panzerwolf Skrevet 23. februar 2010 Del Skrevet 23. februar 2010 Jeg er i konflikt med en entrepenør vedrørende en dreneringssak. Vi avtalte en pris pr. meter rundt huset og jeg trodde at det var da det (har ingen arbeidskontrakt, det eneste er opprinnelig bestillingsmail og svar på denne). Men da regninga kom, hadde han i tillegg fakturert for dreneringsgrøft som er den grøfta vannet ledes bort i. Jeg antok at når vi hadde avtalt en pris pr. meter rundt huset, så skulle dette det nødvendige (selvsagt, uforutsette kostnader kan dukke opp). Men når han i tillegg fakturerer for grøfta uten at vi hørte et ord om dette kom til å koste ekstra før jobben starta, så føler jeg det er urimelig av ham å ta betalt for dette (slik jeg ser det, blir det som å selge en PC, bare oppgi prisen for selve PC'en og etterpå kreve betalt for skjerm i tillegg når kunden hadde grunn til å tro at skjerm også var en del av PC-pakka). Driver og kikker litt etter paragrafer som kan brukes mot ham, men finner ikke helt nøyaktig hvilken. Dette bør vel falle under håndverkertjensteloven der jeg mener man plikter å informere kunden om utgifter man vet vil komme og at siden han er selger (og den sterke part), så bør han informere om at kostnadene blir høyere enn forespeilet. Noen som vet hvilken paragrafer jeg kan vise til i denne saken? Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 23. februar 2010 Del Skrevet 23. februar 2010 Jeg er i konflikt med en entrepenør vedrørende en dreneringssak. Vi avtalte en pris pr. meter rundt huset og jeg trodde at det var da det (har ingen arbeidskontrakt, det eneste er opprinnelig bestillingsmail og svar på denne). Men da regninga kom, hadde han i tillegg fakturert for dreneringsgrøft som er den grøfta vannet ledes bort i. Jeg antok at når vi hadde avtalt en pris pr. meter rundt huset, så skulle dette det nødvendige (selvsagt, uforutsette kostnader kan dukke opp). Men når han i tillegg fakturerer for grøfta uten at vi hørte et ord om dette kom til å koste ekstra før jobben starta, så føler jeg det er urimelig av ham å ta betalt for dette (slik jeg ser det, blir det som å selge en PC, bare oppgi prisen for selve PC'en og etterpå kreve betalt for skjerm i tillegg når kunden hadde grunn til å tro at skjerm også var en del av PC-pakka). Driver og kikker litt etter paragrafer som kan brukes mot ham, men finner ikke helt nøyaktig hvilken. Dette bør vel falle under håndverkertjensteloven der jeg mener man plikter å informere kunden om utgifter man vet vil komme og at siden han er selger (og den sterke part), så bør han informere om at kostnadene blir høyere enn forespeilet. Noen som vet hvilken paragrafer jeg kan vise til i denne saken? beklager men jeg har ingen paragrafer men må spør: mener du at entrepenøren som gravde grøfta for deg ikke skulle grave dreneringskanalen eller at han skulle grave den gratis? drenere verb trans. drenere ( v2) [dɾəˈneːɾə] lede vann vekk fra Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 23. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2010 Jeg mener at dette skulle ha vært inkludert i den prisen han opprinnelige oppga og som vi bestilte etter. I det minste mener jeg at han skulle ha informert før jobben starta om at dette kom til å koste i tillegg til den avtalte prisen pr. meter rundt huset. I såfall hadde vi ikke drenert på daværende tidspunkt, evt. funnet noen andre (i ettertid har vi sjekket med et par andre entrenører og de hadde ikke fakturert ekstra for dreneringsgrøft på denne jobben men hatt det inkludert i meterprisen rundt huset). Lenke til kommentar
agvg Skrevet 23. februar 2010 Del Skrevet 23. februar 2010 Hvis du avtalte grøftepris pr meter så regner jeg med at dette er pr meter grøft, inkl avledingsgrøft. Hvir store summer snakker vi om? Tok han samme meter pris på alt? Jeg er vel ganske overbevist om at det er åpenbart at man må lede vekk vannet med mindre du f.eks hadde en drenskum ved huset e.l og at det ikke er så logisk og regne denne drensgrøfta i de meterene rundt huset. Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 23. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2010 Vi snakker ikke kjempestore summer her - konflikten beløpet dreier seg om er ca. 10.000,- (har betalt inn resten) og han tok ikke like mye for dreneringsgrøfta som for rundt huset. Men, poenget mitt er at han burde ha opplyst på forhånd at dette kom til å koste mer enn det vi avtalte på forhånd (eller at det var det stor sannsynlighet for at det kom til å koste mer). Han var her på befaring med fruen og fortalte hvor en dreneringsgrøft kom til å ligge, men nevnte heller ikke da at dette kom til å koste ekstra. For alt jeg visste, var prisen jeg fikk oppgitt det som vi skulle betale (selvsagt kunne uforutsette ting dukke opp, men en dreneringsgrøft er tydeligvis ikke det...). Som selger/ håndverker har han vel opplysningsplikt på slikt? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 23. februar 2010 Del Skrevet 23. februar 2010 Hvis han ga en fastpris så burde grøften være med, enten inkl eller som ett tilegg, fikk du bare en meter pris eller fikk dere en pris på jobben totalt? Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 23. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2010 Vi hadde på telefon avtalt en meterpris. Han ba meg så sende bestillingen til ham i en mail. Ordlyden: Vi ønsker at du drenerer [adressen] på nordre, østre og søndre vegg (20-25meter) til avtalt pris pr. meter kr. 1300,- + mva. Svaret var "takk for bestillingen" og at han skulle ringe en ukes tid i forveien av jobbstart. Så jobben burde vel da i utgangspunktet koste mellom 26.000,- og 32.500,- + mva.... (dette er forøvrig det eneste skriftlige vi har på jobben) Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 24. februar 2010 Del Skrevet 24. februar 2010 Jeg klarer ikke helt å se for meg hva som er blitt gjort; kan du klargjøre med en tegning? Ad lovreguleringen må du her så på håndverkertjenesteloven, særlig kap. VI. Lenke til kommentar
Waco Skrevet 24. februar 2010 Del Skrevet 24. februar 2010 Du har ingått en avtale om å betale per meter med grøft, ikke en fastpris på jobben. Du har bestilt entreprenør for å drenere bort vannet fra huset ditt. En enkel definisjon på drenering rundt husmurer = Lede vannet bort fra huset Hvordan utføres en drenering - man graver seg under soledybde rundt huset og legger ned drensrør i drenerendes masse. Man legger på grunnmursplast helt opp til terrengnivå og fyller drenerendes masse like høyt som grunnmursplast. Vannet som kommer fra grunn\overflate vil finne veien inn i drensrøret og renne ut til rørets ende som ligger et stykke bort fra huset, lavere enn soledybde. At det må en grøft bort fra huset er jo en selvfølge. Når du bestilte entreprenør for å drenere rundt huset ditt var jo ditt ønske å lede vannet bort fra huset? Å legge drens rundt huset uten et utløp er jo totalt bortkasta. Jeg mener det er helt logisk at vannet må ledes vekk fra huset, ellers hadde jo vannet samla seg på ene hushjørnet ditt. Jeg mener at entreprenør her har en sterk sak, jeg kjenner ikke paragrafene her, dette er kun min mening. ( Beklager om det blir dobbelpost her men forumet henger litt for meg i dag ) Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 27. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2010 Jeg klarer ikke helt å se for meg hva som er blitt gjort; kan du klargjøre med en tegning? Ad lovreguleringen må du her så på håndverkertjenesteloven, særlig kap. VI. Har desverre ikke mulighet til å lage tegning her jeg er nå Takker, har kikka litt på den allerede men skal grave litt mer Du har ingått en avtale om å betale per meter med grøft, ikke en fastpris på jobben. Du har bestilt entreprenør for å drenere bort vannet fra huset ditt. En enkel definisjon på drenering rundt husmurer = Lede vannet bort fra huset Hvordan utføres en drenering - man graver seg under soledybde rundt huset og legger ned drensrør i drenerendes masse. Man legger på grunnmursplast helt opp til terrengnivå og fyller drenerendes masse like høyt som grunnmursplast. Vannet som kommer fra grunn\overflate vil finne veien inn i drensrøret og renne ut til rørets ende som ligger et stykke bort fra huset, lavere enn soledybde. At det må en grøft bort fra huset er jo en selvfølge. Når du bestilte entreprenør for å drenere rundt huset ditt var jo ditt ønske å lede vannet bort fra huset? Å legge drens rundt huset uten et utløp er jo totalt bortkasta. Jeg mener det er helt logisk at vannet må ledes vekk fra huset, ellers hadde jo vannet samla seg på ene hushjørnet ditt. Jeg mener at entreprenør her har en sterk sak, jeg kjenner ikke paragrafene her, dette er kun min mening. ( Beklager om det blir dobbelpost her men forumet henger litt for meg i dag ) Jeg har skjønt hva man må ha osv, men det jeg ikke skjønner, er hvorfor jeg aldri fikk beskjed om at dette kom til å koste mer? Jeg trodde ærlig talt at når alt han har oppgitt en pris for 20-25 meter rundt så skal regninga i utgangpunktet ligge rundt her så sant ikke noe uforutsett skjer. Går jeg til en bilhandler kjøper en bil, regner jeg med at hjul og ratt følger med hvis ikke selger'n sier noe annet... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå