*F* Skrevet 23. februar 2010 Del Skrevet 23. februar 2010 Hei! Haret Cannon Ixus 110 IS som jeg pleier å ta opp video av og til, i helga på Hardstyle DNA. Vel, så da sitter jeg med en samling MOV filer, alle i ganske bra kvalitet, og det tar gjerne en halv gig++ for et par menutter film, dette regner jeg med er fordi den er ukomprimert. Det er forsåvidt ikke noe problem, både PC-en og kameraet har plass nok. Men så skal jeg redigere film. Nesten ingen programmer støtter MOV, og serlig ikke mine MOV, eneste programmet jeg har finnet som støtter det og er akseptabelt (og da lette jeg sikkert i 5-timer+) var VideoSpin, men dette er ikke gratis, og har ekstremt begrensede funksjoner. Alt annet jeg har prøvd støtter ikke videoene mine. Jeg fåretrekker å bruke Adobe Premiere, ettersom det både er lett og funksjonsrikt. Men det støtter heller ikke filmene. Så, jeg trenger et program for å konvertere til f.eks AVI, som er et ganske støttet format(?). Har prøvd masse programmer, men alle ødelegger kvaliteten drastisk, om jeg får gigantiske outputfiler er ikke noe problem, så lenge kvaliteten er grei. Noen som vet om noe? Slik blir dem ofte: Lenke til kommentar
Olaaaaa Skrevet 23. februar 2010 Del Skrevet 23. februar 2010 (endret) Adobe Premiere støtter da MOV. Det bør vel Windows Movie Maker også gjøre om du har installert en kodek-pakke, VLC leser og transkoder MOV. Men vet du hva som ligger inni mov-kontaineren? Både det og avi er bare kontainere, og avi støtter tapsløs film i mange varianter. Man skulle da anta at man kunne demuxe ut lyd og bilde fra mov-kontaineren og legge det inn i en avi-kontainer? Edit: om det du ender opp med etter å ha transkodet er så blocky som det du viser, er det da bare å øke bitraten og/eller bruke en skikkelig kodek. Endret 23. februar 2010 av Olaaaaa Lenke til kommentar
buitre Skrevet 24. februar 2010 Del Skrevet 24. februar 2010 Har du Quicktime installert? Hvis ikke vil ikke Premiere klare å åpne Quicktime filer( .MOV filer). Lenke til kommentar
*F* Skrevet 25. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2010 Ja, og det funket nå med CS4 Sist gang jeg prøvde med CS3 funket det ikke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå