Henrikenn Skrevet 23. februar 2010 Del Skrevet 23. februar 2010 Hei. Har kjøpt meg Maycom AR-108. Noen som veit om jeg kan bruke denne å snakke med andre med samme radio? Hvordan? Lenke til kommentar
Henrikenn Skrevet 23. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2010 nei Det er jo "sende"-knapp på den.. Lenke til kommentar
Dofty Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 Det er ingen sendeknapp på Maycom AR-108. Det er mest sannsynlig en funksjonsknapp. Skal du ha Walkie-Talkie så kan jeg anbefale Cobra MicroTalk MT600, den er av typen PMR-446 og maks 500mW sendeeffekt og det kan gå opptil 5km i frisikt. Har 8 kanaler pluss 38 subkanaler på hver kanal. Det følger med 2 radioer og det koster 299,- på Europris. Dette er lisensfritt. Skal du ha noe med mer futt uten lisens, må du nesten skaffe deg en CB-radio. Det er mye friere enn PMR-446 fordi på CB-radioer kan du ha en ekstern antenne, opptil 4W sendeeffekt og du kan få håndholdt og stasjonær. CB-radioer opererer på 27MHz, noe som vil si at radiosignalene "spretter" fra troposfæren og da kan du nå MYE lengre enn det du kan se. På min radio har jeg hørt franskmenn, engelskmenn og tyskere, har til og med hørt italienere 230 mil unna. Men dette er under absolutt optimale forhold. Også må man ha en god baseantenne, en halvbølgedipol er litt over 5 meter lang. Ble litt langt det innlegget her, men må prøve å få folk mer interessert i denne hobbyen. Det er så utrolig morsomt å få svar når man roper på radioen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå