Gå til innhold

Tråd om nettleser oppdateringen som kommer

Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Har prøvd å sjekke litt rundt den kommende oppdateringen rundt nettleserene.

Såvidt jeg skjønner så skjer følgende:

-Alle som har satt internet explorer som standard nettleser må velge en annen, uavhengig om de har den fra før eller ei

-Internet explorer symbolet fjernes fra oppgavelinjen, men kan pinnes tilbake

-Man får en snarvei på skrivebordet til nettleservalgene

Det jeg lurer på er følgende:

1 -Er dette en engangs oppdatering, slik at de som har satt f.eks firefox til standard nettleser i mars får oppdateringen senere hvis de bytter tilbake standard nettleser til explorer?

2 -Vil man kun linkes til nettleserutviklerne, eller vil det skje en nedlasting og innstallasjon hvis man velger?

3 -Tas det hensyn til at nettleserne kommer med ulike språk, eller får man f.eks engelsk opera selv om man ville ha den på f.eks spansk?

4 -Finnes det noen måte å unngå oppdateringen?

En ms sjef sa at hvis man stengte ned vinduet så ville ingenting skje, andre steder står det at det kun er de som har ie som standard nettleser som vil få oppdaterinegen?

5 -Blir det en bestemt versjon som lastes ned eller er det automatisk aller siste versjon?

M.a.o, nå som firefox har et sikkerhetshull, hvis man så oppgraderer til kommende oppdaterte versjon får man da 3.6 med sikkerhetshullet tilbake som igjen må avinstalelres for å legge inn den oppdaterte igjen?

6 -Får man nå en utvikling hvor man uansett hvilket program man velger får en oppdatering som tvinger oss til å velge noe annet?

Ser jo ikke det prinsippiellt forskjellige med f.eks mediaplayeren, antiviruset, brannmuren, antispywaren, pakkeprogrammet, fotoprogrammet, videoredigeringsprogrammet, wordpad, tegneprogrammet, spillene osv som også er like bundlet i win som explorer er.

Selv filbehandleren finnes det alternativer til.

Ser jo for meg at neste gang vi starter win så popepr det opp en skjerm som ber oss velge ett annet os og så formateres harddisk og full pakke.

7 -Hva med alt som faktisk ikke funker med andre nettlesere enn internet explorer?

Tenker f.eks på endel nettundersøkelser, kartoppdateringer hos garmin, intranet osv

http://translate.google.no/translate?hl=no&langpair=en|no&u=http://cksource.com/forums/viewtopic.php%3Ff%3D10%26t%3D16170

http://translate.google.no/translate?hl=no&langpair=en|no&u=http://community.ntrglobal.com/service/displayDiscussionThreads.kickAction%3Fas%3D96573%26w%3D227474%26d%3D288666

http://translate.google.no/translate?hl=no&langpair=en|no&u=http://www.lifeininternet.com/2009/08/bitdefender-free-spyware-works-only-with-internet-explorer/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1 -Er dette en engangs oppdatering, slik at de som har satt f.eks firefox til standard nettleser i mars får oppdateringen senere hvis de bytter tilbake standard nettleser til explorer?

Oppdateringen vil jo fortsatt være tilgjengelig, tenk bare på de som installerer Windows/kjøper seg en pc med Windows etter mars. Hvis du setter IE som standard nettleser etter at oppdateringen først har sett at du bruker Firefox, vil jeg tro det blir lagt merke til forandringen neste gang Windows ser etter oppdateringer.

4 -Finnes det noen måte å unngå oppdateringen?

En ms sjef sa at hvis man stengte ned vinduet så ville ingenting skje, andre steder står det at det kun er de som har ie som standard nettleser som vil få oppdaterinegen?

Jeg har lest at valgvinduet vil vises hver gang du starter maskinen, hvis du lukker det første gang det vises.

7 -Hva med alt som faktisk ikke funker med andre nettlesere enn internet explorer?

Tenker f.eks på endel nettundersøkelser, kartoppdateringer hos garmin, intranet osv

Dette er en av grunnene til at folk nå velge nettleser. Å tvinge noen til å bruke IE er svært dumt, spesielt med den elendige standardstøtten IE har hatt helt siden tidenes morgen.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

1 -Jeg vil anta at windows fremover blir levert uten nettleser, og under installasjonen får man opp et vindu med valg av nettleser.

Mitt utgangspunkt er at det også er de som er fornøyd med ie, uansett årsak, og de blir nå straffet ved å tvinke velge en annen de kanskje ikke er intressert i.

Som utgangspunkt mener jeg at alle bør få velge sin nettleser uten at noen pusher på, og hvis man ikke er istand til å finne en annen nettleser på egen hånd så burde man ikke hatt pc i det hele tatt.

De som ikke er i stand til å finne nettleser på egenhånd skjønner heller ikke forskjellen mellom nettleserne og velger mer i blinde.

4 -Hmmm, det står ulike ting på ulike nettsider. Jeg synes det burde vært en knapp med et valg som het "nei takk, la meg være i fred" som de som ikke ønsket å velge kunne valgt.

Saken er jo at jeg og mange andre allerede har valgt og trenger ikke mer mas om å velge noe vi allerede har.

7 -Ingen tvinges til å velge ie, på samme måte som man ikke tvinges til å bruke mediaplayeren eller epostprogrammet om man ikke vil.

Er imot å tvinge folk til å velge programmer, og vil jo påstå at det er mer tvang å velge en annen nettleser enn frivillig fortsette å bruke ie for de som velger det.

Jeg er enig i at firefox og opera sikkert er bedre enn ie, men hva folk velger å bruke bør være opp til hver enkelt synes jeg, og ikke eu som tvinger ms til å slippe en "oppdatering" til brukerne for noe de ikke trenger eller er interressert i.

De som allerede har valgt, trenger ihvertfall ikke å velge påny, og de som ikke har valgt har vel ikke hatt behov for det da.

For meg så blir det som om alle bileiere skulle fått beskjed på eu kontrollen at de måtte velge en annen farge på bilen fordi det finens andre farger tilgjengelig.

Lenke til kommentar

1 -Jeg vil anta at windows fremover blir levert uten nettleser, og under installasjonen får man opp et vindu med valg av nettleser.

Mitt utgangspunkt er at det også er de som er fornøyd med ie, uansett årsak, og de blir nå straffet ved å tvinke velge en annen de kanskje ikke er intressert i.

Som utgangspunkt mener jeg at alle bør få velge sin nettleser uten at noen pusher på, og hvis man ikke er istand til å finne en annen nettleser på egen hånd så burde man ikke hatt pc i det hele tatt.

De som ikke er i stand til å finne nettleser på egenhånd skjønner heller ikke forskjellen mellom nettleserne og velger mer i blinde.

Det er jo nettopp dette som er poenget med denne oppdateringen. Man får tilbud om å velge en ny nettleser, men hvis man vil beholde IE får man selvsagt lov til det, såfremt man har nyeste versjon (IE8). Har man ikke nyeste versjon må man enten oppgradere eller fortsette å ignorere valgvinduet.

4 -Hmmm, det står ulike ting på ulike nettsider. Jeg synes det burde vært en knapp med et valg som het "nei takk, la meg være i fred" som de som ikke ønsket å velge kunne valgt.

Saken er jo at jeg og mange andre allerede har valgt og trenger ikke mer mas om å velge noe vi allerede har.

Hvis du vil fortsette å bruke IE er det dette helt greit, og som jeg sa så vil du kun bli bedt om å velge hvis du bruker en eldre versjon enn IE8. Gjør du dette anbefaler jeg deg på det sterkeste til å oppgradere umiddelbart.

7 -Ingen tvinges til å velge ie, på samme måte som man ikke tvinges til å bruke mediaplayeren eller epostprogrammet om man ikke vil.

Er imot å tvinge folk til å velge programmer, og vil jo påstå at det er mer tvang å velge en annen nettleser enn frivillig fortsette å bruke ie for de som velger det.

Jeg er enig i at firefox og opera sikkert er bedre enn ie, men hva folk velger å bruke bør være opp til hver enkelt synes jeg, og ikke eu som tvinger ms til å slippe en "oppdatering" til brukerne for noe de ikke trenger eller er interressert i.

De som allerede har valgt, trenger ihvertfall ikke å velge påny, og de som ikke har valgt har vel ikke hatt behov for det da.

For meg så blir det som om alle bileiere skulle fått beskjed på eu kontrollen at de måtte velge en annen farge på bilen fordi det finens andre farger tilgjengelig.

En annet og bedre eksempel enn det du kommer med kunne ha vært at alle bileiere måtte velge en annen farge hvis fargen de har er skadelig for andre bilister og bilprodusenter, noe eldre versjoner av IE i aller høyeste grad kan sies å være, eller hvis bilen holder fast ved utdaterte standarder, som retningsvisere istedet for blinklys og lamper med stearinlys istedet for elektriske lys.

EU har argumentert med at Microsoft har misbrukt sin stilling (vel 90% markedsandel) til å tvinge IE på forbrukerne, da mange, som du sier, ikke er klar over at det finnes alternativer. Hvis du er imot å tvinge folk til å velge, burde du også være imot å tvinge folk til noe i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

1 -Det jeg ikke liker er at man får "oppdateringer" som ikke går på egentlige oppdateringer men på at man pusher et program på folk uansett om de vil eller ei.

Har siste versjon av 32 og 64 bit ie samt siste versjon av firefox, og trenger ikke mer mas om noe jeg allerede har valgt.

Jeg frykter også en fremtid hvor man får uendelig masse tilsvarende oppdateringer på alle mulige andre ting.

Kliker man seg inn på VG kommer en popup om at det finnes andre aviser å lese og en link og info om samtlige aviser i norge.

Lytter man på en mp3 får man en melding om at det finnes annen musikk der ute med linker til spotify, itunes, platekompaniet og tusen andre.

Det er jo heller ingen som tvinger nettside utviklerne til å lage støtte for nettlesere de ikke vil.

Jeg er på sider som kun støtter internet explorer, mens andre sider kun støtter firefox.

Er da ikke verre en det.

Årsaken til at så mange fortsatt bruker gammel ie er for å unngå wga når de kjører piratversjoner.

Det er jo også sånn at oppdateringen fjerner snarveien til explorer på oppgavelinjen.

Den kan selvsagt legges tilbake relativt greit, men det er ikke sånn at selv om man velger explorer så skjer ingenting.

Selv de som IKKE vil bytte nettleser, uansett grunn, vil miste snarveier og således fratas noe.

Hvis man skal nå ut til de som ikke klarer å finne frem til nettleserne, så sliter de enda mer med å legge snarveien tilbake på oppgavelinjen.

Det er jo også sånn at slike oppdateringer er med på å uthule oppdateringen, da man ikke lenger opplever at oppdateringer, selv viktige oppdateringer, utelukkende er knyttet til forbedringer eller tetting av sikkerhetshull.

Dette kan føre til at mange slår av oppdateringsfunksjonen fordi de er usikre på om en oppdatering er noe de trenger elelr ei.

Dette skjedde når wga kom, og dette kan igjen redusere sikkerheten for alle.

Vil neste viktige oppdatering være nye wallpapers?

Det er jo også en drømmesituasjon for alle malware produsenter.

Man går ut og varsler om at det skal komme en oppdatering, legger ut bilder for hvordan det skal se ut osv.

Igjen, sett i lys av at man skal nå de uerfarne så er det lett for en malwareprodusent å lage en falsk mail fra microsoft med en link til et program som viser et nettleservalg vindu slik det er vist og det er jo fritt frem å linke til hva som helst når de trykker på den nettleseren de ønsker.

Og så har man sakene med at ikke alle lenger er blonde og blåøyde i landet og kanskje ønsker en nettleser på sitt språk noe som ikke blir tatt hensyn til med dette valget.

4 -Jeg kjører siste versjon av alt, som sagt, og prinsippet er heller ikke hva jeg bruker eller ikke.

Det er jo også sånn at de som av en elelr annen grunn ønsker å ha ie som standard nettleser

IKKE fortsetter som før men vil oppleve at snarveier til ie fjernes.

For firefox og opera fansen så spiller sikkert ikke det noen rolle, snarere tvert imot, men når man driver pc-support til folk som trenger hjelp til å finne ut hvor stor plass de har på harddisken så er det irriterende for dem at snarveier fjernes selv om de velger å ha det som før.

7 -Strengt tatt så har ikke microsoft gjort noe annet enn å tilby sine kunder sitt produkt.

Man kan si det samme om hvordan linux tvinger på folk firefox, hvordan apple tvinger på folk safari osv.

Det skilles helelr ikke mellom versjonen av ie, da man må velge uansett om man kjører med explorer 1.0 eller 8.0

Jeg er til en viss grad enig i at man kan diskutere hva som er sikrest, men selv firefox har store sikkerhetshull selv i siste versjon.

Tror ikke et sikkerhetshull i explorer er verre enn i firefox.

Til en viss grad vil explorer oppdateres gjennom win update.

Det er jo også brukerne selv som reduserer sikkerheten til explorer innimellom:

http://www.teknonytt.com/tag/chrome-frame/

Hvilken nettleser som er sikrest diskuteres også:

http://www.itavisen.no/833293/microsoft-ie-sikrere-enn-firefox

http://www.itavisen.no/499116/explorer-er-sikrere-enn-firefox

For min egen del så har jeg lite valg. Opera har jeg ikke fått til å virke etter at jeg gikk fra win XP, og noen sider jeg besøker fungerer kun med ie mens andre fungerer kun med firefox.

Igjen, det jeg er ut etter er at brukerne bør selv få bestemme hvilken nettleser, mediaplayer, epostleser, filbehandler, antivirus, brannmur osv de vil bruke uten at det kommer sikkerhetsoppdateringer som pusher kundene til å ta et valg som mange allerede har tatt og resten ikke bryr seg med å ta.

Ja, firefox er en finfin nettleser som jeg selv bruker, men om naboen ønsker å bruke ie så brenner ikke jeg ned huset hans for det.

Endret av medlem-82119
Lenke til kommentar

1 -Det jeg ikke liker er at man får "oppdateringer" som ikke går på egentlige oppdateringer men på at man pusher et program på folk uansett om de vil eller ei.

Har siste versjon av 32 og 64 bit ie samt siste versjon av firefox, og trenger ikke mer mas om noe jeg allerede har valgt.

Det er jo en type oppdatering? Hvis du bruker en eldre versjon av IE så oppdateres den jo til IE8. Det samme prinsippet gjelder hvis du velger en annen nettleser.

Jeg skjønner det er plagsomt å måtte bruke 5 minutter, én gang, på å fortelle Microsoft hvilken nettleser du vil bruke. Gjør som meg: bli frelst av Steve Jobs!

Jeg frykter også en fremtid hvor man får uendelig masse tilsvarende oppdateringer på alle mulige andre ting.

