dan83 Skrevet 23. februar 2010 Del Skrevet 23. februar 2010 I hvilke situasjoner kan det lønne seg å bruke spot metering? Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 23. februar 2010 Del Skrevet 23. februar 2010 Spotmetering er en metode for lysmåling som normalt måler 18 % grå. I mine øyne er spotmåling mest nyttig i manuell modus, siden det er veldig mye som ikke er 18 % grå (hvitt, sort, hud osv.), og det er mest nyttig når du arbeider med sterke kontraster, konserter, motiver som er sterkt belyst (f.eks. et ansikt som får lys fra et vindu i et ellers mørkt rom) og lignende situasjoner. Det er likevel et krav at man kan tolke målingen spotmålingen tar. Om du peker på et ansikt er det normalt greit å måle ansiktet som ett steg overeksponert. Gress kan du faktisk måle som korrekt eksponert, og erfaring lar deg gjette ganske godt hvordan du skal måle hvitt, sort og andre toner. Det er også verdt å nevne at det i mange tilfeller er nok å gjøre en måling for lengre tids fotografering, gitt at lyset ikke endrer seg vil eksponeringen stemme bra, noe som gjør manuell eksponering mindre slitsomt.. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 23. februar 2010 Del Skrevet 23. februar 2010 Spot kan også med fordel benyttes på motiv som er variert belyst hvor du ønskere et bestemt område korrekt eksponert. Det vil i prkasis: bruk spot, trykk utløser halvt ned (forutsatt riktig komerainnstilling vil dette holde lysmålingen på punktet), trykk helt ned og bildet blir tatt. Husk at spot dekker normalt et større område en det som vises med spotpunktet i søkeren. Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 23. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2010 takk for svarene:) Men jeg renger med at evaluative metering funker bra til de fleste situasjoner, som feks landskapsbilder med litt vanskelig lysforhold og/eller lange eksponering? Lenke til kommentar
PerB Skrevet 23. februar 2010 Del Skrevet 23. februar 2010 Landskap med varierende lysforhold kan være vanskeligt. Hva vil du fremheve? For landskapsbilder benytter jeg ofte manuell bracketing. Det vil si først et bilde, grovt vurdering (raskt) på displayet på kamera, derpå over eller undereksponering basert på følelser. Ofte opp til +- 2ev. Men jeg tar i kombinert raw+jpg og kan finjustere noe etterpå. Det beste er selvsagt å treffe nogenlunde riktig når du tar bildet. Lenke til kommentar
Sportive. Skrevet 23. februar 2010 Del Skrevet 23. februar 2010 Spotmetering er en metode for lysmåling som normalt måler 18 % grå. I mine øyne er spotmåling mest nyttig i manuell modus, siden det er veldig mye som ikke er 18 % grå (hvitt, sort, hud osv.), og det er mest nyttig når du arbeider med sterke kontraster, konserter, motiver som er sterkt belyst (f.eks. et ansikt som får lys fra et vindu i et ellers mørkt rom) og lignende situasjoner. Blir lysmålingen brukt når en kjører manuell da ? Lenke til kommentar
kaian Skrevet 23. februar 2010 Del Skrevet 23. februar 2010 Blir lysmålingen brukt når en kjører manuell da ? Ja, men kameraet bare viser deg hva det måler, så kan du bruke det du vet om motivet, kameraets lysmåler og dine ønsker for resultatet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå