Solid Edge Skrevet 23. februar 2010 Del Skrevet 23. februar 2010 (endret) Hei. I de siste ukene har jeg fulgt med på diverse debatter om religion og ateisme. Har også sett en del klipp hvor en av sidene prøver å latterliggjøre den andres synspunkter, og kom også over noen forstyrrende . Uansett det jeg lurer på er hvilke sterke bevis har vi på evolusjon og hvor gammel jorda er ol.? Tenkte jeg skulle sette opp en hjemmeside eller lignende med klare og tydelige bevis. Og gode forklaringer på hva vitenskapen står for. Det er tydeligvis masse misforståelser ute å går. (Evolusjon kan ikke forklare hva som skapte jorda, Evolusjon er bare en teori, har aldri hørt om at en fisk føder øgler osv...) Tips mottas med stor takknemlighet. Endret 23. februar 2010 av Solid Edge Lenke til kommentar
hernil Skrevet 23. februar 2010 Del Skrevet 23. februar 2010 Har du tid så sett deg ned med en god bok om evolusjon Vil også anbefale å ha en litt annen vinkling på dette, ikke se på det som bevis mot religion, men heller som forsterkende bevis for vitenskap. Gud får du uansett ikke motbevist, men du kan argumentere for fenomener som evolusjon som er godt innenfor vitenskapens område Får du samlet fornuftige ting på en nettside så vil jeg gjerne ha den linken! Lenke til kommentar
Solid Edge Skrevet 23. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2010 (endret) Vil også anbefale å ha en litt annen vinkling på dette, ikke se på det som bevis mot religion, men heller som forsterkende bevis for vitenskap. Gud får du uansett ikke motbevist, men du kan argumentere for fenomener som evolusjon som er godt innenfor vitenskapens område Var i den retningen jeg ville i, men tenkte også på alle de fantastiske , fra kreasjonistenes side. Endret 23. februar 2010 av Solid Edge Lenke til kommentar
hernil Skrevet 23. februar 2010 Del Skrevet 23. februar 2010 Hvis du tar tak i noen myter, for eksempel innenfor evolusjon og kreasjonisme så er jo det flott, men advarer deg om at du virkelig har en jobb foran deg! Det er forresten en hel del gode tråder her inne hvor du kan hente inspirasjon Lenke til kommentar
Solid Edge Skrevet 23. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2010 (endret) Hvis du tar tak i noen myter, for eksempel innenfor evolusjon og kreasjonisme så er jo det flott, men advarer deg om at du virkelig har en jobb foran deg! Det er forresten en hel del gode tråder her inne hvor du kan hente inspirasjon Notert. Bryr meg egentlig ikke så mye om arbeidet (dvs. at hvor lang tid det tar er ikke av betydning), er bare utrolig lei av alle misforståelser og vanlige myter. Planen er å lage en første side med lett leselig informasjon om de viktigste og mest diskuterte mytene og misforståelsene. For deretter å gå mer i dybden for de som er interessert. Endret 23. februar 2010 av Solid Edge Lenke til kommentar
Gjest Slettet-l9ZFKsiT Skrevet 23. februar 2010 Del Skrevet 23. februar 2010 Hei. I de siste ukene har jeg fulgt med på diverse debatter om religion og ateisme. Har også sett en del klipp hvor en av sidene prøver å latterliggjøre den andres synspunkter, og kom også over noen forstyrrende . Uansett det jeg lurer på er hvilke sterke bevis har vi på evolusjon og hvor gammel jorda er ol.? Tenkte jeg skulle sette opp en hjemmeside eller lignende med klare og tydelige bevis. Og gode forklaringer på hva vitenskapen står for. Det er tydeligvis masse misforståelser ute å går. (Evolusjon kan ikke forklare hva som skapte jorda, Evolusjon er bare en teori, har aldri hørt om at en fisk føder øgler osv...) Tips mottas med stor takknemlighet. Interessant tema du tar opp "Solid Edge". Ang ditt inngangsspørsmål om hvorvidt det finnes vitenskapelige bevis mot religion: Dersom det finnes en skaper/Gud så må denne i så tilfelle være skjult i singularitets-tilstanden, etter min vurdering ! Kanskje Gud ble redd nå ? :!: Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 23. februar 2010 Del Skrevet 23. februar 2010 (endret) Solid Edge. Høres ut som et kjempebra tiltak det der. Problemet er at det er gjerne kun de som har tatt avstand til religion som leser slik informasjon. De som er midt oppi elendigheten aner det ikke selv og om du forsøker å si noe stikker de ofte fingrene i øra å nekter å lytte skikkelig til det man har og si. Jeg har plenty med gode kilder, men jeg rekker ikke å lete fram noe nå Endret 23. februar 2010 av The Metal God Lenke til kommentar
Solid Edge Skrevet 23. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2010 (endret) Har først og fremst bestemt meg for å skrive et innlegg i religion... forumet. Som setter en slags standard for diskusjon, bare for å få begynt å komme litt inn i temaet. Har bare brukt wikipedia som kilde nå, men skal sjekke påliteligheten etterhvert. Ettersom det er veldig viktig at kildene stemmer. Vitenskap, Religion og Ateisme.docx Endret 23. februar 2010 av Solid Edge Lenke til kommentar
hernil Skrevet 23. februar 2010 Del Skrevet 23. februar 2010 Jeg sender deg en PM med noe linker senere i kveld. Vil gjerne være med og utforme dette Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 24. februar 2010 Del Skrevet 24. februar 2010 Hvordan definere "teori": I dagligtale blir ordet "teori" ofte brukt om en rask analyse av en situasjon eller en ubekreftet antakelse av tingenes tilstand. Dette gjelder i hvert fall i det norske og engelske språket. I motsetning til det mange tror er faktisk en teori i vitenskapelig sammenheng svært mye mer enn en antakelse eller gjetning. En teori er en svært presis forklaring på et fenomen eller en sammenheng i naturen (den fysiske verdenen), som har blitt utsatt for mange og kritiske tester uten at disse har resultert i at den kunne motbevises. Ofte vil teorier kunne underbygges med nøyaktige matematiske formler og faktiske observasjoner. En teori vil også kunne underbygges av andre teorier eller være satt sammen av flere teorier. Vi kan godt si at en teori er det nærmeste vitenskapen kommer det vi i dagligtale kaller fakta. Det er svært viktig for diskusjonen at alle vet hva som menes med begrepet vitenskapelig teori. Alt for ofte får vi "Darwinister" argumentet: "Ja, men det beviser ingen ting. Husk det er bare en teori". Her er en brukbar forklaring på vitenskapelig hypotese og teori: http://www.youtube.com/watch?v=S5YGhprR6KE Wikipedia forklarer teori slik: Engelsk Norsk Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 24. februar 2010 Del Skrevet 24. februar 2010 Tenkte jeg skulle sette opp en hjemmeside eller lignende med klare og tydelige bevis. Og gode forklaringer på hva vitenskapen står for. Her tror jeg du prøve å finne opp hjulet på nytt. Finnes nok en god del slike sider allerede. Er nok mer fruktbart å bli med i forskjellig debatter og henvise til de gode kilder som allerede finnes Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 24. februar 2010 Del Skrevet 24. februar 2010 En video med gode argumenter i diskusjon med folk som ikke tenker rasjonelt. http://www.youtube.com/watch?v=eUB4j0n2UDU Og så selvfølgelig denne serien av geniet Richard Dawkins. Disse videoene forklarer på en helt enkel måte evolusjonsteorien og naturen som omgir oss. (Passer for alle aldersgrupper, men engelsk-kunnskap er en forrutsetning) Growing Up in the Universe - Richard Dawkins http://www.youtube.com/watch?v=jHoxZF3ZgTo&feature=PlayList&p=ED4BA3683D0273ED&index=0&playnext=1 Del2: Del3: Del4: Del5 Btw. Forsøk å google navnet: Richard Dawkins. Dersom forslag fra google er slått på vil navnet hans foreslåes allerede etter 3 bokstaver. Forsøk så å google: "sir Richard Dawkins" (med hermetegn). Dette gir "Resultat 1–10 av ca. 49 800 for "sir richard dawkins". (0,12 sekunder)" Det sier litt når Richard Dawkins egentlig ikke tituleres "Sir"..... Mannen er bare helt genial etter min mening. Lenke til kommentar
Kubjelle Skrevet 28. februar 2010 Del Skrevet 28. februar 2010 http://www.talkorigins.org/indexcc/list.html Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 8. mars 2010 Del Skrevet 8. mars 2010 Bevis? Pelsen (Lanugo) som dekker et foster. Dette er en helt unyttig hårvekst som "drepes" av mekanismer styrt av det menneskelige DNA. Dette er et uomtvistelig bevis for at vi avstammer fra et pelskledd dyr. Lanugo er korte, bløte ullhår som hos mennesker dekker store deler av kroppen fra 5. til 8.-9. fostermåned. Denne fosterpelsen forsvinner like før fødselen. Fosterpels hos mennesker kan kun forklares med evolusjon som en levning fra et hårete, felles opphav vi deler med resten av apefamilien.[1] Hos sjimpanser vokser lanugo til voksenpels etter fødselen. Hårene dannes ved at celler i epidermis vokser ned i den underliggende dermis. Epidermisnedveksten omdannes til hårsekker hvor lanugohår vokser ut fra. For tidlig fødte barn har lanugohår ved fødselen. Lenke til kommentar
TechTiger Skrevet 14. mars 2010 Del Skrevet 14. mars 2010 Vil anbefale deg noen av videoseriene om temaet på youtube. Er mange som har laget serier som er ment å opplyse om bevisene for evolusjon, selv om mange også debunker kreasjonisme rimelig krast. Hovesakelig AronRa, Thunderf00t og cdk007 har mange gode spillelister på sine kanaler. Du kan hente ut mye grunnleggende ting derifra og så grave dypere i materien om du ønsker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå