunt", men hva trådstarter burde gjøre for å redusere sjokoladeinntaket.

Lenke til kommentar

Dette er ett forum som heter "diskusjon.no" som da vil si at vi skal diskutere, og da er det fullt lovlig å si hva duføler om saken som trådstarter spurte om. Dra deg ut av dette forumet om du ikke begynner å være litt positiv, selv om livet ditt suger, trenger ikke du å la det gå ut over andre.

Lenke til kommentar

Hei :)

Nei du trenger ikke å droppe sjokoladen for å ha en sunn livstil!

Jeg vil råde deg til å fortsette å spise sjokolade i helgene, men hold den til helgene!

Om jeg tipper riktig så er det sukkeret du har sug etter, er suget størst etter en avsluttet treningsøkt?

I såfall , så er det bare å finne fram en banan :)

Endret av Tjorven #138
Lenke til kommentar
Gjest Trådstarter

Takk for alle svar! :)

Dere har fått meg på god vei ;) Jeg tror nok det er "sukkeret" som gjør at suget blir såpass stort, så jeg må prøve å trappe ned. Psykisk styrke, here we go :)

Lenke til kommentar

Å spise sjokolade en eller to ganger i uka er vel ikke noe problem? Personlig synes jeg iallfall ikke det er noe å uroe seg over. Dette hvis vi snakker om "normale" mengder, altså. Synes det må få være lov å unne seg noe godt når det er helg.

Endret av Sidious
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Mitt beste tips er å ikke ha noe sjokolade eller annet søtt liggende i huset. Da ender det alltid med at du spiser det. Når du må gå på butikken for å få det vil du forhåpentligvis ha mindre lyst, siden du må dra "helt til butikken" for å få varen. Unngå også godterihyllene så mye som mulig når du er i butikken for andre ærend.

Gjentar; IKKE ha noe søtt liggende i huset, aldri.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...