Gå til innhold

Er militæret obligatorisk ?

Gjest medlem-140898

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-140898

Overskriften sier det meste. For noen uker siden jeg fikk et brev der jeg måtte svare på flere spørsmål. Fra hvor mange ganger jeg trener i uka, til om jeg har lyst til eller ikke. For meg vil jeg ikke dra til militæret. Jeg fikk høre vis du studerer, så kan du slippe det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du kan søke om utsettelse for å ta videre utdanning. jeg har tatt dette i 3 år..

men du må uansett på sesjon..

selv om du går igjennom sesjon, er det ikke sikkert du blir kalt ut i tjeneste..

som en kamerat av meg som satt på rekrutt kontor sa en gang:

det er 10% sjanse for å ikke komme ut, selv om du har bestått sesjon, og ved å søke utsettelse i minst 3 år er du nesten garantert å slippe, med mindre man utdanner seg til noe militæret kunne trenge...

Lenke til kommentar

I Norge har vi allmenn verneplikt, altså at alle menn plikter å gjennomføre verneplikten. Men i dag har ikke forsvaret behov for halvparten, så de best kvalifiserte går videre til sesjon del 2. Og ikke alle går videre herfra heller. Så om du krysset av på NEI på del 1, på spørsmålet om du er motivert for tjeneste, og i tillegg har psykiske eller fysiske hemninger, er sjansen stor for at du slipper innkalling til førstegangstjeneste og i det hele tatt Sesjon Del 2.

Skal også legges til at forsvaret ønsker flere jenter, noe som gjør at de kommer til å kalle inn de fleste jenter som har krysset av Ja på motivasjonsspørsmålet og de som ikke har noen hemninger. Men kun gutter er vernepliktige, og militæret er kun pliktig/tvunget for de som blir innkalt til sesjon og førstegangstjeneste.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898

Jeg har krysset nei til motivasjonssspørsmålet. Så jeg håper ikke at jeg blir kalt inn.

Men vis jeg blir kalt inn, må jeg da komme? Kan jeg si til dem at jeg kan utsette ?

Lenke til kommentar

Til opplysning: Jeg krysset av nei på motivasjonsspørsmålet og svarte det samme i samtalen med offiseren på sesjon. Fikk 9 på alle testene/punktene med unntak av en hvor jeg ble satt ned ett hakk for allergien min.

Forrige gang jeg hørte fra militæret fikk jeg beskjed om at de ikke hadde lagt noen plan for meg foreløpig, ergo slapp jeg mest sannsynlig unna førstegangstjenesten.

Lenke til kommentar

Om du skal gå en 7 årig utdannelse og få innvilget utsettelse på førstegangstjenesten, blir du antakelig ikke innkalt, men i noen tilfeller, har noen avbrutt studiene fordi forsvaret har sagt at de rett og slett bare må møte til førstegangstjeneste og nedprioritere studiene sine.

Jeg har bare kommet like langt som deg, bare tatt Sesjon del 1, men dette er en ny ordning i år, så det nye systemet vil være ganske annerledes fra før.

Lenke til kommentar

Har de først bestemt seg for å kalle deg inn, så kaller de deg inn etter at du er ferdig med utdannelsen din også. Høyst sannsynlig. Det hjelper ikke at den er syvårig. Så lenge det er du som har skyld i at du ikke har gjennomført fgtj. enda (f. eks. ved at du har søkt om utsettelse) slipper du ikke unna før du er noenogtredve (ihht. interne retningslinjer i forsvaret. Ihht. lov er du jo vernepliktig fram til du fyller 44, lengre i fredstid).

Husk også at du IKKE får utsettelse på grunn av utdanning med mindre du på innrykkstidspunkt har vært i utdanning i minst 3 måneder allerede.

Btw: Hvilken utdannelse er det som er syvårig?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898

F eks det å bli advokat. En venn av meg gikk ikke til militæret. Han jobber istedenfor.

Endret av medlem-140898
Lenke til kommentar

Men får man ekstra poeng ? Tanke på studiet osv? Og må jeg da konkurrere mot folk som har tatt opp fag vis jeg blir innkalt?

Du er med på to opptak til videre studier:

- Førstegangsvitnemålskvoten (reservert 50 % av plassene): Her teller bare de karakterene og evt. poengene (f.eks. realfagspoeng) du fikk fra vgs første gang.

- Ordinærkvoten: Alle poeng teller, blant annet alderspoeng (2 poeng pr. år etter vgs) og militærpoeng/(folke-)høyskolepoeng/universitetspoeng (også dette 2 poeng pr. år). Ekstrapoeng som følge av økte karakterer etter privatisteksamen teller bare i denne kvoten. Dersom man er 1 år i militæret får man totalt 4 poeng (2 militærpoeng + 2 alderspoeng).

Les mer på http://www.samordnaopptak.no/info/poengberegning/

Lenke til kommentar

Dersom man absolutt ikke vil inn i militæret kan man vel bare gjøre alt galt på inteligenstesten? Dersom man spiller helt grønnsak tar de deg ikke inn, og du blir vel erklært "ikke tjenestedyktig". Da må man passe på at at man gjør det så dårlig at man faktisk blir utestengt. Ingen kan vel bli straffet for å svare feil på de oppgavene?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...