Blåbær Skrevet 24. februar 2010 Del Skrevet 24. februar 2010 Kjøp ett 2gb minnekort. Lenke til kommentar
Smif Skrevet 24. februar 2010 Del Skrevet 24. februar 2010 Jge vil anbefale deg å prøve Ubuntu før du gjør noe mer drastisk. Skader ingen å teste. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 24. februar 2010 Del Skrevet 24. februar 2010 Ettersom det egentlig er en helt grei PC, så er det verdt å kjøpe en 2GB brikke og sette inn den. Er du heldig, så står det 1 GB der fra før, så du får 3GB tilsammen. hvis det er 2 512MB brikker, så bytter du ut den ene og får 2.5GB. Med alle oppdatering til Xp og de nye versjonene av programmene dine som har kommet i de siste årene, så er egentlig 1GB for lite for XP i dag. Alternativt er det bare å dunke inn Ubuntu. En av de bedre linux distroene der ute. Lenke til kommentar
amelbye Skrevet 24. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2010 Vel, da er jeg egentlig like langt som jeg var. Hvilken distro bør jeg gå for? Jeg leste ett eller annet sted at Ubuntu er en av de tyngste linux-distroene på markedet, og at den er mer lik vista enn xp med tanke på kompleksitet og funksjonalitet. Jeg er jo ute etter noe som er lettere enn XP, men samtidig har alt jeg trenger. Og jeg vil ikke ha en versjon så nedskalert at den kjører glatt på en 350MHz Pentium 2... Det er virkelig ikke lett å velge! Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. februar 2010 Del Skrevet 24. februar 2010 Siste versjon av Faststone Image viewer kjører fint i Wine på Ubuntu 9.10 (og sikkert andre distroer), selv om det ikke står noe om det på Faststone sine hjemmesider. Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 24. februar 2010 Del Skrevet 24. februar 2010 En LiveCD vil jeg nok ikke komme langt med, da jeg mest sannsynlig ikke får lagt inn programmer og konfigurert som jeg vil? Jo du kan installere og konfigurere det meste. Min tanke med å teste en live cd er kun for å se hvordan f. eks Gnome vil yte på din pc. Er det helt håpløst så spørs om den ytelsesgevinsten du får ved å installere på harddisken vil være nok. For å få ett enderlig svar så tror jeg du er nødt til å prøve. Lenke til kommentar
Strange_quark Skrevet 24. februar 2010 Del Skrevet 24. februar 2010 Lurer også på hva som finnes av brukbare alternativer for lydbehandling. Det meste av dette gjør jeg ikke på denne maskinen, men av og til kan det melde seg et behov for å få gjort noen små justeringer, og da er det kjedlig å ikke kunne... Audacity kan være et alternativ her. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 25. februar 2010 Del Skrevet 25. februar 2010 Vil tro at maskinen vil kjøre omtrent like raskt, kanskje litt tregere, i Ubuntu som i XP uten noen form for antivirus. Det er stort sett antivirus som trekker ned ytelsen på XP, spesielt nyere AV-programmer på gammel hardware. Hvordan det går på akkurat din maskin bør du som nevnt teste ut med en liveCD/liveUSB. Lenke til kommentar
Kaptein... Skrevet 25. februar 2010 Del Skrevet 25. februar 2010 (endret) Gå for Linux Mint eller Xubuntu. Begge to er basert på ubuntu og sistnevte er en offesiel variant. Fordelen med Xubuntu er at den bruker XFCE som desktop-enviroment. Xubuntu out of the box XFCE er lett å endre utsende på til hva du måtte ønske. Som deafult minner det litt om Windows , som kan være en fordel for nye brukere. Mint er uten tvil den som ser best ut of of the box, og kanskje lettest i bruk? Den kommer med alt du trenger (Firefox, torrent klient, medieavspiller etc) Ulempen med mint er at den kjører gnome som Desktop-enviroemnt, noe som er litt tøngre en xfce. men gud bevare, fortsatt lette er en Windows. Du kan også ta en titt på: http://www.zegeniestudios.net/ldc/ . Det er en side som skal hjelpe deg til å velge ditro :-) Endret 25. februar 2010 av Eldox Lenke til kommentar
Venesis Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 Ubuntu Studio - virker å være distroen for deg. Den er spesielt beregnet på folk som driver med lyd, bilde, grafikk og videoredigering. Test den ut :-) Lenke til kommentar
WoW_Gull Skrevet 27. februar 2010 Del Skrevet 27. februar 2010 Lykke til med Ubuntu! Det viktigste med ubuntu er at miljøet rundt er såpass stort. Har du problemer er det masse folk som kjører og kan hjelpe. hvorvidt det er ubuntu/kubuntu/xubuntu er ikke så nøye. Jeg kjører Ubuntu 64bit, fornøyd med det. Du kan støte på problemer med batterikapasitet i forhold til laptops. Så du må lese deg opp på det. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 27. februar 2010 Del Skrevet 27. februar 2010 Du kan støte på problemer med batterikapasitet i forhold til laptops. Og det kan også gå motsatt vei. Lenke til kommentar
mikeys Skrevet 27. februar 2010 Del Skrevet 27. februar 2010 en ting jeg glemte: alle mine dokumenter ligger på eksterne disker formatert med fat32 og ntfs. Det hender også jeg må inn på disker med HFS+ (MAC-filsystem) Går dette bra? Det går fint å bruke fat32. Det går også greit med NTFS. Du kan lese fra HFS+, men dessverre ikke skrive. Så langt det er mulig er det nok ønskelig å ikke bruke NTFS for mye ettersom det kan lettere oppstå feil ved bruk av det filsystemet enn feks. fat32 og ext3.... Lenke til kommentar
Ideal Skrevet 27. februar 2010 Del Skrevet 27. februar 2010 Ubuntu kjører helt fint på 1gb ram / 1.6ghz single core, maskinen er rask og responsiv. Samme maskin med windows XP hos meg går seigere enn sirup og er tilnærmet ubrukelig. Så jeg gir bare råd ut fra min egen erfaring. Bare å laste ned og installere. Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 En kollega på jobb la nettopp inn Ubuntu på en laptop med lignende spec. Han var lei av at den var treg med xp. Nå er han kjempefornøyd og synes maskina er rask. Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 Slenger meg på, har en laptop med 1.4 ghz cpu og 1GB ram, kjører ubuntu brillefint. Når jeg ser på programlistene er det egentlig bare audio programmet og cad programmet jeg stusser litt på, og det er gode sjangser for at de fungerer bra i wine. wine er forsåvidt ganske rask, da det bare er en reimplentasjon av win32 libsa og ikke en emulator - har opplevd at spill har kjørt raskere i wine enn i native windows. Det er generelt sett et stort problem man kan møte på med linux : drivere. Spesielt trådløs kort. Men det ser du vanligvis ganske fort hvis du starter live cd'en. Lenke til kommentar
Nordmoen Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 Slenger meg på, har en laptop med 1.4 ghz cpu og 1GB ram, kjører ubuntu brillefint. Når jeg ser på programlistene er det egentlig bare audio programmet og cad programmet jeg stusser litt på, og det er gode sjangser for at de fungerer bra i wine. wine er forsåvidt ganske rask, da det bare er en reimplentasjon av win32 libsa og ikke en emulator - har opplevd at spill har kjørt raskere i wine enn i native windows. Det er generelt sett et stort problem man kan møte på med linux : drivere. Spesielt trådløs kort. Men det ser du vanligvis ganske fort hvis du starter live cd'en. Når det er snakk om drivere er det a) Sære trådløsekort uten noen form for støtte. Hos nesten alle jeg kjenner trengtes det bare å installere skjermkortdriver fordi den hadde bedre støtte propritært, men å si at drivere er et stort problem er en god og lang overdrivelse Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Bare tull at det er vanskelig med drivere, det var for 5 år siden det. Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 En nyttig link: Ubuntu Norge Lenke til kommentar
aarolilja Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 tror ikke noe Linux-basert operativsystem er spesielt raskere enn Windows XP dersom du skal benytte et fullt skrivebordsmiljø hvor du sitter i openoffice og opera, med winamp på i bakgrunnen. vil nok gå traurig. anbefaler deg å holde deg til Windows XP, eventuelt unngå skrivebordsmiljø og bare bruke en vindusbehandler. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå