Goldshoten Skrevet 27. februar 2010 Del Skrevet 27. februar 2010 I tillegg sjekker de vel karakterene dine (dersom du går på skole) eller lignende, for å sjekke at du ikke er så dum som du utgir deg for? Dersom du skulle få 1 eller 2, men har et snitt på over 4,3 f. eks, så er det noen ugler i mosen. Lenke til kommentar
Tacokrydder Skrevet 27. februar 2010 Del Skrevet 27. februar 2010 Så om du krysset av på NEI på del 1, på spørsmålet om du er motivert for tjeneste.... Da jeg var på sesjon i fjor så spurte han fyren meg om jeg trodde jeg klarte å gjennomføre førstegangstjenesten. Det var ikke noe sted der jeg kunne krysse av for "nei"? Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 27. februar 2010 Del Skrevet 27. februar 2010 Her var det litt rare svar, så la meg danne et bilde av saken - En jeg var på sesjon med trykket vilt på knappen under hørsels- testen, og fikk beskjed om at han ikke var vernepliktig. - En kamerat av meg ringte inn for å høre når sesjonen var. Ho dama i andre enden spurte tilfeldigvis om han hadde noen fysiske skavanker eller sykdommer. Han nevnte at han fikk litt utslett på hånda når det ble kaldt... Gjett hva som skjedde ! - Dumme lille meg hadde egentlig lyst til å fullføre førstegangstjenesten. Jeg var gjennom tre legesjekker før jeg var i gang med tjenesten, og alle legene påpekte at jeg hadde skjev rygg. Motivert som jeg var, sa jeg at det gikk fint. Hadde jeg sagt til noen av dem at jeg ikke ville, hadde jeg aldri blitt tatt opp. - Ei jente jeg kjenner hadde også lyst til å ta et år i krigen. Hun hadde også skjev rygg, men fikk ikke lov til å bli med. Hun gjorde det bra på alle testene, men til tross for at hun bokstavelig talt ba på knærne om å ikke bli sendt hjem, fikk hun ikke fullføre. - Noen jeg kjenner ble sendt til HV (ca 4- 5 år siden). Første dagen sa befalet at alle de som ville hjem kunne ta et steg frem. Ca halve troppen tok et steg frem, og fikk dimitere. - Ca halvparten av alle de jeg var på sesjon med, ble erklært udyktige for militæret. Ytterlige halvparten av troppen ble dimitert i tur og orden under rekrutten. Etter rekrutten er det vanskeligere å komme unna, siden staten har brukt såpass mye penger på hver enkelt soldat på dette tidspunktet (antar jeg...). Jeg tør påstå at den beste måten å slippe militæret på er å snakke med din fastlege, og få papirer på et eller annet. Skjev eller vond rygg? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 27. februar 2010 Del Skrevet 27. februar 2010 Så om du krysset av på NEI på del 1, på spørsmålet om du er motivert for tjeneste.... Da jeg var på sesjon i fjor så spurte han fyren meg om jeg trodde jeg klarte å gjennomføre førstegangstjenesten. Det var ikke noe sted der jeg kunne krysse av for "nei"? Fordi det er ny sesjonsordning i år. Lenke til kommentar
Perrern Skrevet 27. februar 2010 Del Skrevet 27. februar 2010 Fordi det er ny sesjonsordning i år. Men hvorfor i helvete spør de når du ikke kan svare nei -.-... Uansett, jeg tror det går ganske greit å slippe unna. Slik jeg forstår det kaller det inn de som er tjenestedykte og som vil før de tar de som ikke vil. Og hvis du skal jukse på testen/gjøre det dårlig med vilje, så må du huske at du får aldri gjort om på de resultatene igjen. Og heller ikke gjør det så dårlig at det blir latterlig. sånn som en jeg kjenner. På hørselstesten bestemte han seg for at han skulle gjøre det dårlig, så han meldte aldri fra om pipene, plutselig braser døra opp og han ene fyren kommer inn: Hører du dette? Ja, svarer kompissen min. Ja da hører du faen meg det pipet også fikk han høre . Lenke til kommentar
aklla Skrevet 27. februar 2010 Del Skrevet 27. februar 2010 (endret) Men hvorfor i helvete spør de når du ikke kan svare nei -.-... Uansett, jeg tror det går ganske greit å slippe unna. Slik jeg forstår det kaller det inn de som er tjenestedykte og som vil før de tar de som ikke vil. Og hvis du skal jukse på testen/gjøre det dårlig med vilje, så må du huske at du får aldri gjort om på de resultatene igjen. Og heller ikke gjør det så dårlig at det blir latterlig. sånn som en jeg kjenner. På hørselstesten bestemte han seg for at han skulle gjøre det dårlig, så han meldte aldri fra om pipene, plutselig braser døra opp og han ene fyren kommer inn: Hører du dette? Ja, svarer kompissen min. Ja da hører du faen meg det pipet også fikk han høre . hvorfor de spør? de vil vel vite om folk er motivert da, selv om ikke du er motivert for å tjene konge og fedreland betyr ikke det at andre ikke vil det. Forsvaret er så heldige at de plukker ut akkurat dem de vil ha, så de tar selvfølgelig de som er motivert samt psykisk og fysisk skikket til tjeneste. de har ikke mulighet til å ta inn alle, så da tar Forsvaret de beste og mest motiverte. det er også straffbart å jukse/lyve på sesjonen... Endret 27. februar 2010 av aklla Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 27. februar 2010 Del Skrevet 27. februar 2010 - Ca halvparten av alle de jeg var på sesjon med, ble erklært udyktige for militæret. Ytterlige halvparten av troppen ble dimitert i tur og orden under rekrutten. Etter rekrutten er det vanskeligere å komme unna, siden staten har brukt såpass mye penger på hver enkelt soldat på dette tidspunktet (antar jeg...). Jeg vil tro grunnene til at man ikke slipper unna etter rekrutten er at man da har fått en tjenestestilling, og at kabalen ikke går opp uten deg, rett og slett. Samt at man har bevist at man fungerer ordentlig. Staten har ikke brukt særlig mye penger på deg etter rekrutten. Det er når du begynner å få spesialiserte kurs osv. at du blir dyr. Lenke til kommentar
Perrern Skrevet 27. februar 2010 Del Skrevet 27. februar 2010 Nei, jeg mente hvorfor spør de hvis du ikke har mulighet for å si nei. Altså, hvorfor spør de når du kun kan svare ja. Og jeg er fult klar over at det er straffbar jukse på sesjon, og jeg oppfordret ikke til det heller. Hvis du har en grunn når du prater med folka der så er det ofte de forstår. Brodern slapp unna fordi han spiller piano og skal jobbe videre med det, og at hvis han ble kalt inn kunne han egentlig putte den planen på hylla fordi han aldri kunne ta det igjen. Han slapp unna. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 27. februar 2010 Del Skrevet 27. februar 2010 (endret) Dersom man absolutt ikke vil inn i militæret kan man vel bare gjøre alt galt på inteligenstesten? Dersom man spiller helt grønnsak tar de deg ikke inn, og du blir vel erklært "ikke tjenestedyktig". Da må man passe på at at man gjør det så dårlig at man faktisk blir utestengt. Ingen kan vel bli straffet for å svare feil på de oppgavene? det er straffbart ja. § 48. unnlater eller nekter å oppfylle noen av de plikter som han eller hun er pålagt etter §§ 40, 41 eller 42, gir uriktige opplysninger om forhold som nevnt i § 40 eller ved sin atferd eller på annen måte søker å villede vernepliktsmyndighetene ved bedømmelsen av hans eller hennes utskrivnings- eller vernepliktsforhold. § 49. Den som ved forgåelse som nevnt i § 48 nr. 1-3 søker å unndra seg utskrivning eller tjeneste i Forsvaret eller å oppnå uberettiget fordel ved utskrivningen eller som medvirker hertil, straffes med fengsel fra 3 måneder til 2 år. Endret 27. februar 2010 av aklla Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 27. februar 2010 Del Skrevet 27. februar 2010 De spør om du vil. Du kan si at nei, jeg vil ikke. Da kan de velge å ta det i betraktning når de velger hvem som skal bli kalt inn, eller de kan velge å ikke gjøre det. Men de har svaret i databasen. Kanskje de først kaller inn alle som har sagt at de vil, og hvis de har bruk for flere så starter de på pulja med folk som ikke vil. Da blir det en mye lavere andel folk som ikke er motiverte som blir kalt inn, enn om det er tilfeldig på de som er kvalifiserte. Lenke til kommentar
Perrern Skrevet 27. februar 2010 Del Skrevet 27. februar 2010 Pluss det at du aldri får gjort noe med det, så hvis du plutselig vil inn i militæret så får du ikke tatt testen på nytt. Også mener jeg å huske en sak for en stund siden med en norsk pilot som fikk flylappen sin indratt fordi han hadde juksa seg til en lav score når han var på sesjon, men så hadde han stikki å tatt flyverutdanning i USA eller no. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 27. februar 2010 Del Skrevet 27. februar 2010 Pluss det at du aldri får gjort noe med det, så hvis du plutselig vil inn i militæret så får du ikke tatt testen på nytt. Også mener jeg å huske en sak for en stund siden med en norsk pilot som fikk flylappen sin indratt fordi han hadde juksa seg til en lav score når han var på sesjon, men så hadde han stikki å tatt flyverutdanning i USA eller no. Den siste der høres VELDIG rar ut, for som pilot i forsvaret slipper du unna med litt av hvert, i og med at forsvaret har brukt VILT mye penger på deg. Den må du dokumentere. Ad første avsnitt: Når du ikke ANER hva du prater om bør du holde deg for god til å diskutere. Det er pisspreik. Det koster deg tre kalorier å skifte fra "vil ikke i militæret" til "vil i militæret" eller vice versa. Lenke til kommentar
Perrern Skrevet 27. februar 2010 Del Skrevet 27. februar 2010 Nå piloten som jeg snakka om var ikke forsvars pilot, han var passasjerfly pilot, lenge siden jeg leste den saken, så jeg er helt åpen for at det kan være feil. Det jeg mener med det første avsnittet er det samme som de sa til meg når jeg var på sesjon rett før jul: Du får ikke gjort om på test resultatene, altså hvis du gjør det dårligere med vilje så kan du ikke ta testen på nytt. Så da har du egentlig stengt døre til militæret hvis du plutselig finner ut at du vil inn alikevel. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 27. februar 2010 Del Skrevet 27. februar 2010 Ahh. Ja da vet jeg ikke. Men hva har forsvaret med sivil pilotlisens å gjøre? Nå piloten som jeg snakka om var ikke forsvars pilot, han var passasjerfly pilot, lenge siden jeg leste den saken, så jeg er helt åpen for at det kan være feil. Det jeg mener med det første avsnittet er det samme som de sa til meg når jeg var på sesjon rett før jul: Du får ikke gjort om på test resultatene, altså hvis du gjør det dårligere med vilje så kan du ikke ta testen på nytt. Så da har du egentlig stengt døre til militæret hvis du plutselig finner ut at du vil inn alikevel. Testresultatene på intelligens-testen kan du ikke forandre på nei, av naturlige grunner. Det vil si, du kan faktisk det også. Du kan ikke ta testen på nytt, men du kan forbedre karakteren til en viss grad i spesielle tilfeller. Fysiske karakterer samt spørsmål som "vil du inn?", "kan du svømme?", "har du lappen?", "har du fagbrev?" osv. kan du forandre lett som bare det. Lenke til kommentar
Salt kjeks Skrevet 27. februar 2010 Del Skrevet 27. februar 2010 Grizzlyx: Feil. Det funker ikke. Du blir diskvalifisert til en haug med tjenester, men du kan fortsatt gjøre noe. Du blir ikke under noen omstendighet fritatt fra tjeneste fordi du gjør det dårlig på den testen Det var godt jeg tok feil der. Det var en på sesjonen sa at du ikke kom inn på noe dersom du fikk for dårlig på testen (det kan ha vært en vernepliktig uten peiling, husker ikke hvem som sa det). Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 27. februar 2010 Del Skrevet 27. februar 2010 Dog skal det sies at alle tjenester med litt spenst i så vidt jeg vet krever 4 eller 5 på allment evnenivå. Lenke til kommentar
Goldshoten Skrevet 27. februar 2010 Del Skrevet 27. februar 2010 Da jeg var på sesjon, ble det ihvertfall gitt beskjed om at 5 var minimumskravet for å kunne søke MJK eller HJK. Vet ikke om det gjelder for andre tjenester også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå