medlem-68510 Skrevet 23. februar 2010 Del Skrevet 23. februar 2010 Er det lovlig å fjerne katalysatoren i denne bilen i Norge? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 23. februar 2010 Del Skrevet 23. februar 2010 Det er alltid ulovlig å fjerne katalysatoren dersom den er originalmontert pga den er en del av godkjenningen til bilen (uten den er ikke bilen pr. definisjon original). Om det er mulig å klare utslippskrav og lignende er en annen sak. Lenke til kommentar
medlem-68510 Skrevet 23. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2010 Er det krav om at bilen må være 100% original? Lenke til kommentar
Indian Skrevet 23. februar 2010 Del Skrevet 23. februar 2010 Ingen krav om at bilen skal være original men jeg tror ikke bilen vil tilfredstille utslippskravet. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 23. februar 2010 Del Skrevet 23. februar 2010 For bensinbiler registrert første gang etter 1989(?) er det krav til katalysator. Denne kan dermed ikke fjernes uten bilen blir ulovlig i bruk på norske veier. Det samme vil gjelde for biler hvor katalysator var originalinstallert ved levering i Norge. Lenke til kommentar
medlem-68510 Skrevet 23. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2010 Hm. En jeg kjenner har gjort dette med en Peugeot 306 og en Transporter og begge ble godkjente =/ Lenke til kommentar
PerB Skrevet 23. februar 2010 Del Skrevet 23. februar 2010 Hm. En jeg kjenner har gjort dette med en Peugeot 306 og en Transporter og begge ble godkjente =/ Kan være at UE-kontrollen var dårlui. Dessverre mange verksteder som fusker (begge veier). Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 23. februar 2010 Del Skrevet 23. februar 2010 Er det lovlig å fjerne katalysatoren i denne bilen i Norge? vis bilen kom med katalysator så er det ikke det nei. Er det krav om at bilen må være 100% original? ikke nødvnedigvis, men vis du erstatter med uoriginale deler så skal delene være CE/E/TÜV godkjent for bruk på bilen. jeg har enda til gode å se et komplett uoriginalt eksosanlegg uten katalysator som er godkjent for bruk på bil som originalt har katalysator Hm. En jeg kjenner har gjort dette med en Peugeot 306 og en Transporter og begge ble godkjente =/ ble de godkjent på teknisk kontroll hos Vegvesenet eller gikk de gjennom en standard EU-kontroll. basert på erfaring vil jeg si at den første tviler jeg på og den andre ser jeg som veldig sannsynlig. Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 23. februar 2010 Del Skrevet 23. februar 2010 Lurer heller på HVORFOR du vil fjerne den jeg da?? bare for å forurense mere?? Det er en calibra det er snakk om, og null å hente på å fjerne den... Men du er kanskje ute etter harry faktoren du får med et bråkete "effekt"anlegg? Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 23. februar 2010 Del Skrevet 23. februar 2010 Lurer heller på HVORFOR du vil fjerne den jeg da?? bare for å forurense mere?? Det er en calibra det er snakk om, og null å hente på å fjerne den... Men du er kanskje ute etter harry faktoren du får med et bråkete "effekt"anlegg? en calibra turbo har ca 200HK med katalysator, det er nok målbar effekt å hente ved å fjerne katalysatoren på en slik en. ikke mye kanskje, men fremdeles målbar Lenke til kommentar
medlem-68510 Skrevet 23. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2010 Det er desverre bare en 8V det er snakk om, så ingen turbo. Men jeg vil gjerne kunne late som at jeg har mer under panseret =p Lenke til kommentar
Smurfn Skrevet 24. februar 2010 Del Skrevet 24. februar 2010 Sånne som deg man ler av på veien Lenke til kommentar
medlem-68510 Skrevet 24. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2010 (endret) Sånne som deg man ler av på veien Nå... Du må ikke tro at jeg skal "pimpe" bilen. Jeg er langt fra noen råner. Bilen er kjempefin og i original stand, og jeg skal holde den slik <3 EDIT: Utseendemessig i alle fall =) Endret 24. februar 2010 av Jckf Lenke til kommentar
Smurfn Skrevet 24. februar 2010 Del Skrevet 24. februar 2010 greit det men er veldig drøyt imo og gå så langt som å fjerne katalysatoren for en bra lyd og samtidig gjøre det sånn at du ikke kommer gjennom eu kontrollen.... burde vel holde i massevis med et power filter og et digg eksos anlegg... hvis lyden fortsatt er for laber for deg ville jeg anbefalt og kjøpe en bil med mer lyd i standard... evt bytte motor.. :S Lenke til kommentar
medlem-68510 Skrevet 24. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2010 greit det men er veldig drøyt imo og gå så langt som å fjerne katalysatoren for en bra lyd og samtidig gjøre det sånn at du ikke kommer gjennom eu kontrollen.... burde vel holde i massevis med et power filter og et digg eksos anlegg... hvis lyden fortsatt er for laber for deg ville jeg anbefalt og kjøpe en bil med mer lyd i standard... evt bytte motor.. :S Det var bare et spørsmål =) De gangene han jeg kjenner har gjort det var det kun pga. nytt eksosanlegg rett og slett ikke hadde katalysator. Men er det ulovlig, så er det ulovlig. Takk for alle svar =) Lenke til kommentar
Smurfn Skrevet 24. februar 2010 Del Skrevet 24. februar 2010 (endret) man bytter jo som oftest bare det som kommer etter katalysatoren på en gatebil da :S Endret 24. februar 2010 av Smurfn Lenke til kommentar
medlem-68510 Skrevet 24. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2010 man bytter jo som oftest bare det som kommer etter katalysatoren på en gatebil da :S Ikke om hele greia har rusta i stykker =P Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 24. februar 2010 Del Skrevet 24. februar 2010 man bytter jo som oftest bare det som kommer etter katalysatoren på en gatebil da :S Ikke om hele greia har rusta i stykker =P hadde samme problemet med en 206 jeg hadde, den hadde alvorlig rustangrep på eksonaleggets første del(downpipe med cat) hadde sveiset så mye som var mulig men var helt klart ikke lenge før det måtte byttes og vurderte da å kjøpe downpipe uten katalysator og et standard simons effektanlegg derfra og bak. det anlegget uten katalysator var ikke godkjent for bruk på norsk vei me nden sjansen hadde jeg planer om å ta med den bilen. men bilen ble solgt før jeg kom så langt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå