mihcaoj Skrevet 23. februar 2010 Del Skrevet 23. februar 2010 (endret) Hvorfor er fremtiden 16:9 eller annet widescreen-format? Jeg forstår ikke hvorfor det forventes at folk skal kjøpe en 50' eller annen stor tv for å så akseptere at film skal ses i 16:9 format. Jeg er så utrolig lei av at min 50' blir til en 40'(ihvertfall mindre) når jeg skal se på film. Om jeg forandrer formatet til 4:3 så risikerer jeg å miste teksten eller at ting ikke kommer med. Tven er allerede en widescreen(som flerparten av lcd/plasma/led er), så hvorfor skal vi som brukere godta å miste enda mere? Om du setter bildet til 4:3 så vil det fortsatt være widescreen ettersom tven er det. Jeg forstår ikke at folk ikke reagerer på dette. Hva får vi igjen for å se filmer i enda widere screen enn det tven allerede er? Har det noe med bildekvaliteten å gjøre? Er det "kino-følelsen" vi skal få hjemme i stua(som hadde vært bedre om det var 4:3 pga større bilde)? Synes det er helt latterlig at det knapt(eller ikke?) lages 4:3 filmer/tver lenger. Er det virkelig bare jeg som irriterer meg over det her? Endret 23. februar 2010 av mihcaoj Lenke til kommentar
Ducktoy Skrevet 23. februar 2010 Del Skrevet 23. februar 2010 Poenget bak widescreen-løsninger er at øyet kan ta inn mye mer informasjon horisontalt enn vertikalt. Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 23. februar 2010 Del Skrevet 23. februar 2010 Jupp, verre er det ikke. Lenke til kommentar
radivx Skrevet 23. februar 2010 Del Skrevet 23. februar 2010 (endret) Hei, Alle HDTV produksjoner leveres i dag i 16:9. Det vil si at alle serier etc. som produseres for TV sendinger. Om du har stilt inn _alt_ utstyret på "16:9" "Widescreen" eller "Wide" vil TV serier fra HD kanaler som f.eks. CSI på TV Norge vises over hele skjermen. Når det gjelder spillefilmer (kino) er disse laget for lærret av bredde på ca 2.39:1 (widescreen er 1.78:1). Da kan du velge om TVen din enten skal ha svarte streker oppe og nede (fordi filmen regelrett er laget bredere), eller spise informasjon fra siden på bildet. Når det gjelder 16:9 vs. 4:3 så skjønner jeg ikke argumentene dine. Synsfeltet til et menneske er langt bredere enn høyt. Begrunnelsen for akkurat 16:9 er i følge Wikipedia nettop at en 16:9 TV vil kunne vise alle de andre bildeformatene med svarte kanter (altså uten å croppe informasjon) se http://en.wikipedia.org/wiki/Aspect_ratio_%28image%29#Why_16:9_was_chosen_by_the_SMPTE . Så ja... Det er bare et fåtall som irriterer seg over at 4:3 holder på å dø kraftig. Og det burde dere slutte med. Endret 23. februar 2010 av radivx Lenke til kommentar
mihcaoj Skrevet 23. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2010 (endret) bra poeng med at en ser mer i bredden enn høyden, men greia er jo at en film på widescreen tv er en widescreen-film uansett om bildet er 16:9 eller 4:3... det jeg ønsker er at filmene uansett burde dekke hele tven - er jo IDIOTISK at de ikke gjør det. Jeg skjønner ikke at dere kan komme med noen som helst form for argument mot dette? widescreen er widescreen så lenge tven er widescreen... er forresten mange tv-serier som er i 16:9 format som i praksis blir MYE bredere/videre ettersom det er 16:9 på serien. Er greia det at film-produsentene tror at vi som forbrukere sitter inne med 4:3 skjermer og derfor lager de i 16:9? synes det er litt spesielt.. Endret 23. februar 2010 av mihcaoj Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 23. februar 2010 Del Skrevet 23. februar 2010 Skjønner ikke argumenteringen. Men hvis du ønsker mindre sorte striper oppe og nede så finnes det 21:9 TV. http://www.gadgetlite.com/2009/02/02/philips-rolls-super-wide-widescreen/ Lenke til kommentar
mihcaoj Skrevet 23. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2010 (endret) det jeg ønsker er en tv som viser filmen/serien i 4:3 format UTEN at du mister noe av tekst/bilde. Ønsker absolutt ingen flatere TV! Endret 23. februar 2010 av mihcaoj Lenke til kommentar
PerB Skrevet 23. februar 2010 Del Skrevet 23. februar 2010 det jeg ønsker er en tv som viser filmen/serien i 4:3 format UTEN at du mister noe av tekst/bilde. Ønsker absolutt ingen flatere TV! Ingen problem. Det finnes mange 4:3 TVer på bruktmarkedet eller på Elretur. Your choice - Your problem. Lenke til kommentar
mihcaoj Skrevet 23. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2010 men da blir tven mindre igjen :S hvor stor er største tven som ikke er flatskjerm? Lenke til kommentar
C-angel Skrevet 23. februar 2010 Del Skrevet 23. februar 2010 Nå er det jo stort sett ikke noe problem å justere tven slik at film strekkes i høyden til 16:9, eller at 4:3 sendinger strekkes i bredden til 16:9. Du vil jo da selvfølgelig få den uheldige effekten at ting kommer ut av proposjoner. Å kjøpe en 4:3 tv ville jo egentlig bare gjøre alt værre. Lenke til kommentar
svinepelz Skrevet 23. februar 2010 Del Skrevet 23. februar 2010 Hvorfor vil du absolutt at alt skal vises i 4:3 uten at du mister informasjon, i stedet for i 16:9 uten at du mister informasjon? Det tolker jeg slik at du mener at 4:3 er bedre enn 16:9, gitt at skjermbildet fyller ut begge. Skjønner ikke hvorfor du mener det, siden 16:9 er mer naturlig for øynene. Og så skjønner jeg ikke helt førsteinnlegget ditt. Har du en 50" TV med 4:3-skjerm? Og hvorfor mener du at en 4:3-TV på 50" gir bedre kinofølelse enn en 16:9-TV på 50"? Som radivx sier er de fleste filmer laget for kinolerret, og det funker rett og slett ikke spesielt bra med en 4:3-skjerm til slikt. 16:9 er heller ikke optimalt, men mye bedre. Dessuten er en del filmer og TV-serier laget i 16:9, og da fyller bildet ut hele skjermen din om du har en 16:9-skjerm. Lenke til kommentar
mihcaoj Skrevet 23. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2010 ok - jeg mener det er helt topp å se på filmer/serier som er laget for 16:9(slik at hele bildet fylles ut, men synes desverre det er mange som ikke er slik... har ingenting imot å se på tv der seriene og filmene fyller ut hele 16:9 skjermen! (beklager hvis jeg fikk det til å fremstå slik). Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 23. februar 2010 Del Skrevet 23. februar 2010 Det er forskjell på filmer som lages for TV og filmer som lages for kino. All produksjon for TV lages i 16:9, mens film lages i diverse formater. Som regel bredere enn 16:9. Lenke til kommentar
mihcaoj Skrevet 24. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2010 Synes det er unødvendig å lage filmene i bredere enn 16:9 - hvor mange har så brede tv'er anyway? Lenke til kommentar
radivx Skrevet 24. februar 2010 Del Skrevet 24. februar 2010 er forresten mange tv-serier som er i 16:9 format som i praksis blir MYE bredere/videre ettersom det er 16:9 på serien. Er greia det at film-produsentene tror at vi som forbrukere sitter inne med 4:3 skjermer og derfor lager de i 16:9? synes det er litt spesielt.. 16:9 er 16:9. Om du har svarte kanter på NRK HD og TV Norge sine serier har du stilt inn TVen eller mottakerboks feil. Legg gjerne med foto av TV-bildet om du mener ting er korrekt (for da skjønner jeg virkelig ikke hva du mener). Produsentene lager 16:9 innhold. Værre er det med TV stasjonene (f.eks. TV2 hadde en tendens til å legge på striper slik at det ble kluss for alle med 16:9 TVer), noe som heldigvis har fikset seg 100% etter at de slukket det analoge nettet og alt sendes digitalt i 16:9. Lenke til kommentar
mihcaoj Skrevet 25. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2010 Jeg tenker på serier/filmer som finnes på nettet:P Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 25. februar 2010 Del Skrevet 25. februar 2010 Det finnes ikkje seriar i breiare format enn 16:9. Om du har lasta ned noko jallamekk eller ikkje er kompetent til å stille inn programvare og skjerm, så er ikkje det programmet sin feil. Filmar er laga i eit breiare format fordi dei sendes på kino, der forholdet er breiare. Det finnes TV-apparater i kinoformat, men så langt har dei ikkje etablert seg på markedet. Har du ein TV-skjerm med kinoformat vil 16:9-seriar få svarte striper på sidene. Det finnes ikkje eit TV-apparat som kan vise både 16:9 og kinoformat i riktig størrelsesforhold og samtidig fylle heile skjermen. Det er heller ikkje mogeleg. Det blir som å prøve å trykke ein firkanta kube ned i eit rundt hol. Lenke til kommentar
MrL Skrevet 28. februar 2010 Del Skrevet 28. februar 2010 (endret) Hmm det finnes jo nyere filmer som også dekker hele skjermen, blant annet deler av This is it, Dark Knight, hele Band of Brothers og filmen Up.. hvorfor kan ikke alle lage slik som dem? Det er da man skikkelig får se full HD, noen filmer har jo så mye svarte striper at det er helt sinnsykt. Endret 28. februar 2010 av MrLG Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 28. februar 2010 Del Skrevet 28. februar 2010 (endret) The Dark Knight er skutt i 2.40:1, ekstramaterialet er i 16:9. Band of Brothers er ein TV-serie og har ikkje gått på kino. UP er laga i 1.85:1, altså ikkje 16:9, men den er ikkje så brei som dei fleste filmar. Om du såg The Dark Knight i 16:9 er biletet dratt i høgden, eller så er delar av biletet klipt vekk på sidene. Filmane blir laga i 2.40:1 for å passe kinoformatet. Det finnes filmar som er gitt ut i 16:9 på DVD, der delar av biletet er klipt vekk på sidene. Eg meiner å hugse at Dollar-triologien med Eastwood opprinneleg er skutt i eit ganske breidt format og at DVD-versjonen mangler mykje bilete på sidene. Det beste er at me får det originale formatet på DVD og sjølve kan velge om me vil strekke biletet, klippe vekk informasjon, eller sjå med svarte striper. HD har ikkje noko med størrelsen på biletet å gjere, men antal pixler. Endret 28. februar 2010 av Zeph Lenke til kommentar
MrL Skrevet 28. februar 2010 Del Skrevet 28. februar 2010 The Dark Knight er skutt i 2.40:1, ekstramaterialet er i 16:9. Band of Brothers er ein TV-serie og har ikkje gått på kino. UP er laga i 1.85:1, altså ikkje 16:9, men den er ikkje så brei som dei fleste filmar. Om du såg The Dark Knight i 16:9 er biletet dratt i høgden, eller så er delar av biletet klipt vekk på sidene. Filmane blir laga i 2.40:1 for å passe kinoformatet. Det finnes filmar som er gitt ut i 16:9 på DVD, der delar av biletet er klipt vekk på sidene. Eg meiner å hugse at Dollar-triologien med Eastwood opprinneleg er skutt i eit ganske breidt format og at DVD-versjonen mangler mykje bilete på sidene. Det beste er at me får det originale formatet på DVD og sjølve kan velge om me vil strekke biletet, klippe vekk informasjon, eller sjå med svarte striper. HD har ikkje noko med størrelsen på biletet å gjere, men antal pixler. Dark Knight Bytter på å ha full screen og ha svarte striper, dette gjør filmen og har ingenting med TVen å gjøre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå