Skribenten_ Skrevet 23. februar 2010 Del Skrevet 23. februar 2010 De fleste har vel fått med seg at man har en grense på 4000kr når det gjelder private kjøp og salg av tjenester. som foreksempel å male huset, eller bygge en garasje. Dersom man fåt over 4000kr for tjenesten, så må man skatte av det. Men er er min lille smutthull. Det er jo lov til å selge gjenstander uten at det skal beskattes. Jeg kan fint selge min sykkeltil broren min, uten at noen skal skattes.. eller selge min gamle PC til en kompis... Men da må det jo også være lov til å selge et gavekort. La oss si at jeg selger et gavekort for 6000 kroner til faren min. Men i det gavekortet så står det at jeg skal bygge en garasje for han. Da kan jeg jo tjene 6000 kr uten å skatte, og det lovelig også. For det jeg i bunn og grunn har gjort er å selge en gavekort til min far, det er jo ikke ulovelig...Hva som blir spesifisert i gavekortet kan jo være hva som helst. det finnes ikke noe lover på det. Lenke til kommentar
HValder Skrevet 24. februar 2010 Del Skrevet 24. februar 2010 Gjenstander = verdier, på same måte som peng. Det er ikkje eit smutthull, det er berre du som ikkje har satt deg godt nok inn i lovverket/misforstått. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 24. februar 2010 Del Skrevet 24. februar 2010 hvis du kan linke til/eventuelt referere til en sak/lov/foreskrift gitt av norsk stat som gir deg rett i dette så ka njeg være tilbøyelig til å være enig. men frem til det skjer så er jeg nødt til å si meg enig med HValder Lenke til kommentar
nomore Skrevet 24. februar 2010 Del Skrevet 24. februar 2010 Tror du virkelig at de på skattekontoret nå sitter og dunker hodet i veggen? "Pokker. GAVEKORT! At vi kunne overse det.... Vi har tapt!" Lenke til kommentar
frevild Skrevet 24. februar 2010 Del Skrevet 24. februar 2010 De som lager lovene er som regel smartere enn de som prøver å omgå dem... Lenke til kommentar
Skribenten_ Skrevet 24. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2010 Gjenstander = verdier, på same måte som peng. Det er ikkje eit smutthull, det er berre du som ikkje har satt deg godt nok inn i lovverket/misforstått. ok sa da faren min kjøpte en tv av en venn av han for 5000, så skulle han egentelig beskatte det da? Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 24. februar 2010 Del Skrevet 24. februar 2010 Nei, det skal han ikke. Det er fordi gjenstanden er annenhånds, og kjøper vil være eier nr. 2. Det er kun ved førstegangskjøp man betaler merverdiavgift. Om du får en TV for å utføre et arbeid, har du fått betalt for en tjeneste i form av en gave. Jeg kjenner ikke lovverket på dette punktet, mens om gjenstandens gjenskaffelsesverdi overstiger 4000,- kr, vil du kanskje måtte betale for dette, men jeg har aldri hørt om en slik situasjon. De fleste vil vel bare få betalingen for en slik jobb kontant, og ikke bry seg med å skatte for slikt. Populært kalt svart arbeid. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 24. februar 2010 Del Skrevet 24. februar 2010 Skillet her går ikke mellom første- og andregangsselger, men mellom arten av det som selges. Forskjell på å selge en vare og å selge arbeidskraft. Man skiller også mellom det som er reellt og det som er pro forma, altså bare gjort for syns skyld. I dette tilfellet er det åpenbart at det du selger er arbeidskraft, men du kaller det noe annet for å slippe beskatning. Skatteetaten bryr seg om realiteter. Hvilken form du har brukt er mindre interessant. 1 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 24. februar 2010 Del Skrevet 24. februar 2010 ok sa da faren min kjøpte en tv av en venn av han for 5000, så skulle han egentelig beskatte det da? Om denne vennen solgte TV'en for mer enn han betalte for den, eller med andre ord tjente penger på salget: Ja. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå