Gå til innhold

Ser meg nødt til å bytte til linux, men hvilken distro bør jeg velge?


Anbefalte innlegg

Jeg sitter her på en laptop, og med windows xp er den til tider så treg at jeg holder på å dø.

 

Så jeg tenker på linux.

 

I dag bruker jeg følgende programmvare:

Openoffice

winamp

foxit reader for PDF

Opera

uTorrent

Faststone image viewer for visning og håndtering av bilder

Sonar 7 for å jobbe med lyd

WinRAR

Magicdisc

VLC

ArchiCAD for å lage tegninger der perspektivet blir ivaretatt.

 

også bruker jeg vanlige windows-funksjoner, som kalkulator, kobler til en ekstra skjerm av og til osv.

 

De fleste programmene jeg bruker finnes vel også for linux, og jeg går ut ifra at jeg slipper å bruke sånt som antivirus og anti-spionprogrammer. Eller er det ikke lenger sånn?

 

De programmene jeg må finne anternaltiver til er vel hovedsaklig sonar og archicad. Kom med forslag!

 

Maskinen jeg skal kjøre dette på er en Relativt gammel laptop, under 2GHz tror jeg, 1GB RAM, 80GB HD, radeon mobility 9700 skjermkort. den er sikkert fra ca 2004-2005. Jeg driter i batterilevetid, er kun ute etter ytelse.

 

Hvilken distro vil fungere best for meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er det sånn at så lenge du har linux så fungerer alt av linux-programvare, eller er det sånn at jeg må laste ned ting for ubuntu for at det skal virke der?

 

Også: Jeg har hørt at det er en egen linux-distribusjon som er spesielt egnet til lyd. Betyr det at de andre distribusjonene er veldig dårlig på dette?

Lenke til kommentar

linux distroer finnes det alt for mange av. det finnes noen "normale", noen for sikkerhets eksperter, sikkert noen for lyd og.

 

Linux funker slik at vertfal i ubuntu så finnes det en Pakkebehandler. der finner du massse programmer som du laster ned etter dine ønsker :)

 

med litt tukling så kan du få programmer fra andre distroer på din egen men så er det om de funker...

Lenke til kommentar

Det spiller, i utgangspunktet, liten rolle hvilken distro du velger mtp utvalg av programvare.

Jeg ville anbefalt en mye brukt og enkel en. Da lande vi fort på Ubuntu (eller Mint, som er basert på Ubuntu).

 

Farten/ytelsen bør ikke være noe problem i ubuntu, men hvis du fortsatt ønsker mer fart kan du se på Chrunchbang (også basert på ubuntu).

 

Programvare installeres, med veldig få unntak, gjennom en pakkebehandler. I Ubuntu, synaptic (eller en linje en terminalen).

 

Alle er programmene du nevner finnes det gode alternativer for, jeg mener også bedre i de fleste tilfeller. CAD og lyd vet jeg lite om, men det skal være lett tilgjengelig det også.

 

Linux leser/skriver til alle filformater av saklig type, og alle du nevner her.

 

Jeg anbefaler det å laste ned Ubuntu 9.10 og teste selv. Du kan også teste den som LiveCD (uten å installere til disk), men dette gir meget feil inntrykk av hastigheten/ytelsen.

 

Antivirus/drivere etc. kan du bare glemme ja. Med tilnærmet normal hardware er Linux/Ubuntu tut-og-kjør og enkelt ut-av-boksen.

Lenke til kommentar

hva med å google linux distro for ____ det du bruker mest? eller linux distro for ex mac users eller noe slikt?

Dette er sjelden en lur måte å finne et OS på. Man vil da ofte dumpe borti noen sære spesiallagde prosjekter uten god dokumentasjon eller support. I distro-verden er som oftest "flere brukere = bedre/lettete". F.eks. Ubuntu.

Lenke til kommentar

I dag bruker jeg følgende programmvare:

Openoffice

Opera

VLC

Disse har egne linux utgaver.

foxit reader for PDF

Denne er vel kun for Windows, mulig den fungerer under Wine. Ellers så finnes det andre pdf lesere i linux.

uTorrent

Skal fungere uproblematisk under Wine, ellers så finnes det andre torrent klienter.

WinRAR

Om ikke akkurat winrar, så i allefall mulighet til å pakke ut rar filer og sikkert lage også.

winamp

Nok ett Windows program, men finnes nok av gode alternativer. Jeg klarer meg fint med Rhythmbox. Amarok er ett annet populært alternativ, og det finnes mange andre.

Magicdisc

ArchiCAD for å lage tegninger der perspektivet blir ivaretatt.

Faststone image viewer for visning og håndtering av bilder

Sonar 7 for å jobbe med lyd

Ingen kjennskap til disse. Når det kommer til bilde så er det gjerne Gimp som følger med. Når kanskje ikke opp til de beste alternativene, men ikke noe dårlig program. Finnes en del andre programmer som "gjør noe" med bilder.

også bruker jeg vanlige windows-funksjoner, som kalkulator, kobler til en ekstra skjerm av og til osv.

Dette vil jeg tror følger med i de fleste operativsystem. Koble til en ekstra skjerm skal ikke være noe problem, men har sett noen poster fra andre brukere hvor noe småfikling har vært nødvendig i noen tilfeller.

 

Maskinen jeg skal kjøre dette på er en Relativt gammel laptop, under 2GHz tror jeg, 1GB RAM, 80GB HD, radeon mobility 9700 skjermkort. den er sikkert fra ca 2004-2005. Jeg driter i batterilevetid, er kun ute etter ytelse.

Hvilken distro vil fungere best for meg?

Gnome og KDE kan muligens være litt tunge, Xfce blir ofte regnet som noe letter, men er etter hva jeg har forstått ikke noe særlig lettere. Lxde skal være ett god lett alternativ, tror jeg. Den ser ganske grei ut i mine øyne, men har ikke brukt den veldig mye, windowsbrukere tror jeg vil kjenne seg ganske godt igjen.

De fleste linux programmer fungerer uansett distro, men det kan være noen forskjeller. Hva som er best vil også være avhengig av hvor datakyndig du er. For nybegynnere så vil Ubuntu, Linux Mint o.l. være gode steder å starte, muligens Mandriva også. Arch er en populær distro for de litt mer viderekomne, tror jeg. De fleste disto'er kan tilpasses, men kan være litt forskjeller på hvor mye tid man må nedlegge for å få det slik man vil.

 

Det viktigste er uansett at du finner alternativer til de programmene du trenger, og at de dekker ditt behov. Hvis ikke så blir det nok bortkastet tid.

Lenke til kommentar

å kjøre programmer i windows-emulator er nok ikke særlig aktuelt nei, jeg vil ha programmer som starter raskt og som kjører stabilt og effektivt uten å trekke for mange ressurser.

 

men foxit reader finnes for linux, og winrar, winamp og uTorrent er jeg ikke i tvil om at det finnes gode anternaltiver for. Magicdisc er et program liknende daemon tools, brukes for å montere image-filer, her finnes det sikkert også noe jeg kan bruke..

 

Jeg trenger forresten også et godt program til å brenne CDer og DVD-plater. Altså noe tilsvarende Nero...

 

Archicad likner autocad og google scetch-up. Finnes det noe slikt for linux? helst gratis, vil ikke leke sjørøver...

 

Lurer også på hva som finnes av brukbare alternativer for lydbehandling. Det meste av dette gjør jeg ikke på denne maskinen, men av og til kan det melde seg et behov for å få gjort noen små justeringer, og da er det kjedlig å ikke kunne...

 

Faststone er et meget raskt og oversiktlig program der du i første omgang har et slideshow som i ACDSee eller windows sitt enkleste bildeprogram. Space forover, backspace bakover. Ved å bevege musa mot kantene dukker det frem alle de viktigste mulighetene som beskjering, skifting på oppløsning, fjerne røde øyne og justering av farger. Jeg trenger forsåvidt også et mer photoshop / PSP9 liknende program, selv om det er noe jeg bruker mye skjeldnere.

 

Jeg er forsåvidt meget datakyndig, og ser ikke på det som noe problem å skjønne hvordan jeg skal bruke et nytt OS. Men jeg vil gjerne slippe unna med så lite ratting og konfigrering som mulig, da jeg ikke har all verdens tid. Akkurat nå virker Ubuntu som en god start, men jeg har ikke bestemt meg helt...

Endret av amelbye
Lenke til kommentar

Openoffice - Finnes for linux

winamp - Tilsvarende programmer finnes, du vil finne dem i pakkebehandleren

foxit reader for PDF - Kommer med en egen pdf-leser

Opera - Finnes for Linux

uTorrent - Finnes tilsvarende programmer.

Faststone image viewer for visning og håndtering av bilder - Finnes tilsvarende programmer

Sonar 7 for å jobbe med lyd - Du har ardour/lmms men bruk av vst'er som er laget for windows kommer ikke til å fungere.

WinRAR - Finnes for linux

Magicdisc -

VLC - Finnes for linux

ArchiCAD for å lage tegninger der perspektivet blir ivaretatt. - Skjønte ikke hva du mener, men om du lagrer i standard autocad format finnes det nok av programmer som lar deg jobbe med filene.

Lenke til kommentar

ok, dette høres bra ut, da er det bare et spørsmål som gjenstår: vil linux (f.eks. ubuntu) kjøre raskere og glattere på denne maskinen enn det windows XP gjør?

 

Det største problemet med denne maskinen er at den til tider går så sakte at det nesten står stille. blir til og med vanskelig å skrive vanlig tekst på en side som det her. Virker som om windows ikke prioriterer prosessene sine særlig bra. Vil jeg se en forbedring om jeg bytter til linux?

 

Jeg ser også i windows at maskina blir tregere og tregere etterhvert som du bruker den. en nyformatert maskin er alltid dritrask og smooth, og noen uker senere er den like treg, selv om du ikke kjører noe særlig med programmer i bakgrunnen. Er det sånn også med linux?

Lenke til kommentar

Magicdisc er et program liknende daemon tools, brukes for å montere image-filer, her finnes det sikkert også noe jeg kan bruke..

Da bruker man bare mount kommandoen. Mulig det finnes tillegg til filbehandlerene/utforskeren (nautilus osv) som lar deg høyreklikke på filen og koble den til.

 

Jeg trenger forresten også et godt program til å brenne CDer og DVD-plater. Altså noe tilsvarende Nero...

Brasero følger standard med i Gnome, og det har fungert bra for meg og mine behov. Er sikkert en del andre alternativ også.

 

Lurer også på hva som finnes av brukbare alternativer for lydbehandling. Det meste av dette gjør jeg ikke på denne maskinen, men av og til kan det melde seg et behov for å få gjort noen små justeringer, og da er det kjedlig å ikke kunne...

Mulig Ubuntu studio kan være ett alternativ. Men vet ikke noe mer om det enn at det eksisterer ;)

 

Edit:

ok, dette høres bra ut, da er det bare et spørsmål som gjenstår: vil linux (f.eks. ubuntu) kjøre raskere og glattere på denne maskinen enn det windows XP gjør?

Ja og nei, kommer helt an på hva du velger å installere. Gnome, KDE og Xfce (skrivebord alternativer) kan kreve sitt, men det finnes alternativer som Lxde (og muligens andre, litt tynn kompetanse her) som krever mindre ressurser. De fleste distro'er kommer med en av de tre første som standard, men det går fint ann å bytte ut i etterkant, eller ha flere installert samtidig (da velger hvilket du vil benytte ved innlogging). Noen distro'er har muligens mindre ressurskrevede skrivebord som ett alternativ under installasjonen. Du kan også teste ut live cd'er der det er tilgjengelig, men det gå noe tregere siden OS'et kjører fra cd, men bør gi en pekepin på om det fungerer greit nok.

 

Det største problemet med denne maskinen er at den til tider går så sakte at det nesten står stille. blir til og med vanskelig å skrive vanlig tekst på en side som det her. Virker som om windows ikke prioriterer prosessene sine særlig bra. Vil jeg se en forbedring om jeg bytter til linux?

Vet ikke, kommer nok ann på hva du installerer. Kan virke som det er mye "gammal morro" som ligger igjen på Xp, så en formatering kan muligens hjelpe. Ellers så er det greit å kjøre programmer som passer med hardware. Å oppgradere til nyere og nyere programversjoner uten å følger etter på hardware siden vil stortsett gjøre maskinen tregere og tregere.

 

Jeg ser også i windows at maskina blir tregere og tregere etterhvert som du bruker den. en nyformatert maskin er alltid dritrask og smooth, og noen uker senere er den like treg, selv om du ikke kjører noe særlig med programmer i bakgrunnen. Er det sånn også med linux?

Skal ikke være det, linux skal holde seg like rask. Sikkert litt avhengig av hvor mye man installerer i ettertid, men dette er nok det samme uansett hvilket OS man velger.

Endret av Crowly
Lenke til kommentar

At hardisken blir treg er pga at hardisken er fragmentert. Kjør defrag på maskinen din for å raskere hardiskytelse. Men en liten minneoppgradering kan gjøre underverker på en maskin, jeg er ikke overbevisst om at du vil få en så mye bedre ytelse av å bytte til linux. Da er ting som defrag og ekstra minne ett bedre alternativ.

Lenke til kommentar

Maskinen er nyformatert for under en mnd. siden, og jeg har bare fått lagt inn det jeg må ha av programvare før maskinen er for treg til å være behagelig å bruke. Defrag hjelper ikke. Mer ram kunne gått, men jeg gidder ikke å legge penger i denne gamle haugen her.

 

En LiveCD vil jeg nok ikke komme langt med, da jeg mest sannsynlig ikke får lagt inn programmer og konfigurert som jeg vil?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...