Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hjelp til OC av XFX 5770

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg spiller ikke veldig mye, men litt har det blitt i det siste - spesielt GTA IV og CoD MW2.

Tenkte å prøve å overklokke skjermkortet mitt, men har svært liten peiling på dette. Har ikke funnet en "OC for dummies"-tutorial med bruk av ATI Overdrive (i Catalyst Control Center). Er dette programmet en god måte å klokke kortet trygt og effektivt på? Og anbefales bruk av "Autotune"-funksjonen?

Lurer også veldig på hva jeg kan få ut av å overklokke kortet mitt moderat i ren spillytelse? Jeg opplever ørlite lagg i bl.a. GTA IV (high/very high graphics settings v/ 1920x1080).

595308.jpeg

Temp. ved idle er nå rundt 34 grader og ved load ca. 46 grader.

Komponentliste ser du i signaturen min.

Setter veldig pris på svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke bruke ATI Overdrive, last ned Msi Afterburner å bruk den.

Før du begynner å overclocke med afterburner kan du gå innpå settings å kryyse av for "unlock voltage control" å så må du åpne cfg filen som ligger der du har installert Msi Afterburner.

Så skifter du ut 0 med en 1 der det står "EnableUnofficialOverclocking".

Når du har gjort dette så kan du begynne. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Fordi?

Fint om du kommer med en begrunnelse for at trådstarter skal bruke en utility som i utgangspunktet er beregned for MSI's produkter.

ATI Overdrive er mer enn bra nok for en som spør om hvordan man skal endre i ett (intuitivt) GUI. :)

@TS:

Du kan gjerne bruke Autotune, men det kan være like greit å endre manuelt.

Du vil neppe merke store forskjeller i spill, eller at "lagg" forsvinner (helt).

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldinger..

Da prøver jeg nok Autotune-funksjonen, men har hørt at den kan overklokke ganske mye... Hva vil være å regne som moderat/forsvarlig overclock mtp. Hertz osv.? Og er det greit å ha fan speed på "auto" og ikke "manual" spiller som sagt ikke hele tida, og vil ikke at den skal bråke for mye når jeg ikke gjør det.

Ellers høres det rart ut å bruke en MSI-tuner til et XFX-kort (selv om de vel sikkert er klin like i utgangspunktet). Men takk for innspill.

Får se om jeg merker forskjell på ytelsen da, men forventer ikke store økningen.

EDIT: Testet nå autotune, men øyeblikkelig etter jeg trykker "run" kommer det opp et fint psykedelisk mønster med grønne og rød vertikale striper på skjermen. Prøvde å ta screen-shot, men det ble bare registrert som helsvart skjerm.

Men trykker jeg esc eller windowsknapp, kommer jeg tilbake til skrivebordet og kontrollpanelet i ATI Overdrive. Er jeg overnervøs og skal det være slik (og skal jeg bare vente og se), eller skjer det noe feil? Føles ikke veldig riktig det der...!

Noen innspill?

EDIT2: Testet nå manuelle klokkefrekvenser i ATI Overdrive. Stilte inn til 900MHz GPU clock og 1300MHz memory clock. "Test custom clocks" og fikk opp "passed". Idle-temp er nå ved 37 grader og ved load (i 15 minutter) max. 65 grader. Det høres vel ikke værst ut... Kunne faktisk merke litt forskjell i ytelse, men det er relativt minimalt egentlig. Er dette en moderat clock som jeg ikke risikerer mye med? La merke til at GPU-vifta aldri gikk over 50% heller (!), så har vel litt å gå på.

Endret av E-asy1985
Lenke til kommentar

Fordi?

Fint om du kommer med en begrunnelse for at trådstarter skal bruke en utility som i utgangspunktet er beregned for MSI's produkter.

ATI Overdrive er mer enn bra nok for en som spør om hvordan man skal endre i ett (intuitivt) GUI. :)

@TS:

Du vil neppe merke store forskjeller i spill, eller at "lagg" forsvinner (helt).

På Ati Overdrive kan du ikke gå over 960 på core clocken, og du kan ikke justere volten med den.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Fordi?

@TS:

På Ati Overdrive kan du ikke gå over 960 på core clocken, og du kan ikke justere volten med den.

Du har verifisert at Afterburner (MSI utility) funker på dette skjemkortet? :)

Tror du virkelig en som klart sier fra om (fornutige) råd som nybegynner i OC vil se det som en stor ulempe at kan ikke "går over 960 på core clocken"? Eller "tukle" med voltsettings?

Jeg tror ikke det.

Særlig når han er usikker/"redd" for at Autotune vil klokke for langt.

@Trådstarter:

Det er ikke mulig å gi deg ett facitsvar på hva som er "safe" klokk.

Det må du finne ut av sjøl.

Klokk 5-10Mhz ad gangen og kjør en bench (f.eks Furmark).

Auto for Fan(vifte) er som regel greit nok.

Du kan lage profiler i CCC, men det er for mer avanserte bruker (redigere XML).

Dette er mest aktuelt for kort/bios'er som ikke fungerer optimalt mtp støy vs kjøling pga mindre vellykket viftestyring (Auto settings).

Lenke til kommentar

OK, takk for svar hittil her... Får "passed" når jeg kjører ant. MHz opp til maksimalt av det ATI Overdrive tillater meg, så tror det går greit. Kommer likevel ikke til å ha en så høy clock på kortet, da jeg er litt redd for å forkorte levetiden til skjermkortet altfor mye.

Hans2k, jeg kommer nok ikke til å fikle med clock-frekvenser over det ATI Overdrive lar meg gjøre uansett, ei heller justere volt-settings (noe som vel er en særs dårlig ide mtp. hvor lite kunnskap jeg har om dette).

Men skal laste ned Furmark, TL1000S! Takk for tips! Sjekker hvordan det oppfører seg på 915MHz GPU clock og 1340 memory clock.

Men skjønner at det ikke er en fast bestemt safe clock å anbefale meg, men er det noe øvre tak jeg burde ha mtp. GPU temp? Rundt 65 grader ved load som nå (med en fortsatt stille og rolig viftehastighet (auto)), som i mitt hode høres trygt og godt ut. Leser om mange som oppnår 90 grader på kortet sitt ved heavy load og er fornøyd med det - men det er kanskje store forskjeller ift. hva som er OK fra kort til kort?

Igjen takk for all hjelp!

Lenke til kommentar

OK, takk for svar hittil her... Får "passed" når jeg kjører ant. MHz opp til maksimalt av det ATI Overdrive tillater meg, så tror det går greit. Kommer likevel ikke til å ha en så høy clock på kortet, da jeg er litt redd for å forkorte levetiden til skjermkortet altfor mye.

Hans2k, jeg kommer nok ikke til å fikle med clock-frekvenser over det ATI Overdrive lar meg gjøre uansett, ei heller justere volt-settings (noe som vel er en særs dårlig ide mtp. hvor lite kunnskap jeg har om dette).

Men skal laste ned Furmark, TL1000S! Takk for tips! Sjekker hvordan det oppfører seg på 915MHz GPU clock og 1340 memory clock.

Men skjønner at det ikke er en fast bestemt safe clock å anbefale meg, men er det noe øvre tak jeg burde ha mtp. GPU temp? Rundt 65 grader ved load som nå (med en fortsatt stille og rolig viftehastighet (auto)), som i mitt hode høres trygt og godt ut. Leser om mange som oppnår 90 grader på kortet sitt ved heavy load og er fornøyd med det - men det er kanskje store forskjeller ift. hva som er OK fra kort til kort?

Igjen takk for all hjelp!

Grunnen til at det ikke er en bestemt safe clock er rett å slett fordi ingen brikker klokker likt :) f.eks. vi kunne hatt akkurat samme skjemkort, men du kunne kanskje vært heldig å klart å få ditt skjermkort opp i 960MHz stabilt, mens jeg kanskje var veldig uheldig og bare kunne klart 900Mhz. Og 65 grader under last høres helt ok ut for meg ;p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg ville ikke stolt blindt på det autotune settingen i CCC sier er stabilt, den ville ha mitt kort til å kjøre 1445 på minnet, mens testing med OCCT gpu test viser at rett under 1370 er maks stabile clock. Kjører forøvrig mitt 5770 på 925/1350 dønn stabilt 24/7.

Ellers bør du ikke bekymre deg over de temperaturene der. Mitt kort ligger på 50-60 grader idle, og har nådd rett over 100 grader under maks belastning i stresstester (men ikke noe tegn til ustabilitet/artifacts).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...