Gå til innhold

kosthold og trening


Shikaru

Anbefalte innlegg

Ja det har seg sånn at jeg for en del år siden ( 5 ellerno ) kutta ut alt som het brus, godteri, kaker og den slags.

 

sikkert mange som syns det er litt drastisk, men jeg var feit, og var lei av å ødelegge kroppen min.

Trener sånn halvveis regelmessig om dagen, men fordi jeg har skole fra morgen til kveld er det ikke alltid det er tid til sånt.

 

Men denne delen av forumet er til mat, så da holder vi oss til det her :p

 

Lurte på om noen kunne hjelpe meg å sette opp et bra matskjema jeg burde forholde meg til, når jeg da vil ha av de siste kiloene rundt magan som ikke vil bort.

et vandt til å eta ganske mye igjennom dagen, og 3 - 5 ganger ca. litt storspiser av meg :p men hender jo det blir lasagne og sånne ting, som da ikke akkurat hjelper meg så veldig på det å gå ned de siste kiloene.

 

hva burde jeg få i meg aller helst? og hva bør jeg absolutt holde meg unna?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tar ikke med det du sier du har kuttet ut, så here it goes.

 

  • Kutt ut/vær obs på bl.a. ris, poteter, pasta og brødmat.
  • Rent kjøtt/fisk/salat osv. er ypperlig.
  • Sterk mat generelt øker forbrenningen.
  • Supper er ofte kalorifattige, men gir dog heller ikke så mye næring. Greit mellommåltid.
  • Spis ofte, minimum hver 3. time, og ikke spis deg stappmett.

 

Ellers kan du sjekke næringsinnhold i de fleste matvarer her.

 

Kunne nok skrevet en del lengre, men er på tide å legge seg.

Lenke til kommentar

Viss du går til legen vil du få dette som svar: Middag: 1/4 kjøtt/fisk, 1/4 potet/ris/coscos eller lignende og 1/2 salat. Hvertfall om du er skikkelig feit.

 

 

Stivelse er forresten sunt. Toppidrettsutøvere spiser masse av dette. Det er næring i form av tomme kalorier, men de trenger litt ekstra tid til å kuttes opp. Poteter er også veldig sunt, fordi det er masse andre næringstoffer i tillegg til stivelsen. Ris er ikke like næringsrikt.

 

Proteiner inneholder like mye energi som karbohydrater, men krever ekstra energi å få utnyttet som energi, dvs lav energieffektivitet. Men til syvende å sist er det antall kalorier inn og antal kalorier forbrent.

Endret av O:M:A
Lenke til kommentar

Jeg har også lagt om kostholdet mitt KRAFTIG etter nyttår. Er ikke helt sikker på årsaken til hvorfor jeg ble så inspirert sånn uten videre, men jeg har aldri vært tykk, ikke engang chubby. Jeg har bare ikke vært veldig muskuløs før nå. Jeg pleide å praktisk talt bo på Burger King og jeg levde på fast-food. Spiste grandiosa med ekstra ost på flere ganger i uken da mamma ofte ikke orker lage middag, haha. Har alltid stolt på at forbrenningen min skal ta seg av alt, og det har den gjort, men jeg vet ikke hvor lenge jeg skal stole på det.

 

Jeg for min del følger ikke så mange retningslinjer. Jeg vet å unne meg med noe godt nå og da, men det går mye i kjøtt, salat, egg, grønnsaker/frukt og den slags. Vil påpeke at selleri inneholder "negative kalorier". Det betyr at kroppen bruker mer energi på å bryte ned sellerien enn kroppen tar opp av den, som betyr at du får økt forbrenning. Er ikke spesielt godt å spise rent, men miks det opp i en salatbolle, så kan det være veldig godt! Vann øker også forbrenningen da det ikke inneholder kalorier.

 

Som andre her sier, ikke spis til du er stappmett, men spis til du ikke har lyst på annen mat med det første. Jeg vil anbefale å finne deg noe du kan bli avhengig av å tygge på mellom de store måltidene, f.eks knaskerøtter. De er sunne og de smaker veldig godt. Så lenge kroppen din har noe å jobbe med, mat å bryte ned etc, så vil det holde forbrenningen på et høyt nivå/øke forbrenningen ytterligere over en viss tidsperiode. 5 minutter trening daglig hjelper også veldig på, tro det eller ei!

 

Håper dette hjelper, og lykke til!

Lenke til kommentar

At de skal komme fra er vel litt... Kan komme fra er mer presist.

Generelt hjelper det på å spise mindre karbohydrater når du vil ned. Et moderat-lavt inntak skader ihvertfall ikke (i motsetning til hva diverse andre autoriteter anbefaler). Dessuten er det greit å få i seg så mye næring som mulig når en først skal spise karbohydrater. Derfor brun ris/grov korn o.l.

Det er jo mange gode råd her. Om du skal få vekk litt sideflesk må du få deg joggeskoene og løpe deg en tur opp til flere ganger i uka. Eller ligge i konstant energiunderskudd, men jeg vet ikke om det er å anbefale.

Uansett føler jeg at jeg må gripe tak i hva Eksentron skriver om supper:

"Supper er ofte kalorifattige, men gir dog heller ikke så mye næring. Greit mellommåltid."

Dette er FEIL (med mindre du snakker om posevariantene til Toro, så klart. De er en skam). Om du lager suppe på kraft og ferske ingredienser vil jeg påstå det er noe av det mest næringsrike en kan putte i seg.

Lenke til kommentar

Det blir det samme som å si at proteinene SKAL komme fra kylling og fisk. Det KAN komme fra kylling og fisk. Hva som er mest gunstig helsemessig er derimot et annet spørsmål.

Da har jeg lest noe helt annet enn du har. Men siden de fleste sier at mettet fett er usunt, er det det? For å sette argumentet ditt i perspektiv.

Endret av wingeer
Lenke til kommentar

Det blir det samme som å si at proteinene SKAL komme fra kylling og fisk. Det KAN komme fra kylling og fisk. Hva som er mest gunstig helsemessig er derimot et annet spørsmål.

Da har jeg lest noe helt annet enn du har. Men siden de fleste sier at mettet fett er usunt, er det det? For å sette argumentet ditt i perspektiv.

 

Ja, skal du ha de beste proteinene fra maten er nok kylling og fisk en av de beste kildene. Jeg sier ikke at du skal droppe brødmat, pasta ris og lignende for å leve sunt, men at i veldig mange kostholdsplaner skal du kutte ut de karbohydratene.

Lenke til kommentar

Nei, han skal spise frukt, bær, melk og grønnsaker. Hvem bryr seg om hvor karbohydrate kommer fra. Spis gjerne karbohydrat fattig frukt, bær, melk eller grønnsaker. Alt handler om hvor mange kalorier du får i deg totalt.

 

Nettopp. Det handler om hvor mange kalorier du får i deg på en dag. Når du holder deg vekk fra brødmat, pasta, ris og lignendes blir det lite kalorier.

Lenke til kommentar

"Nettopp. Det handler om hvor mange kalorier du får i deg på en dag."

"Og da skal karbohydratene komme fra bær,frukt, melk og grønnsaker"

 

Hva mener du egentlig?

Per 100g brun ris er det 101kcal. Per 100g banan er det 84kcal. Det er ikke veldig store forskjellene vi snakker om. Jeg er fortsatt uenig i hva du sier.

Uansett handler det om hva som funker for Shikaru.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...