Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Slutt med kjæresten, må bo sammen

Gjest ikkegreit

Anbefalte innlegg

Gjest ikkegreit

Jeg og kjæresten min(eksen min nå) slo opp i går etter to års forhold. Han har ikke behandlet meg særlig bra, i tillegg er han altfor umoden i forhold til hva jeg er. Vi fant ut at det beste var at vi gikk fra hverandre og fortsatte som venner. Jeg ønsker selvfølgelig ikke dette, men vi er unge begge to, under 20, så et to års forhold er mer enn jeg hadde forventet i den alderen.

Problemet er at vi bor sammen, og ingen har råd til å flytte ut for seg selv, og vi har ingen venner som vil flytte ut fra foreldrene sine ennå, eller så bor de på hybel allerede.

Vi må derfor bo sammen til vi begge har råd, altså august, for da tjener både jeg og han mer penger. Foreldrene våre bor i hjemkommunen vår, og det er uaktuelt å flytte hjem der.

Men å bo i et halvt år sammen med en eks som virker gira på å komme seg videre siden han ikke har særlig erfaring med jenter(jeg var hans første), mens jeg føler for å bare synke i et hull, og på samme tid skal vi være venner.

Noen som ser hvordan dette kan fungere??

Og noen tips til å komme over han?:(:(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som du sikkert forstår selv så er dette langt i fra en god løsning. Men eg forstår det slik at det er den eneste løsningen. Men det vil bli tøft.

For at dere begge to skal klare dette så MÅ gjensidig respekt være satt fremfor alt annet:

- han må ta hensyn til og respektere at du tar bruddet hardt

- du må forstå og respektere at han reagerer på dette forskjellig fra deg

Mao, ikke forvent at han skal "sørge" over bruddet slik du gjør. Da blir du bare veldig, veldig skuffet, og såret. Og han må ta hensyn til deg med å for eks ikke dra med seg nye damer hjem eller oppføre seg som om du er byttet ut på dag 2.

Lykke til! Det kan gå opp fra her :)

Lenke til kommentar

Det dere må gjøre er å sette opp noen regler om hva dere kan og ikke kan gjøre når dere bor sammen av hensyn til motparten.

F.eks. ville et naturlig forslag være at man ikke tar med seg nye partnere hjem når man vet den andre er hjemme.

Det er vanskelig, men fullt mulig å få til. Men det krever gjensidig respekt, og klare syn på hva som er lov og ikke lov. Ta en prat med han, og få alt klart, så får dere gjøre det beste ut av en ikke direkte optimal situasjon.

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Ganske mye kommer ann på hvordan denne leiligheten ser ut. Deler dere soverom? Har dere kun ett oppholdsrom? Tror dere bør prøve å legge det opp slik at begge kan være hjemme uten at dere er helt innpå hverandre. F.eks trenger ikke han å sitte i stuen når han skal game osv.

Ellers synes jeg dette høres greit ut, og så lenge bruddet ikke var sånn skikkelig kranglete kan det sikkert bli gøy. Å bo alene er kjedelig =)

Lenke til kommentar

Du må nesten gi mer informasjon om hvorfor det er så vanskelig å flytte fra hverandre. Som for eksempel:

- Er det her et veldig lite sted, siden det ikke lar seg gjøre å bo hver for seg? Altså at det ikke er flust av hybler tilgjengelig?

- Dere har så lav inntekt av det uansett ikke er mulig å leie hver for seg? Ikke hva som er ideelt, men hva som er mulig.

- Det er geografisk vanskelig/umulig å bo hos foreldrene? Det at de bor i "hjemkommunen" sier veldig lite.

Jeg har bodd med en eks, og det funka helt greit i et par måneder, da kom jeg i kontakt med ei ny jente. Ble ramaskrik og utkastelse (hun som leide via arb. giver).

Det var ikke noe å anbefale, og dere vil antagelig havne i en lignende situasjon, hvor en av dere finner en ny.

Endret av ACD
Lenke til kommentar

Du må nesten gi mer informasjon om hvorfor det er så vanskelig å flytte fra hverandre. Som for eksempel:

- Er det her et veldig lite sted, siden det ikke lar seg gjøre å bo hver for seg? Altså at det ikke er flust av hybler tilgjengelig?

Btw: trenger ikke å være lite sted for å ha vanskeligheter med å finne hybler altså. Store byer med mange studenter kan gjøre at prisene på utleie presses opp til noen helt vanvittige priser.

Til ts: dere bør lage regler ift grenser. Er det greit å ha med en ny til leiligheten? Deler dere soverom, i såfall; hvordan gjør dere dette? I mellomtiden bør du også se på f.eks finn.no etter billige hybler hvis du har råd til det.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Det står jo greit forklart i første post at de ikke kan flytte fra hverandre før i august. Hvorfor kverulere så jævlig på det da?

TS hadde ikke forklart så mye om hvordan det henger sammen, veldig lite om økonomi/bosted osv, så om det hadde latt seg gjøre vet vi ikke ennå.

Det var vel i høst engang vi hadde en fyr her som satte opp noen regnestykker for å vise hvor vanskelig/umulig alt var, og det hang ikke på greip i det hele tatt.

Så ikke noe galt i å "kverulere" på flyttinga når vi har fått så lite informasjon.

Lenke til kommentar

Det står jo greit forklart i første post at de ikke kan flytte fra hverandre før i august. Hvorfor kverulere så jævlig på det da?

TS hadde ikke forklart så mye om hvordan det henger sammen, veldig lite om økonomi/bosted osv, så om det hadde latt seg gjøre vet vi ikke ennå.

Det var vel i høst engang vi hadde en fyr her som satte opp noen regnestykker for å vise hvor vanskelig/umulig alt var, og det hang ikke på greip i det hele tatt.

Så ikke noe galt i å "kverulere" på flyttinga når vi har fått så lite informasjon.

Du fortsetter å kverulere, stå på!

Lenke til kommentar
Gjest ikkegreit

TS her.

Om du må vite det, vi bor i Bergen. Han har lav lærlinginntekt, og jeg har så og si ingen inntekt. Litt inntekt fra stipend og litt lønn, som vil si til sammen ca 8000 i mnd(ofte mindre), og det skal gå til ALT.

Det er dyrt å leie her i Bergen, jeg har ikke råd til å betale en leilighet til minst 6000 her nå, prisene er skyhøye!

Og vi kan heller ikke flytte til hjemkommunen der foreldrene våre bor, den er 3 timer borte, han har jobben sin her og jeg går på skole her.

Henger det mer på greip nå??

Lenke til kommentar

Heisann.

Trist å høyre at det er slutt.

Og kan love deg at det ikkje er positivt å bu saman, etter at det er slutt.

Det har eg erfart sjølv.

Men du kan jo vurdere å finne deg eit bufellesskap da.

Finn.no

Legger til ein lenke til Finn.no for buplasser i Bergen.

Der finner du rom i bufellesskap frå ca 3000 og oppover.

Sjølvsagt ikkje store greiene. Men er ihvertfall ein moglegheit.

Du får ha lukke til med framtida :)

Lenke til kommentar

Ai, den situasjonen der er virkelig kjip!

Jeg håper dere finner ut av det!

Som andre over her har sagt, er nok det å sette noen grenser sammen en god idé.

Men du har ikke skrevet noe om størrelse, rominndeling og lignende. Hvordan er det med det? Må dere dele soverom? Har dere kjøkken, bad, soverom, stue? Eller Er det noen kombinasjoner i bildet?

Lykke til!

Lenke til kommentar

Heisann.

Trist å høyre at det er slutt.

Og kan love deg at det ikkje er positivt å bu saman, etter at det er slutt.

Det har eg erfart sjølv.

Men du kan jo vurdere å finne deg eit bufellesskap da.

Finn.no

Legger til ein lenke til Finn.no for buplasser i Bergen.

Der finner du rom i bufellesskap frå ca 3000 og oppover.

Sjølvsagt ikkje store greiene. Men er ihvertfall ein moglegheit.

Du får ha lukke til med framtida :)

3000 kr er ganske mye om de har 8000 kr eller ofte mindre til sammen i mnd. Ofte kommer jo strømmen i tillegg i slike bofellesskap.

Lenke til kommentar

Det er sant at 3000 kr er ganske mykje av eit budsjett på ca 8000 kr.

Men alt eg ville var å opplyse om andre moglegheiter enn skammeleg dyre leilegheiter. Har sjølv budd i Bergen ei stund, og er ein dyr plass å leige. Sjølv om her i Stavanger ikkje er noko særleg betre da.

Men er eigentleg ikkje så mange valg ho har i denne situasjonen.

-Fortsette å bu med han

-Flytte ut i eit bufellesskap

-Finne 2 eller fleire venner for å dele ein leilegheit

Er det eg kjem på for augeblikket. Så er berre å komme med fleire, eventuelt korrigere meg viss eg tar feil på noko punkt.

Lenke til kommentar

Det er sant at 3000 kr er ganske mykje av eit budsjett på ca 8000 kr.

Men alt eg ville var å opplyse om andre moglegheiter enn skammeleg dyre leilegheiter. Har sjølv budd i Bergen ei stund, og er ein dyr plass å leige. Sjølv om her i Stavanger ikkje er noko særleg betre da.

Men er eigentleg ikkje så mange valg ho har i denne situasjonen.

-Fortsette å bu med han

-Flytte ut i eit bufellesskap

-Finne 2 eller fleire venner for å dele ein leilegheit

Er det eg kjem på for augeblikket. Så er berre å komme med fleire, eventuelt korrigere meg viss eg tar feil på noko punkt.

Vel, dette er penger de har til sammen. Ergo har de kanskje 4000 kr hver, så sier det seg selv at det å betale 3000 kr altfor mye, hun skal tross alt ha noe å leve av også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...