Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PCen går i blåskjerm etter en stund, også etter formatering.

Anbefalte innlegg

Hei,

Begynner å bli mektig irritert her. PCen slår seg av og går i blåskjerm etter en stund med bruk. Typisk 15-20min. Teksten i blåskjermen er forskjellig fra hver gang, så har derfor ikke notert ned informasjonen som står der.

Trenger ikke være programmer som kjører engang. Starter opp, logger inn, og lar den stå. Så krasjer den.

Om man prøver å skru PCen på med en gang etter en krasj, så begynner den bare å pipe, uten at det skjer noe mer. Dette fikser seg derimot om man bruker hovedbryteren bak (skrur denne av og på) for deretter å starte maskinen på vanlig måte.

Har prøvd det meste; Formatering, tatt ut HW som ikke er nødvendig, byttet om rekkefølgen på minnebrikkene, kjørt kun med 1 minnebrukke, Restarta BIOS, etc.

Alt uten hell.

Det kan kanskje legges til at PCen i sommer ble utsatt for ett lynnedslag hvor strømforsyningen tok kvelden. Maskinen fungerte greit i en stund etter jeg skiftet denne, før disse problemene nevnt over dukket opp.

Så, hvor burde jeg begynne?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

BSOD kan skyldes både mangt og meget og er bare en generell stopp fra windows.

Hva er Bug koden som kommer?

Som Adjin nevner så kan det være feil på minnet, pipelyden når du booter er som regel en melding på hvor feilen ligger og meldingen kan tolkes ved å telle antall lange og korte pip.

Videre så varierer pip og melding med hvilket merke biosen din er. (Award, Phoenix... etc)

Lenke til kommentar

Memtest stopper opp etter ca. 3 min +/-. Forskjellig fra hver gang.

Må bruke hovedbryteren bak for å få startet PCen igjen.

Står heller ingenting om pipelydene i manualen.

Det er lange pipelyder, ca. 2-3 sek. med ca. 1 sek. pause mellom.

Endret av El Matador
Lenke til kommentar

Garantert en av ram brikkene. Ta ut alle brikkene, sett i en og kjør memtest. Funker den? Prøv neste. Osv. Da finner du fort ut hvilken som er defekt.

Endret av siNch
Lenke til kommentar

Garantert en av ram brikkene. Ta ut alle brikkene, sett i en og kjør memtest. Funker den? Prøv neste. Osv. Da finner du fort ut hvilken som er defekt.

This.

Et langt pip indikerer som regel defekt minne, ihvertfall på de vanligste bios-merkene.

Lenke til kommentar

Testet begge brikkene hver for seg nå. Begge fikk Memtest til å låse seg. Dessuten fikk jeg en haug av røde feil nede på Memtest-bildet.

Så da er det altså mest sannsynlig brikkene som er feilen. Men er det ikke litt merkelig at begge brikkene feiler? Og på likt i tillegg.

Uansett så ble disse brikkene kjøpt på Netshop i slutten av 2006, så det er vel ingen garanti eller reklamasjon å henvise til?

Lenke til kommentar

Hmm, Er endel merker som har livstidsgaranti på minne, se hva du finner av papir/mail.

Videre, mens det er fult mulig så er det mindre sansynlig at begge brikkene skal gå i feil ca samtidig. Brukte du samme minneport når du testet dem? Prøv å teste dem hver for seg i en port du vanligis ikke bruker. Bare for å sjekke at det ikke er den porten som er ødelagt.

Lenke til kommentar

Testet begge brikkene hver for seg nå. Begge fikk Memtest til å låse seg. Dessuten fikk jeg en haug av røde feil nede på Memtest-bildet.

Så da er det altså mest sannsynlig brikkene som er feilen. Men er det ikke litt merkelig at begge brikkene feiler? Og på likt i tillegg.

Uansett så ble disse brikkene kjøpt på Netshop i slutten av 2006, så det er vel ingen garanti eller reklamasjon å henvise til?

Det hender at rambrikker ikke lar seg teste av memtest, men en av de testene der ute bør kunne klare det. Ellers så er Adjins tips verdt å følge.

Lenke til kommentar

Nå er nok dette strengt tatt en forsikringssak og ikke en reklamasjonssak.

Inboforsikringa er det som skal dekke dette - en egenandel.

Utifra informasjonen du kommer med så hadde jeg nok sørget for å teste alle komponentene hver for seg i en annen datamaskin , feilsøkningsprosedyren bør være :

1 : Memtest hver enkelt brikke hver for seg.

2 : Test skjermkortet.

3 : Test eventuelle andre pci / e kort.

4 : Sjekk S.M.A.R.T verdien på harddiskene og kjør gjerne en diskskann.

Har du ikke dekning via forsikring anbefaler jeg at du er forsiktig med å prøve å lure butikken du kjøpte varene hos da du kan bli anmeldt for forsøk på svindel om det oppdages.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...