Kliker man seg inn på VG kommer en popup om at det finnes andre aviser å lese og en link og info om samtlige aviser i norge.

Lytter man på en mp3 får man en melding om at det finnes annen musikk der ute med linker til spotify, itunes, platekompaniet og tusen andre.

Jeg ser ingen grunn til at fremtiden skal bli slik som du beskriver. VG er ikke satt som (og blir heller aldri) standard nettavis på 90% av alle datamaskiner i verden. Når man åpner nettleseren kan man besøke den nettsiden man vil, og slik vi det være også i fremtiden. Det samme gjelder forøvrig også ditt andre argument.

4 -Jeg kjører siste versjon av alt, som sagt, og prinsippet er heller ikke hva jeg bruker eller ikke.

Det er jo også sånn at de som av en elelr annen grunn ønsker å ha ie som standard nettleser

IKKE fortsetter som før men vil oppleve at snarveier til ie fjernes.

For firefox og opera fansen så spiller sikkert ikke det noen rolle, snarere tvert imot, men når man driver pc-support til folk som trenger hjelp til å finne ut hvor stor plass de har på harddisken så er det irriterende for dem at snarveier fjernes selv om de velger å ha det som før.

Snarveien til IE, såfremt det kan kalles det, forsvinner kun hvis du har Windows 7. Det er heller ikke snakk om vanlige snarveier, men en snarvei som er "fested/pinned" til startmenyen.

7 -Strengt tatt så har ikke microsoft gjort noe annet enn å tilby sine kunder sitt produkt.

Man kan si det samme om hvordan linux tvinger på folk firefox, hvordan apple tvinger på folk safari osv.

Microsoft har gjort mer enn å tilby et produkt. De har gitt kundene sine et produkt og bedt de bruke det, uten noen mulighet til å velge. Ingen andre operativsystemer har så stor markedsandel som Windows. Derfor syns EU at Microsoft må gjøre det mer tydelig for folk flest at det finnes alternative nettlesere.

Igjen, det jeg er ut etter er at brukerne bør selv få bestemme hvilken nettleser, mediaplayer, epostleser, filbehandler, antivirus, brannmur osv de vil bruke uten at det kommer sikkerhetsoppdateringer som pusher kundene til å ta et valg som mange allerede har tatt og resten ikke bryr seg med å ta.

Det er jo nettopp det denne oppdateringen vil. Nå får alle de millionene mennesker som ikke aner hva en nettleser er, muligheten til å velge en annen enn IE. Jeg forstår virkelig ikke hva som er galt med dette, bortsett fra at dere som allerede har valgt IE vil bli tvunget til å bruke et par minutter på å velge en gang til.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Da har svaret fra microsoft kommet.

Browser choise oppdateringen kommer til alle som en eller annen gang setter internet explorer som standard nettleser.

Når man får valget kan man trykke på OK eller krysse ut vinduet, og da vil man ikke få flere beskjeder om dette valget.

Det legges til en snarvei på skrivebordet, men den kan slettes, og så fjernes internet explorer fra taskbaren men den kan repinnes tilbake for de som ønsker det.

Browser choise linker kun til de forskjellige browserne, og inneholder i seg selv ikke noen browserfil.

Runar: Det er mange sider ved dette som er irriterende.

Som nevnt så synes jeg det er et misbruk å presentere dette som en oppdatering, da det bør være forbeholdt tetting av sikkerhetshull, oppdatering av drivere og andre fikser.

Blir win update "misbrukt" til å bli en ren programvare pushing, så regner jeg med at mange vil slå av oppdateringen akkurat som mange gjorde når wga kom.

En explorer oppdatering, f.eks fra 6.0 til 8.0 kunne vært tatt via vanlig win update.

Dernest, å gi "mange millioner" som ikke aner hva en nettleser er et valg hvor de bes velge mellom ting de ikke aner forskjellen på eller hva er er i seg selv rart.

Videre åpner det opp for malware, da det ligger en mulighet for å lage falske browser choise programmer som linker brukerne til virus, trojanere, malware osv.

Disse millioner av brukere som ikke aner hva en nettleser er, har lettere for å trykke på en "oppdatering" de har hørt om.

Jeg ser heller ikke den prinsippielle forskjellen på en nettleser og alt det andre som følger med.

Jeg ser heller ikke den prinsippielle forskjellen mellom win/explorer og linux/firefox, mac/safari osv.

Videre, dette er ikke en oppdatering man kan la være å ta, og selv om man ikke er interressert i en annen nettleser så unngår man allikevel ikke at man fjerner snarveier man vil ha.

En oppdatering som fjerner en snarvei er vel også ny.

Det er også en sak at det for meg er irriterende å bli overprøvd de valg jeg tar.

Mange HAR valgt og er fornøyd med det valget de har tatt, men allikevel blir dette valget nærmest overprøvd.

På den annen side har det også stått feil på endel nettsider, da det ifølge microsoft er mulig å unngå å laste ned og legge inn firefox nr. 2 på maskinen.

Jeg ser jo også for meg en utvikling hvor man får en lik løsning på ethvert program på markedet, hvor uansett hvilket program man legger inn får en oppdatering om alle alternativene man kan velge.

Å få en oppdatering på hva jeg kunne ha valgt når jeg allerede har valgt og er fornøyd med det er en uting synes jeg.

Det er også mange aktører i bildet, fra den europeiske kommisjon som har vedtatt dette. via http.//www.browserchoise.eu som tilbyr dette, via microsoft som skal distribuere oppdateringen til leverandørene som skal tilby det.

Når man får mange aktører så blir det knotete hvis man skal klage over at pcen krasjet, da alle skylder på alle.

Totalt sett så bunner dette vel i at jeg synes det er unødvendig mas å bruke tid på, og misbruk av hva jeg mener poenget med win update er.

Føler det er hakket før en kommersiell aktør som f.eks libero får en avtale med microsoft om å bruke win update til å distrubere en bleiereklame som spilles av på alle maskiner ved hver oppstart inntil man har sett hele 20 ganger.

Lenke til kommentar

Jeg ser jo også for meg en utvikling hvor man får en lik løsning på ethvert program på markedet, hvor uansett hvilket program man legger inn får en oppdatering om alle alternativene man kan velge.

Jeg finner dette svært lite sannsynlig, men det blir spennende å se! Man vet jo aldri hva de største firmaene og politikerne vil finne på i fremtiden.

Totalt sett så bunner dette vel i at jeg synes det er unødvendig mas å bruke tid på, og misbruk av hva jeg mener poenget med win update er.

Det er dette vi i bunn og grunn er uenige om. Jeg mener alle kan ofre et par minutter på et engangsvalg, og jeg er ikke enig i at det er misbruk av Windows Update.

Du selvsagt får lov til å mene akkurat det du vil, selv om jeg tidvis er uenig og gjerne skulle ha sett at du forandret mening, så jeg foreslår vi legger den lille diskusjonen vår død og lar andre overta. Jeg sier meg uansett ferdig, da jeg føler jeg har fått sagt det jeg har å si og kommet med de argumentene jeg har.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Vi blir nok aldri enige, nei :-)

Såvidt jeg skjønner så mener forkjemperne for dette at brukerne ikek vet at man kan velge andre nettlesere, og derfor får firefox en lavere utbredelse enn den burde hatt.

Slik jeg ser det så er det et fritt valg, og i realiteten finnes det nettsider som KUN fungerer med den ene eller den andre nettleseren så om jeg skulle låst meg til kun en så hadde jeg ikke kunnet bruke endel tjenester på nettet jeg er avhengig av.

Det har også med at jeg erfarer at folk etterhvert utforsker andre programmer etterhvert som de får oversikt og kjennskap til hva som finnes der ute.

For meg så er det derfor en ren pushing av software det dreier seg om.

Jeg likte opera, men fikk den aldri til å virke på vista og siden win 7 er så nært vista så har jeg ikke orket å gjennomgå trøbbelet jeg hadde med opera forrige gang jeg forsøkte i uker å få det til å funke.

Jeg liker firefox, men det er fortsatt sider jeg bruker som krever internet explorer.

Internet explorer kommer også som 64-bit, noe firefox så vidt jeg vet ikke gjør.

Jeg ville tro at 64-bit nettleser er noe sikrere enn 32-bits på enkelte områder.

Man kan selvsagt diskutere om nettsider skal være låst til en bestemt nettleser, jeg bruker også sider som er låst til firefox, men det ser jeg på som litt førstemann til mølla.

Explorer kom vel før firefox, og derfor har ms fått lov til å legge lista på endel nettsider, og har man først laget sidene på en måte er det jobb å forandre.

Å klage på at det er ekstra jobb å lage nettsider til explorer 6.0 skjønner jeg ikke, da man vel ikke er lovpålagt å lage nettsider med støtte for alle nettlesere og versjoner.

Lag nettsiden med støtte for firefox hvis det er bedre.

Lenke til kommentar

Explorer kom vel før firefox, og derfor har ms fått lov til å legge lista på endel nettsider, og har man først laget sidene på en måte er det jobb å forandre.

Å klage på at det er ekstra jobb å lage nettsider til explorer 6.0 skjønner jeg ikke, da man vel ikke er lovpålagt å lage nettsider med støtte for alle nettlesere og versjoner.

Lag nettsiden med støtte for firefox hvis det er bedre.

Problemet her er bare at Microsoft ikke har fulgt de standarder som er satt for nettsider da de har utviklet IE. De har skjerpet seg de siste årene, men IE6 og lavere (tilogmed IE7) er alle nettutvikleres mareritt, da det i mange tilfeller krever mye unødvendig ekstraarbeid for å få nettsiden til å oppføre seg riktig i IE.

Hvis du brukte og likte Opera tidligere, så gi det en ny sjanse :) Mye har forandret seg, og jeg er sikker på at du får det til å virke i Windows 7.

Lenke til kommentar

Oi, her var det mye å ta tak i!

Først og fremst. Dette er ikke snakk om et tiltak for å tvinge folk bort ifra IE. Dette er for å opplyse folk om alternativene som finnes og gi dem valgmuligheten denne informasjonen innebærer. Å si at mange har tatt valget allerede er nok litt tynt. Jeg skal ikke finne opp tall, men jeg tørr påstå at det er en stor(!) overvekt av IE-brukere som ikke har fått presentert alternativer.

Så tar vi litt historikk. Hvorfor har IE markedsdominans? Jo, på 90-tallet en gang var det Netscape som var størst blant nettleserne og IE, som ikke ble lansert før 95, var utfordreren. Etter en stund med hard konkurranse der begge trikset med proprietære løsninger for å gjøre sin nettleser populær og utelukke den andre fra innhold bestemte MS seg for å integrere IE i Windows. Før dette delte IE og Netscape ca. 80% av markedet jevnt seg i mellom, etter to år hadde balansen skiftet så drastisk at Netscape etterhvert "ga opp" (Netscape åpnet kildekoden og ut av asken oppsto det som i dag er Firefox). Det er med andre ord med en kombinasjon av bundling og proprietære løsninger (f.eks Active X), som sammen hadde en forsterkende effekt, at IE effektivt ryddet vekk konkurrentene fra markedet.

Her ligger også den store forskjellen mellom Windows, Linux og Mac OSX hva standard nettleser angår. MS med Windows sitter i en posisjon som ikke er sammenlignbar med noen andre og ved å utnytte den posisjonen har IE blitt markedets mest brukte nettleser.

Så til neste punkt. Nettstandarder. Du snakker om at noen nettsider bare fungerer på én nettleser og synes dette i grunn er greit. Vel, problemet oppstår når en nettleser har 90% av markedet. Nettleseren bruker sine særegne, proprietære løsninger som konkurrenten ikke har mulighet til å implementere. Dette fører til at nettsidene bare utvikler for denne da det er dens løsninger som fungerer og som når ut til brukerne. Hva med de som vil bruke en annen nettleser? Hvor er deres valg da? Hva skjer med andre plattformer og OS hvor nettleseren ikke finnes? Vel, de førstnevnte tvinges til å bruke nettleseren, og dermed også OS-et, og de andre OS-ene dør.

Dette er grunnen til at nettet, og veldig mange andre områder innenfor det som kalles standarder er dokumentert på en åpen måte som gjør at alle kan benytte seg av dem. Nettet har sine standarder som forteller hvordan ting skal lages, tolkes og vises på nettet. Dette er for at alle skal kunne utvikle en nettleser, eller lage en nettside for den saks skyld. Hva ville skjedd hvis IE var den eneste nettleseren å utvikle til og MS valgte å ta betalt for dokumentasjonen som trengs for å lage nettsider til den? But i degress ... Dette er som sagt for at alle skal kunne lage en nettleser som kan lese innholdet på nettet og vise dette på samme måte som konkurrentene, dette skaper valgfriheten som er så viktig.

IE har historikk for å være elendig på standarder. Helt siden kampen mot Netscape har alt det proprietære tullet hengt igjen og IE har vært treg til å få på plass de åpne standardene. Noen ganger er ikke implementasjonen bare treg, men gjort på feil måte eller ikke i det hele tatt. I fjor var den 9 år(!) gamle nettleseren IE6 fortsatt verdens mest brukte nettleser (IE 7 og 8 hadde en jevnere fordeling). Alle som har prøvd å utvikle til denne nettleseren er fullt klar over hva slags lidelse dette er. Den store fordelen med standarder også for utviklere er at siden man lager fungerer i alle nettlesere som støtter standardene så lenge du har gjort det. Dette gjør at sider man utvikler mot Firefox også vil fungere med Opera, Safari og Chrome. Med svært få unntak. IE(6) derimot er en annen historie og det var ikke uvanlig at 50% av utviklingstiden gikk med til å tilpasse siden til denne nettleseren, mens alle de andre klarte seg med én løsning. Men hva skal man gjøre? Man kan ikke ignorere en såpass stor markedsandel.

Kort oppsummert: Alle følger standarder chart?cht=tx&chl=-> alle kan utvikle nettsider til alle nettlesere uten merarbeid. Alle kan velge nettleser og alle stiller i utgangspunktet like godt til å skape et godt produkt.

Vel, dagens historietime var hvertfall for å illustrere hvorfor avgjørelsen om å tilby denne skjermen med valg er tatt. Det er rett og slett for å hindre at MS utnytter den posisjonen de er i for å forsterke denne ytterligere og for å gi brukere som ikke vet bedre et valg. Sjansen er nok stor for at mange ikke tar skrittet fordi de vil ha det kjente og kjære, men andre vil kanskje se det som en god mulighet til å prøve noe nytt som de kanskje har hørt om før. Eller kanskje introduksjonsteksten hver nettleser vil ha vil friste noen.

Det var nå en kort oppsummering og det er sikkert ting jeg har glemt og argumenter jeg ikke har kontret, men de får isåfall tas senere ved poengtering :)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Det jeg prøver å få frem er at det er helt greit at folk får velge og bli informert om nettleservalg osv men jeg synes det er en veldig rar måte det blir gjort på.

Folk er forskjellige, noen synes IE er topp, noen elsker FF, andre vil heller dø om de ikke får bruke opera osv.

Det jeg mener er at hva man velger å bruke, uansett om det er på grunn av uvitenhet, påvirkning fra venner og kollegaer, hva som fulgte med eller erfaringer så er det valg man har valgt å ta eller ikke ta.

Jeg har diskutert og brukt ulike programmer opp gjennom tidene, og samme diskusjon som man nå tar med nettleserne kan man i prinsippet ta med antivirusprogrammene, brannmurene, antispywareprogrammene, mediaplayerne, epostleserne, kontorprogrammene, pdf-leserne, pakkeprogrammene, brenneprogrammene, bildebrogrammene, osv osv osv osv.

Skal man først ta ett oppgjør med disse så burde man brukt winupdate til å fikse feil og tette sikkerhetshull osv og holdt programpushing utenfor.

Skal man nå "de uvitende" så må man også si mer om hva som er fordelene og ulempene med de ulike alternativene.

Man gjør heller ikke noe med nettsidenes oppbygging ved å bytte nettleser.

En side som er laget for explorer er fortsatt laget for explorer selv om man bytter til FF eller andre.

Skal man ta tak i den biten så må man få de som lager nettsider til å følge standarden 100% og så vil jo foskjellene i nettlesere komme bedre frem hvis nettleseren ikke følger standarden.

Det er jo helelr ingen som tvinger nettsideutviklerne til å lage støtte for alt mulig, så hvis det er et problem så er det ingenting i veien å lage en nettside som følger standarden og det er det.

Dessuten er det jo heller ikke sånn at de som fortsatt foretrekker IE, av en eller annen grunn, blir uberørt av oppdateringen.

Man VIL oppleve at snarveier til IE fjernes om man vil eller ei, så selv om man ønsker å fortsette med IE så får man ikke uten videre det.

Ja, jeg vet at man kan repinne snarveien tilbake, men i og med at dette til stadighet omtales som rettet mot de uvitende så er fjerning av snarveier noe de mister.

Grunnleggende sett så har det også med prinsipper om hva winupdate skal brukes til.

Med denne "seieren" så ligger det åpent for å f.eks få tilsvarende oppdateringer rundt f.eks office/openoffice/andre kontorprogrammer, windows mediaplayer/alshow/VLC/andre mediaplayere osv.

Man kan f.eks argumentere med at win mediaplayer ikke kan spille av HD lyd, og derfor får ikke brukerne tilgang til å høre på HD lyd og derfor må de velge noe annet.

Openoffice utviklerne kan hevde at officebrukerne ikke får åpnet staroffice filer elelr oo filer og derfor må få tilbud om å bytte.

Dette kan utvanne hva jeg ser som hensikten med winupdate, og føre til at folk slår av winupdate for å slippe maset om å velge den eller den programvaren.

Folk slo av winupdate når WGA kom, noe som igjen har ført til at folk har fortsatt med IE 6.0 og utette hull, og man kan jo diskutere om det var en fordel for alle.

Runar: Har forsøkt ulike operaversjoner opp til versjon 10 i håp om å få det til, men har opplevd det samme hver gang.

Operamapper som fylles opp med mange gigabyte i uka med filer, og tusenvis av filer.

Dette fører igjen til usannsynlig høyt ressursbruk, og nettleser som henger.

Når opera passerer 10 Gb og 2-3000 filer og alt går i sirup mens ressursbruken er skyhøy så gidder jeg ikke mer.

Har alltid tømt surfehistorikk osv for å holde det minst mulig, men når historikken blir sykt høy selv med en halvtimes surfing så blir det for dumt.

Opera hadde også en irriterendes vane med å spre utrolig mange mapper overalt på pcen, og det ble tungvindt å rydde opp når mapper måtte fjernes fra innstallasjonsbanen, fra programfiler, fra system, fra alle brukerne, fra skjulte områder, fra registre osv osv osv som ble nødvendig for å forsøke å rydde opp med ny innstallasjon.

Lenke til kommentar

Tar ting litt etterhvert nedover:

Det jeg mener er at hva man velger å bruke, uansett om det er på grunn av uvitenhet, påvirkning fra venner og kollegaer, hva som fulgte med eller erfaringer så er det valg man har valgt å ta eller ikke ta.
Et valg basert på uvitenhet om alternativene er ikke et valg :)

Jeg har diskutert og brukt ulike programmer opp gjennom tidene, og samme diskusjon som man nå tar med nettleserne kan man i prinsippet ta med antivirusprogrammene, brannmurene, antispywareprogrammene, mediaplayerne, epostleserne, kontorprogrammene, pdf-leserne, pakkeprogrammene, brenneprogrammene, bildebrogrammene, osv osv osv osv.
Nettleseren er det viktigste programmet på en vanlig brukers PC. Det er ditt vindu inn til nettet og det livet du har der. Ingen av eksemplene over har en historikk eller viktighet lik den vi ser på nettleserfronten og det er derfor grunnen til at de ikke er helt sammenlignbare. Nettleseren har en unik posisjon. Det finnes mye grums f.eks i medieavspillingsprogramvare hva formater og lignende angår som kanskje kan sammenlignes med en nettleser, men den store forskjellen her er ting som patenter og en mye jevnere fordeling av brukermassene.

Skal man først ta ett oppgjør med disse så burde man brukt winupdate til å fikse feil og tette sikkerhetshull osv og holdt programpushing utenfor.
Man kan argumentere for at Windows update ikke er rette måten å rulle ut dette på, men det finnes i praksis ingen annen måte. Dessuten har IE strengt tatt vært det største sikkerhetshullet til Windows gjennom tidene så sånn sett kan man kalle det en sikkerhetsoppdatering å få folk til å bytte til en oppdatert nettleser (dette inkluderer IE8).

Man gjør heller ikke noe med nettsidenes oppbygging ved å bytte nettleser.

En side som er laget for explorer er fortsatt laget for explorer selv om man bytter til FF eller andre.

Jo det gjør man på litt lengre sikt. Det vil ikke lenger finnes noe som heter "utviklet for explorer" for hvis man følger standardene og tester siden sin i IE så vil den også i praksis fungere på andre nettlesere. Gitt at Microsoft fortsetter i det sporet de har gjort med å fortsatt strebe etter støtte for webstandarder.

Dessuten er det jo heller ikke sånn at de som fortsatt foretrekker IE, av en eller annen grunn, blir uberørt av oppdateringen.

Man VIL oppleve at snarveier til IE fjernes om man vil eller ei, så selv om man ønsker å fortsette med IE så får man ikke uten videre det.

Her er jeg prinsipielt enig med deg. Hvis man velger IE synes jeg snarveien burde "pines" tilbake automatisk, dog er ikke dette et punkt som velter alt det andre positive jeg ser i dette tiltaket.

Jeg tror ikke at det er noen sjanse for at et lignende tiltak vil komme gjennom for annen programvare. Hvis man ser på hvor lang tid det tok før man kom frem til enighet og litt på begrunnelsen til avgjørelsen så er det nok ikke åpnet for at annen programvare vil falle under dette.

Lenke til kommentar

Jeg har testet denne nettleser oppdateringen nå, og den funker ganske bra.

De som har lyst til å få oppdateringen nå, kan laste den ned allerede. Den finnes på norsk og for de fleste operativsystemer:

http://samfunn.myhken.com/?p=1054

ie_choice5.jpg

Du får denne linken på skrivebordet ditt etter omstart, og du kan når som helst bytte nettleser ved å trykke på den linken eller gå inn på nettsiden for nettleservalg.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Tviler ikke på at det fungerer greit.

En tilsvarende melding fra en med skumlere hensikt kunne lagt ut en link til noe malware/virus/spyware.

Det er mer det at de som ønsker å bytte klarer sikkert å finne frem til ff, opera, chrome osv uten slik hjelp, og de som ikke ønsker kommer heller ikke uberørt gjennom.

Lenke til kommentar

Tviler ikke på at det fungerer greit.

En tilsvarende melding fra en med skumlere hensikt kunne lagt ut en link til noe malware/virus/spyware.

Det er mer det at de som ønsker å bytte klarer sikkert å finne frem til ff, opera, chrome osv uten slik hjelp, og de som ikke ønsker kommer heller ikke uberørt gjennom.

Det der skal jeg være enig i da. For meldingen som kommer opp, ser ikke så veldig "proff" ut, og når folk blir "vant" med å trykke OK på slikt og installere det som kommer opp, så kan folk fort få problemer når folk med onde hensikter mekker noe slikt...noe de i prinsippet allerede gjør.

Men nå skal noen millioner mennesker faktisk trykke på noe som kommer fra MS for å installere noe....noe jeg sier til de fleste at de skal holde seg langt unna vanligvis.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Jeg har nå tatt det nettleservalget, og mye av argumentasjonen min stemte.

Oppdateringen la seg inn, og selve valget kom ved neste restart.

Det ble lagt til en snarvei, IKKE til en nettside men til et program som la seg i windows system32 mappa (sannsynligvis nettleser valgvinduet).

Programmet var ikke tilgjengelig for fjerning i programbehandlingen, men det er heller ikke noe stort problem, bare mer skrot som legger seg inn.

Åpningsskjermen er en kort info om at man må ta et valg, og en OK knapp.

Neste vindu viser en liste med nettlesere, som man kan velge eller la vær å velge ved å krysse ut vinduet, eller velge senere.

De som ikke har valgt nettlesere, eller ikke bryr seg med noe annet står fritt til å la være å velge så i prinsippet er man like langt.

Det tas tilsynelatende heller ikke hensyn til hvilken nettleser man har fra før.

Maskinen må restartes for å velge, i seg selv en irritasjon, og jeg spør meg hvorfor man må restarte maskinen for å få tatt et slikt valg når man ellers kan innstalelre programmer og oppdateringer til det meste uten å restarte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...