haqbar Skrevet 23. februar 2010 Del Skrevet 23. februar 2010 (endret) Har fått i oppdrag å sette opp nettverk og en server for en liten bedrift med 5-9 faste ansatte samt en del freelancere som er innom fra tid til annen, maksimalt 30stk. Har tidligere satt opp servere med Linux og er godt kjent med dette. De som skal ha denne serveren ønsker server 2008 som OS på serveren da dette er det de er "vant" med og de har et par 2008 lisenser liggende (i tillegg er det også noe jeg vil sette opp for å lære meg det nå som jeg har muligheten). Serveren skal fungere som en ren fil og FTP server for firmaet. I forbindelse med oppsettet har jeg et par spørsmål som jeg er litt usikker på: 1) firmaet ønsker at alle skal ha tilgang på fellesfilene samt at alle har et eget område hvor bare de har tilgang, dette gjelder på nettverket og på FTP serveren, hvordan løses dette i server 2008? Regner med at dette burde være enkelt å få til. Trenger jeg å sette opp AD? Ingen erfaring med dette fra før. 2) ca. 80% av maskinene som brukes er mac, hvordan vil dette med personlige mapper fungere over Samba? 3) hvordan fungerer dette med CALs på 2008? Er det begrensninger i antall brukere/maskiner når tilkoblingen kun skjer gjennom Samba? Må det kjøpes inn CALs for de faste ansatte samt en som freelancerene kan dele på, eller trenger de egne CALs Per bruker? 4) hvilken versjon av 2008 passer best for bedriften sitt behov (litt usikker på hvilke lisenser de har liggende, men kan få sjekket det fort) 5) hvordan er den innebygde FTP serveren til Windows i forhold til sikkerhet og kan det i likhet med Linux linkes opp mot eksisterende brukerkontoer? Om noen kunne vært behjelpelige med å foreslå en server for meg ville det også blitt satt pris på, har sett på og nesten bestemt me for small business serverene til Dell, men vil bare høre om noen andre har noen bedre forslag. Er som sagt lite kjent med Windows universet og jeg er fullt klar over at jeg kan trumfe gjennom en Linux distro uten problemer, men vil gjerne lære Windows nå som jeg har muligheten. Forstår også at en OS X server hadde vært en mulighet, men pga. kostnader er ikke dette aktuelt. Takk på forhånd. Endret 23. februar 2010 av kuroger Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå