Gå til innhold

Tips og råd?

COOPERS

Anbefalte innlegg

Jeg drømmer om å åpne en liten restaurant når jeg er ferdig med skole og jeg lurte på om noen hadde tips eller råd om restaurant drift.

Hva skal til for en positiv restaurant opplevelse?

Hva irriterer dere på restauranter?

Noen matretter (oppskrifter) dere vil anbefale? (link)

Håper på svar ;)

takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En av de tingene som irriterer mest, er menyer og skilt. Når jeg går på restaurant vil jeg helst ikke spise lamme lår, storfekjøtt som fremdeles lever og tunfisk/ananas som biter tilbake.

Maten er selvfølgelig det viktigste, men jeg vil gjerne slippe å sitte og irritere meg over "restaurant drift" og "restaurant opplevelse" mens jeg spiser.

Lenke til kommentar

Service, Service og atter service. Kunden har alltid rett, selv om han tar feil.

Og for all del. Mat skal være korrekt tilbredt. Dette omfatter også smakene sur - søt salt. Kjøtt skal ikke være seigt. Fugl skal ikke være tørt. Fisk skal være gjennomkokt/stekt. Grønnsaker skal smake.

Jeg har fått servert mat som jeg husker mange tiår etter (positivt). Jeg har fått servert mat som gjør at hverken jeg aller andre jeg kjenner besøker restauranten igjen (never).

Ingen glmmer en sei biff. Særlig ikke hvis kjøkkenet bare tar den ut og serverer en like sei litt etter (samme biff?).

Jeg har mange favorittrestauranter rundt omkring. Disse særmerkes med hyggelig betjening, svært god mat, og god atmosfære. Og jeg kan spise mat og nyde den på alt fra billige lokale kneiper (et eller annet sted i verden) til fancy dyre restauranter.

For å drive restaurant behøver du ikke kunne lage mat. Du må kunne service. For å drive et kjøkken på en restaurant må du bl.a:

- Kunne lage mat som kunden ønsker.

- Kunne jobbe under stress.

- Komponere mat (tallerken)

- Kunne lage X forskjellige retter samtidig.

- ikke bruke "falske" shortcuts.

Lenke til kommentar

Ikke for å være en gledesdreper, men de fleste som har en "drøm" om å starte en restaurant, klarer det som regel ikke. Om en ikke har lang erfaring fra bransjen. Hvis du har sett Hellstrøm rydder opp, ser du resultatene av drømmene til personer som egentlig ikke har peiling.

Lenke til kommentar

Det beste rådet er vel å glemme hele greien. Det er vel noe rundt 80-90% av restauranter som går konk første året, så du skal virkelig ha is i magen om du skal få det til å fungere uten erfaring og penger å tape.

Men, det greieste stedet å begynne er å se på restauranter som har holdt det gående i noen år, se hvor de ligger i byen, hva de serverer og hvilket prisnivå de har. Her i Bergen har vi f.eks. mange større kjeder rundt bryggen (type Egon, Harbour, steder hvor du går for å bli mett) som er garantert inntekt grunnet turister. Ellers er det et par gourmetrestauranter som har holdt det gående pga høy kvalitet på maten (Bølgen, Potetkjelleren, Jacobs, Colonialen), gamle travere som lever på plassering (Wesselstuen, Dickens) og prisnivå (Naboen).

Jeg tror det tryggeste ville vært å jobbe seg oppover, fra kokk til kjøkkensjef til deleier. Da har du en inngående forståelse for hvordan en restaurant fungerer, samt kjøkkenøkonomi, kalkyler og de faste utgiftene du vil måtte forholde deg til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...