Gå til innhold

Trenger hjelp! Er jeg for ung?

T.A

Anbefalte innlegg

Er en 16 år gammel gutt (17 om noen måneder) som har et lite problem..

Jeg ønsker å bygge ryggen min ettersom jeg føler at jeg har trent "nok" muskler andre steder.

Faren min var en aktiv vektløfter før og "nekter" meg å utføre markløft p.g.a. han mener at det kan stoppe veksten min. Ikke at jeg ikke stoler på han, men er det riktig? Har en kompis som gjør dette, og han gjør dette 2 ganger i uken. Jeg er litt nysgjerrig på mark fordi jeg har hørt at det er noe av det beste for rygg, og jeg ønsker virkelig å trene mye rygg i fremtiden. Er det noen andre øvelser som er like bra?

Hadde satt pris på alle svar! :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei hei!

Ikke at jeg har noe veldig greie på det, men jeg tror ikke det er for tidlig. Alt med måte, som de sier. Ettersom jeg vet, så er jo en balansert trening viktig. Så det å trene de forskjellige muskelgruppene iløpet av en uke, er jo en bra ting. Bare du får inn rett teknikk, og ikke gjør noe for tungt, så burde da det går bra vil jeg tro. Viktigste er jo å ikke skade seg :)

Lenke til kommentar

Orker ikkje finne fram artikler, men det er heilt feil at markløft (og andre øvelser) kan stoppe veksten. Det er ikkje sånn det fungerer.

Viss du er 16, har du ikkje trent dei andre musklane enn ryggen "nok." Då ville også ryggen din vert stor.

Sjå litt på stronglifts.com, både når det gjelder kosthold og trening. Les gjerne i forumet, spesielt historier for inspirasjonen sin del :)

Lenke til kommentar

Takker for svar! :-)

Men når jeg skrev at jeg hadde trent nok muskler andre steder, mente jeg det i den sammenheng at jeg ønsker å trene mer rygg og konsentrere mindre på andre muskelgrupper som jeg uansett trener annenhver dag. Men, da ser det ut som det blir markløfting fremover :D

Lenke til kommentar

Snakket med han, og han sa at jeg også hadde misforstått litt. Han sa at så lenge jeg løfter med lette vekter er det greit, men han kjenner meg såpass godt at hvis jeg begynner å trene det ofte, kommer jeg til å legge på mye mer etterhvert og dermed skade/stoppe veksten. Så da får jeg bare kjøre på med lette vekter :)

Lenke til kommentar

Det går ikkje an å skade/stoppe veksten ved å køyre tunge markløft. Einaste stopping av vekst du får ved kun å køyre lette markløft, er stopping av MUSKELvekst, for du vil ikkje utvikle deg ved å løfte samme vektene heile tida.

Men ja, pass på teknikken, for over tid kan du få ryggproblemer med dårleg teknikk.

Lenke til kommentar

Markløft øker hvertfall ikke veksten. Har styrketrening på de "feil" musklene i for ung alder kan hemme vekst hvis skjellettet er i tidlig stadium eller hvordan jeg skal si det. Men som snart 17-åring er det vel bare å kjøre på, men for guds skyld ikke for hardt ;)

PS: har ikke lest førsteposten xD

Lenke til kommentar

Markløft øker hvertfall ikke veksten. Har styrketrening på de "feil" musklene i for ung alder kan hemme vekst hvis skjellettet er i tidlig stadium eller hvordan jeg skal si det. Men som snart 17-åring er det vel bare å kjøre på, men for guds skyld ikke for hardt ;)

PS: har ikke lest førsteposten xD

Kom gjerne med kilder til den påstanden, det er nok av moderne forskning som går imot den. Faktisk er det forskning som tilsier at du kan trene styrke heilt frå tidleg barndom.

Lenke til kommentar

Kom gjerne med kilder til den påstanden, det er nok av moderne forskning som går imot den. Faktisk er det forskning som tilsier at du kan trene styrke heilt frå tidleg barndom.

Prøvde å google meg fram, men for å være helt ærlig fant jeg ikke noe særlig nyttig. Jeg er 100% sikker på jeg har sett/hørt på tv eller noe at viss styrketrening før skjellettet er ferdig utvokst kan det hemme veksten og gjøre barnet kortere. Men det skal nok mer enn det til for å overbevise deg, så jeg gir meg herved her

Lenke til kommentar

Prøvde å google meg fram, men for å være helt ærlig fant jeg ikke noe særlig nyttig. Jeg er 100% sikker på jeg har sett/hørt på tv eller noe at viss styrketrening før skjellettet er ferdig utvokst kan det hemme veksten og gjøre barnet kortere. Men det skal nok mer enn det til for å overbevise deg, så jeg gir meg herved her

Gymlæreren min sa også det her, at vekstsonene ligger i knoklene eller no, og at disse er mykere og tåler mindre i ung alder så hvis knoklene tar skade så vokser man mindre, eller noe sånt. Bullshit i say, men men.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...