South_Bridge Skrevet 23. februar 2010 Del Skrevet 23. februar 2010 Ønsker å lage en webside som mottar og sender tilbakemelding med XML... men hvordan får jeg til dette (å sende xml til en spesefikt php side for behandling)? si jeg ønsker å sende xml som dette til siden: (bare tenkt scenario) <?xml version="1.0" encoding='UTF-8'?> <message> <from>Lars</from> <to>Server</to> <msg>Hello</msg> </message> og hvor responsen blir noe ala: <?xml version="1.0" encoding='UTF-8'?> <message> <from>Server</from> <to>Lars</to> <msg>Hello Lars</msg> </message> Noen tanker? Lenke til kommentar
Runar Skrevet 23. februar 2010 Del Skrevet 23. februar 2010 Du kan ta en titt på SimpleXML, hvis serveren din støtter dette. Lenke til kommentar
South_Bridge Skrevet 23. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2010 Du kan ta en titt på SimpleXML, hvis serveren din støtter dette. Du tenker litt mer på behandling av den tilsendte XML fila til min php fil?? Jeg lurte i det store og det hele hvordan man SENDER en XML fil til en php side... ikke at siden selv rekvirer den med include eller kjører fopen(URL) eller noe. Kan det gjøres med POST (form) feks? Evt hvordan? Lenke til kommentar
Runar Skrevet 23. februar 2010 Del Skrevet 23. februar 2010 (endret) Beklager, det gikk litt fort da jeg leste posten din. En løsning er å oppgi xmlfilen i urlen: fil.php?xmlfil=test.xml $xml = simplexml_load_file( $_GET['xmlfil'] ); En annen løsning kan være, som du sier, et skjema. I eksempelet under skriver du inn filnavnet til xmlfilen i feltet, men det går også an å finne alle xmlfiler i en gitt mappe og lage et dropdownfelt. $xml = simplexml_load_file( $_POST['xmlfil'] ); <form action="lorem.php" method="post"> <input type="text" name="xmlfil" value="test.xml" /> </form> Endret 23. februar 2010 av Runar Lenke til kommentar
South_Bridge Skrevet 23. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2010 En annen løsning kan være, som du sier, et skjema. I eksempelet under skriver du inn filnavnet til xmlfilen i feltet, men det går også an å finne alle xmlfiler i en gitt mappe og lage et dropdownfelt. $xml = simplexml_load_file( $_POST['xmlfil'] ); <form action="lorem.php" method="post"> <input type="text" name="xmlfil" value="test.xml" /> </form> Men så bra da... jeg hadde en bang anelse om det da jeg har overført "vanlige" (jpeg, txt++) med et HTML skjema. takker fo bukker for svar, tester når jeg kommer hjem. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 23. februar 2010 Del Skrevet 23. februar 2010 Ikke glem å validere navnet på xmlfilen som skal hentes/sendes. Hvis du ikke kontrollerer hva som blir skrevet inn risikerer du at filer fra helt andre mapper hentes frem, og mye skadelig kode kan kjøres. Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 Nå vet jeg ikke hvor avansert du vil ha dette, men hvis du vil ha en god løsning så vil jeg si at en HTTP PUT forespørsel blir det beste Da sender du faktisk fila. Men som sagt, kommer an på hvor avansert du skal ha det Lenke til kommentar
South_Bridge Skrevet 26. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2010 Nå vet jeg ikke hvor avansert du vil ha dette, men hvis du vil ha en god løsning så vil jeg si at en HTTP PUT forespørsel blir det beste Da sender du faktisk fila. Men som sagt, kommer an på hvor avansert du skal ha det Jeg tror det skal gå veldig bra om jeg bruker HTML POST... tror ikke jeg trenger å sende hele fila. Finnes det andre måter å sende på? Leste noe om SOAP men det er kanskje noe annet? Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 SOAP er et format Etter min mening så er det noe tull, men så har ikke jeg lest så mye om det. Vil ikke anbefale deg å bruke det siden SOAP klassen til php er en stor verden i seg selv HTTP POST er en metode å kalle på en webside, som GET og PUT Lenke til kommentar
Alex Moran Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 Noen spesiell grunn til å velge XML foran JSON? Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 Tja JSON parseren i PHP er etter min mening litt for følsom og ustabil XML er lettere å "lære seg" enn det JSON er siden HTML er XML Lenke til kommentar
Alex Moran Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 (endret) Mulig det, men JSON er mye mer egnet til slikt da det tar mindre plass og er lettere å arbeide med. Endret 26. februar 2010 av Josh Homme Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 Hvordan kan du si det? Klarer ikke å se hvordan det kan stemme Så lenge man escaper riktig så vil det ikke bli noe problemer, men igjen, JSON parseren til PHP er elendig, og når man ikke har et bra system for å kunne parse JSON så hjelper det lite hvor mye mer egna det er Lenke til kommentar
Alex Moran Skrevet 27. februar 2010 Del Skrevet 27. februar 2010 Fordi XML er ekstremt bloated og JSON er lettere å prosessere grunnet den enklere strukturen. XML har sine bruksområder, men i et data exchange API mener jeg at JSON bør foretrekkes. Nå har ikke jeg hatt så altfor store problemer med JSON-parseren i PHP så problemene der i gården kan jeg ikke uttale meg om. Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 27. februar 2010 Del Skrevet 27. februar 2010 Greit, men jeg ser fremdeles ikke noen grunn til at han skal bevege seg ut på så altfor ukjent grunn her Får jeg spørre TS om hva dette skal brukes til (av ren nysgjerrighet)? Lenke til kommentar
South_Bridge Skrevet 27. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2010 (endret) Greit, men jeg ser fremdeles ikke noen grunn til at han skal bevege seg ut på så altfor ukjent grunn her Får jeg spørre TS om hva dette skal brukes til (av ren nysgjerrighet)? Jeg ønsker at php sider kommuniserer med hverandre uten at det er avhengig av html form og en bruker som trykker på ensubmitknapp... En applikasjon feks. XML er en grei standard som tilbyr god struktur. Sum sumarum skal serveren motta data i XML, kjøre litt database spørringer og levere fra seg data igjen (også XML). Endret 27. februar 2010 av South_Bridge Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 28. februar 2010 Del Skrevet 28. februar 2010 Du lager altså et API, artig prosjekt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå