tho_kva2 Skrevet 23. februar 2010 Del Skrevet 23. februar 2010 Bruker nå trådløst på stasjonære siden den står langt unna modemet. Dette har gått greit i noen år, men nå må det ha skjedd noe med det trådløst kortet :/ Så det jeg lurer på er om det er begrensninger på å ha trådløst, altså om man får dårligere hastighet enn om man bruker kabel? Hvis det ikke er store forskjellene så om noen kan anbefale meg et trådløst nettverkskort så hadde det vært bra =) Takk for svar.. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 24. februar 2010 Del Skrevet 24. februar 2010 Ja, du vil ikke få like høy hastighet med trådløst nett som med kabler. Det kan være mange grunner til dette, men spesielt vanlig er forstyrrelser fra andre trådløse og elektriske enheter som mobiltelefoner, trådløse telefoner og mikrobølgeovner, for ikke å nevne murvegger og lignende. Jeg har gode erfaringer med dette kortet fra CNet, selv om tilbakemeldingene på Komplett ikke er så positive. Du kan også kjøpe en ekstern antenne og peke den mot routeren for å øke signalene betraktelig. Hvis du har mulighet til å bruke kabel ville jeg absolutt ha gått for det. Hos en bekjent av meg måler jeg rundt 45 mbits med kabel, mot rundt 20 trådløst. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 24. februar 2010 Del Skrevet 24. februar 2010 Personlig har jeg kjørt med http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=301248 siden denne er den eneste jeg har funnet i Norge med Ralink brikkesett. Ralink har jeg av erfaring sett at de er de mest støytolerante og de eneste som faktisk kan låses til en lavere hastighet. Om du ikke låser og har dårlig signal vil den på tider med lavt støy skyte opp til høyere fart og når støyen kommer tilbake så mister du tilkoblingen. Med dette kortet kan du låse den til en lavere fart og du slipper da å bli frakoblet når støyen varierer. Men du er fortsatt offer for Microsoft sitt WLAN bug om du bruker Windows som gjør at du kan bli frakoblet på random. Microsoft er obs på problemet... MEN! De vet ikke hvor det ligger så det blir ikke fikset og henger fortsatt med. En viktig regel er: "Kabel slår trådløst... ALLTID!" Kabelen er resistant mot støy, kabelen ser ikke pen ut, men stabiliteten og farten kabel gir deg burde veie opp for dette. Ellers er den mest stabile WLAN oppsettet jeg har sett er å kutte ut Windows og Microsoft og istedet bridge to rutere. To av disse: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=314078 flashet med DD-WRT og om du deretter bridger ruter nr 2 trådløst til den første og kobler PCen inn med kabel i ruter nr 2 så får du ett stabilt nett. Linux til Linux kommer du unna WLAN bugget også, men du sliter fortsatt med raske filoverføringer, men som oftest er 100 MBIT nok for de fleste på filoverføringer. Skal det gå raskere må du enten ha SSD, eller RAIDete harddisker! Lenke til kommentar
tho_kva2 Skrevet 24. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2010 Ok, takk for svar. Skal tenke litt på det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå