Brotato Skrevet 23. februar 2010 Del Skrevet 23. februar 2010 går nå første året elktro og lurer på om noe moro vi kan gjøre i alle prosjekt til fordypning timene våre begyner å bli lei motor og alt det andre autmoatiseringstingene... Lenke til kommentar
V_B Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 Du må nesten skrive litt om hva du synes er moro, og hva slags fag dere kan involvere. Lenke til kommentar
Sopps Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 det beste du kan gjøre er å komme deg ut i arbeidslivet. det kan du og gjøre i PRO timen. bli kjent med ei eller flere bedrifter før du sier ja til lærekontrakt med de senere. jeg jobbet første perioden i pro på grunnkurset. fant ut at den bedrifta skulle jeg aldri sette min fot innenfor døra igjen. det holder jeg fremdeles. jeg flytter 240km til bergen fordi firmaet jeg starte som lærling i blir lagt ned nå om få dager og jeg er oppsagt. jeg har søkt over 10 plasser i hele landet og singt over 40 samtaler til mangen firmaer. jeg søkte aldri og jeg kommer aldri til å gjøre det heller hos den bedrifta jeg hadde pro i. andre periode så ble jeg på skolen. her satt jeg sammen homelink fra elko. inne i dette systemet så la jeg til en AV modul til å dele lyd og film med. jeg koblet på hjemmekinoanlegg, multimediasenter, 2 pc'er i nettverk med skriver og scanner. dette ble ganske bra. her såg man på film når vi hadde fri, med musikk. da stod det mange elever på utsiden vinduene å såg på. på elenergi jobbet jeg i bedrift. på et verft, der vi bygde kjemikalieskip. dette var en serie på 6 skip med lengde ca 200m og 33m bred. om 12 dager går det siste skipet fra verftet og gir mangen små japanere jobb i framtida. vi mister jobben. for her blir det nesten ikke jobb lengre. ingen nordmenn gjen nesten. bare polakker. etter jeg var ferdig på skolen så jobbet jeg som sommervikar i samme firma. så ble firmaet kasta ut av verftet. da starta verftet et eget elektrofirma. her starta jeg som lærling. det varte i 1,5år nå i dag. om 1 veke starter jeg på ett nytt vert. her blir det offshorefartøy-noe som blir nytt for meg. det blir og nye utfordringer. så kan du jobbe i bedrift så bør du det. andre året må du ut i bedrift uansett. bli kjent med bedriftene så du kan bli sikre læreplass senere. de fleste elevene vil bare sitte på pultene sine og kødde seg og ikke tenke litt framtid heller. det er disse som blir de som slurver i faget. er du lei av automatisjon?? det er jo det som er best. å lage til rele og pls systemer er gøyt. har laget masse relestyringer for starting og diverse funkjoner for motorer. koblet sikkert over 100 motorer med motorvernbryter i bokser med tversnitt 1,5mm2. det er drittjobb det. selvstendig jobb og da. så har jeg koblet ca 50-60 sikringskap fult med automatsikringer, 2 og 3 fase. 24V, 230V, 450V. nødstrøm og vanlig strøm. dette er en veldig god jobb. selvstendig, men kan bli kjedelig etter hvert. man jobber på samme plassen hele tiden og blir ensom. husk radioen når du kobler. vanlig størrelser på kabler vi har er fra 1,5mm2 til 16mm2 i disse skapene. disse skal da avmantles, tilkoble jord, tapes i avmantligstedet og ta klasse 2 vikingdtrømpe på. så skal det stripses opp i skapet. derretter skal ramma med sikringer inn. så koble til kursene. hovedutjevningsjord til slutt. så neste. antall kabler er alt fra 6 til 25 stk. det er gøy, men ikke når du gjør det samme arbeidet hele tiden og på hver båt. alle båtene er jo samme. jeg har og koblet millioner med Glamox lysarmatur og stikkontakter. dette er den verste jobben du kan få. lyskastere og. så grip muligheten. jeg er glad for jeg er ferdig med disse båtene fra Stolt Tankers. jeg har jobbet på dekk, bru, innredning og maskinrommet. brua var best, men ulemper var alle de 100 trappene opp og ned fra 6 ganger daglig. god trim. båtene jeg var med på er: vanskelig å huske rekkefølgen. huff. STOLT SAGALAND, STOLT SNELAND, STOLT ISLAND, STOLT NORLAND, STOLT GROENLAND (GRØNNLAND), STOLT BRELAND. Lenke til kommentar
Brotato Skrevet 11. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2010 ops glemte denne tråden litt ja automatisering er vanskelig og er bæsj ( o.O ) har planer om å gå data/elektro neste år, noen tips i deg faget? Lenke til kommentar
Sopps Skrevet 13. mars 2010 Del Skrevet 13. mars 2010 dataelektronkk er veldig svakstrøm. her så lager du småe kretskort og programmering. det vil si at du må vite mye om hvordan komponenter funker. da i praksis og ikke bare på skjermen. her er jobb som å lage elektroniske produkter b.a. liker du å holde på med de minste ting så er faget for deg. du må ofte bruke forstørrelseglass. mens som elektriker jobber du med mer større ting. jeg kan jobbe ned med 0,5mm2 ledning. det er smått men det slår ikke kretskort. det største jeg kan jobbe med er kanskje med 240mm2 eller større. alt ettersom hvor stor spenningen er. over 100V ac og 1500V dc kan jeg ikke jobbe med. da er du komt på sterkstrøm/høyspenning som kraftselskaap holder på med. 50V og under er dataelektroniker. det vil si at du ikke har lov til å innstallere i eget hus. men finn ut av hvilken jobbmuligheter du har og hvor du kan få jobb. er yrket ettertrakta? husk FINANSKRISEN. jeg jobber som elektrikerlærling. jeg ble oppsagt nå som firmaet ble lagt ned i går. det var fordi at verftet ikke hade flere skip de skulle lage. nå jobber jeg på verft her i bergen. jeg måtte flytte langt heimefra. 4 timer med bil. på mandag går Stolt Breland til rederiet sitt og mannskapet. det kommer aldri tilbake til norge. det er det siste skipet som blir bygd der på verftet på minst 10år. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå