Verbal Hologram Skrevet 23. februar 2010 Del Skrevet 23. februar 2010 (endret) Hei jeg lurer på hvordan jeg kan få til en kode som ser slik ut. Når progresbaren er full så endrer textboxen seg til noe annet? Eller når jeg trykker på button 1 så tar den - 5 fra textboxen? Takker for alle svar. Jepp det er i VB Endret 23. februar 2010 av The-One Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 23. februar 2010 Del Skrevet 23. februar 2010 Du tenker feil vei. Du må ikke bruke ProgressBar.Value som et måleinstrument eller variabel. Den verdien du fôrer inn i progressbaren er den verdien du må sjekke. Lenke til kommentar
Verbal Hologram Skrevet 23. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2010 (endret) Har gjort det slik. Button 1 button1.Enabled = False ProgressBar1.Increment(10) Så vil jeg at når progressbar1 er full skal texten fra textbox1 endre seg. EDIT: Burde det ikke gå med noe slik ode som denne? If ProgressBar1.Value = ("100") = ProgressBar1.Maximum Then TextBox2.Text = TextBox1.Text Endret 23. februar 2010 av The-One Lenke til kommentar
Verbal Hologram Skrevet 23. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2010 Ok har nå fått til det andre jeg spørte om. Det er slik at det er en verdi i tekstboxen slik at når jeg trykker på knappen skal den ta det i textboksen minus det jeg vil. Her er koden Dim Nr1 As Integer = ("17") Dim Op As String = ("-") Dim Nr2 As Integer = Form2.TextBox3.Text If Op = "-" Then Form2.TextBox3.Text = Nr1 - Nr2 End If Men feilen er at den tar ikke det i textboksen minus 17. Men tar det i tekstboxen minus 17 og setter et - tegn foran hvorfor gjør den det? Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 24. februar 2010 Del Skrevet 24. februar 2010 Du bør stoppe og lese deg opp på datatyper og konvertering mellom disse før du fortsetter. Dette er et tall 17 dette er en streng, en tekst "17" Selv om VB ofte er liberal nok til å konvertere selv slik at ting tilsynelatende virker, så har du ingen kontroll. For eksempel er "12" mindre enn "3", mens 12 er større enn 3. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
Verbal Hologram Skrevet 24. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2010 Men det som er at denne koden funker supert så lenge den legger på men failer når den trekker fra. Dim Nr1 As Integer = ("17") Dim Op As String = ("+") Dim Nr2 As Integer = Form2.TextBox3.Text If Op = "+" Then Form2.TextBox3.Text = Nr1 + Nr2 End If Så når jeg nå trykker på knappen legger den til 17 i textbox3.text Men denne koden funker ikke Dim Nr1 As Integer = ("17") Dim Op As String = ("-") Dim Nr2 As Integer = Form2.TextBox3.Text If Op = "-" Then Form2.TextBox3.Text = Nr1 - Nr2 End If Da tar den 17 fra textbox3, men legger til et - foran. Jeg har tallet 1000 i textbox3. Men når jeg trykker på knappen tar den 1000 - 17 og setter - foran altså = -983 Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 24. februar 2010 Del Skrevet 24. februar 2010 17 - 1000 = -983 ^^ Lenke til kommentar
Merko Skrevet 24. februar 2010 Del Skrevet 24. februar 2010 (endret) Først må du lese mere om datatyber som Harlad Staff skrev. Så må du lese over hva du egentlig har skrevet i koden. Nr1 = 17 Nr2 = Verdien til tekstboksen (feks 1000). Din kode> Form2.TextBox3.Text = Nr1 - Nr2 Du hr 17 kroner i banken. Så fjerner banken 1000 kr. Da sitter du igjen med minus 983 kroner. Men om du har 1000 kroner i banken, så fjerner 17, da vil du ha 938 kroner (i pluss) i banken. Les over koden din, så ser du feilen. Uansett en dårlig måte du gjør det på. GeirGrusom var før meg. Endret 24. februar 2010 av Merkoen Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 24. februar 2010 Del Skrevet 24. februar 2010 Men det som er at denne koden funker supert så lenge den legger på men failer når den trekker fra. Ja, det er problemet med VB. Mye kode som er direkte gal vil tilsynelatende virke helt fint. Pro tip: Høyreklikk prosjekt -> Compile -> "option explicit" på, "option strict" på, Implicit Conversion til "Error" Lenke til kommentar
Verbal Hologram Skrevet 24. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2010 (endret) Herregud.... Dette var latterlig Men noen som kan hjelpe meg med det andre spørsmålet mitt? Slik at når progressbaren er full endrer teksten i textboxen seg. Men tusen takk for hjelpen på det forrige spørsmålet. Jeg lurer også på hvordan jeg kan få stoppet tallet i textboxen til å stoppe på 0 når verdies blir trukket fra og ikke gå i minus. Endret 24. februar 2010 av The-One Lenke til kommentar
Verbal Hologram Skrevet 25. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2010 Etter en god del leting fant jeg en kode som er mye lettere og hvordan jeg skulle få til at den ikke gikk i minus. If penge.Text >= 10 Then penge.Text = penge.Text - 10 End If Men ingen som kan hjelpe meg med progressbaren? Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 25. februar 2010 Del Skrevet 25. februar 2010 If progressbar.value = progressbar.maximum then MsgBox("Hello World!") Lenke til kommentar
Verbal Hologram Skrevet 25. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2010 Tusen takk for svar. Hadde prøvd den koden før men fant ut at den bare virker når jeg limte den inn i button og ikke textboxen. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 25. februar 2010 Del Skrevet 25. februar 2010 Som sagt er det ikke anbefalt å gjøre det på den måten, men jeg skal ikke blande meg ^^ Lenke til kommentar
Merko Skrevet 25. februar 2010 Del Skrevet 25. februar 2010 Tusen takk for svar. Hadde prøvd den koden før men fant ut at den bare virker når jeg limte den inn i button og ikke textboxen. Du kan gjøre noe slikt: Men ikke den beste måten å gjøre det på Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 25. februar 2010 Del Skrevet 25. februar 2010 Som sagt er det ikke anbefalt å gjøre det på den måten, men jeg skal ikke blande meg ^^ Nei det er noe der. Spørre om råd og så holde for ører og øyne. Lenke til kommentar
Verbal Hologram Skrevet 26. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2010 Jeg endret jo koden til noe lettere. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 28. februar 2010 Del Skrevet 28. februar 2010 Du må skille grensesnittet fra den underliggende koden. Det gjør programmet enklere å skrive, og enklere å vedlikeholde. For eksempel har du en klasse som inneholder all reell programkode, og så bruker du grensesnittet til å vise informasjon fra denne klassen, og lese informasjon fra brukeren (tekstbokser osv.) til å gi denne klassen informasjon. Programmet blir enklere, og langt mer oversiktelig, og dersom du vil for eksempel bytte fra Windows Forms til Windows Presentation Foundation, kan dette gjøres uten at hele programmet må skrives på nytt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå