Mortyy Skrevet 23. februar 2010 Del Skrevet 23. februar 2010 (endret) INFO: Jeg kjøpte meg en Vectra b 98 1,6i-16V i mai ifjor. Bilen hadde rullet 118xxxkm, og for en 11år gammel bil (den gang) er det jo ikke gale! Fikk vite at han var skiftet alt av olje på motoren, nettopp skiftet registerbelte (på 90.000 eller 100.000). Det viste seg at han hadde fylt på alt for mye servo olje så det lakk ut over hele motorrommet! Så da måtte vi tørke litt ja! Men bilen var nettopp blitt EU-godkjent, så det er jo ikke værst bare det! først tenkte eg at eg vet ikke om eg gidd å gjøre noe spess med den, men da jeg hadde hatt bilen i noen dager, testet den skikkelig fant eg ut at det hadde vært DIGG med ett lite prosjekt:D Eg satte da igang søket etter styling, anlegg, etc.. Teknisk Info om bilen: MODELLEINFO Merke: OPEL Modell: VECTRA (B) Typ: 1.6 Registreringsår: 1996-1998 TYPEINFO Karosserikode: B Motorkode: X16XEL Motoreffekt: 74 KJØRETØYDATA Kjøretøy: OPEL VECTRA-B J96 Understellsnummer: W0L0JBF19Wxxxxx Typegodkjenningsnummer: 5245001xxxx Årsmodell: 1998 Førstegangsreg.: Førstegangsreg. i Norge: 19971230 (merk dere datoen, 30.12.1997!! billig omregistrering ifjor ) Avregistreringsdato: 0 Importert: N Fra Understellsnummer: WOL0JBF19??0xxxx Karosseritype: SELVBÆRENDE KAROSSERI, LUKKET MED 4 DØRER Kjøretøygruppe: PB Farge: GRØNN Siste PKK: 20090529 Neste PKK: 20110930 MOTORDATA Drivstoff: Bensin Motorkode: X16XEL Slagvolum: 1598 Effekt: 74 Enhet: kW CO2 utslipp: 0 dB: 83 1/min: 4650 KRAFTOVERFØRING Fremdrift: Antall aksler: 2 Antall aksler med drift: 1 Girkasse: MANUELL MÅL OG VEKTER Egenvekt: 1197 Totalvekt: 1735 Maks aksellast foran: 870 Maks aksellast bak: 920 Lengde: 448 Bredde: 171 Sporvide foran: 1483 Sporvide bak: 1478 DEKKDIMENSJONER (orginal) Dekk foran: 185/70 R 14 Hastighetsindeks foran: T Lastindeks foran: 81 Dekk bak: 185/70 R 14 Hastighetsindeks bak: Lastindeks bak: 81 FELGDIMENSJONER (orginal) Felg foran: 5 1/2 J Felg bak: 5 1/2 J Innpress foran: 39 Innpress bak: 39 TILHENGER- OG TAKLAST Tilhengervekt m/ brems: 1100 Tilhengervekt u/ brems: 635 Vogntogvekt: 2835 Lengde til kule: 0 Maks støttelast: 75 Maks taklast: 100 Planer for bilen: Anlegg (x) Styling (kjøpt) Lykter (kjøpt) Ny bakpotte (kjøpt) Plasmaskiver (x, litt rep må gjøres) Mer detaljert; Pioneer radio (x) Pioneer Høytalere (x) Pioneer Diskant (x) Pioneer sub (x) Pioneer forsterker (x) Rieger skjørt foran (kjøpt) Rieger sideskjørt (kjøpt, har 2 sett noen som har lyst på ett sett med M3 (rieger Infinity, sidekjørt)) Rieger hekkskjørt (kjøpt) Nye knapper med led dioder (x) Neon foran (x) Sideblink (x) nye pærer til sideblink (x) Fikse TID (kjøpt, ny enhet) DTM sportspotte (kjøpt) Vinge (kjøpt) Svarte Angel eyes (kjøpt) Nye pærer til Angel eyes "Xenon-look"(kjøpt) Neon i bagasjerom for blått lys (x) Panserforlenger (kjøpt) Plasmaskiver (x) Prisoverslag:(ca pris) Pioneer anlegget: 6600,- Rieger: 2700,- Xtra sideskjørt: 800,- Angel Eyes: 2700,- Sideblink: 450,- Panserforlenger: 550,- TID: 200,- Vinge: 800,- Diverse Neon: 800,- Plasmaskiver: 990,- knapper og brytere med led: 800,- Lyspærer med Xenonlook: 500,- Sportsfilter (biltema): 150,- Diverse: 1500,- totalt: 19540,- (NESTEN HELLAKERING JO! ) Diverse er: Primer, lakk, klarlakk, brytere, sikringer, ledning, bilbehandlings produkter. Bilder av bilen når eg kjøpte den: Ny å finvasket hos Bilbadet i Åsane. Det gikk ikke lenge før eg fant ut at eg måtte ha bedre anlegg en det crappy som stod i, orginalt-.- Så gikk til en kompis som jobber hos expert, fikk ett prisoverslag på høytalersett, spiller med mp3, aux og usb, forsterker. 800W er jo greit nok til å begynne med:) Sub: Radioen: Det gikk ikke lange tiden før jeg kjøpte nye sideblink og øyelokk: Endret 15. mars 2010 av Mortyy Lenke til kommentar
Mortyy Skrevet 23. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2010 (endret) Så gikk det no en liten stund før det skjedde noe, spesielt.. eg jobbet mye den sommeren, og hadde nesten ikke tid til noe, så en uke på ferie.. å så skjedde det.. FAEN! der skjedde det.. 86 i 60sone hvor veien er til 80 og i tillegg flere som kjøre i samme fart, og til å med fortere. men bare eg som blir tatt! ikke det at det er noen andre sin skyll, men litt teit:( så da satt eg igjen med 10 000 i bot og 6mnd på å finne styling til bilen. og fort strømte pakkene inn. Klikk på spoiler for å se bildene: Rieger: så ble det en liten photoshoot: under photoshoot'n fant eg rust!;( meen, er ikke noe pees, ska nok få fikset det uten noen spesielle problemer! så kom det enda en pakke: det var plasmaskivene:D slik ser de ut med beskyttelsen og uten lys: med lys: komplett uten lys: og så et lite eksempel på hvordan det blir: så begynte eg å bli litt lei av sportsgrillen eg kjøpte hos blomdal for 900spenn! så da begynner vi å mekke på den orginale: ferdig resultat: så fant eg ut at eg sku pusse litt på stylingen å litt slikt, fant noe brown'sh nasty stuff på det! så dette må pusses vekk: så en liten tur hos biltema for å kjøpe litt primer etc: så da begynner vi med grunningen: da jeg kom hjem fra bergen å så bilen til jul så den slik ut!: etter noen minutter: etter jul begynte det å strømme inn med flere pakker: DTM sportspotten Spoiler: så noen picy's av bilen: Fikk grøftelysene til å funke igjen:D var egentlig bare å skifte pærer da jeg allerede var skiftet bryter og relee til grøftelyset. problemet var at tidligere eier hadde opplevd at det gikk an å slå på grøftelysene, men de ville ikke gå av igjen. så eg tenkte det var kanskje ett relee som var gåent, så tok meg en tur til blomdal, snakket litt med de å fikk da nytt relee og bryter gratis av de:D flotte folk:D så kom det noen dioder:D til setevarmer, varme i rute, retric og varmevelger:D ble MYE bedre: ble hvite lys som standard, og når de er slått på er det rødt istedenfor gult lys i den lille dioden under selve knappen:D plasmaskivene installert: men nålene funker ikke:( uten om temp og bensinmåler.. men de skal vell bare resettes og ikke presses så hardt ned, så ska vi nok få de til å funke:D da har jeg faktisk og kjøpt pærer til TID og nålene slik at de nålene blir røde og TID blir hvit:D blir fett:D panserforlengeren som kom: med TUV faktisk:D så fikk eg bestillt Angel Eyes fra blomdal, og 3uker seinere var pakken der:D da var det rett til Arna for å hente en stor svart pakke: wonder what is inside, 2 hvite pakker: og inni de hvite pakkene var der: så da pakker vi de ned igjen til de skal brukes: Har da fått tilbud av en venn å komme til stavanger med bil og styling, så sku vi få låne faren sitt verksted! så der tar eg turen mens dama er i tyrkia på treningsleir (fotball, Hordabø Damer rykket nettopp opp til 2.div:D) så da var det bare å vente til mars, for oppkjøring. teorien bestod eg i januar:D 6uker før, med 4feil! flott det:D da håper vi oppkjøringen går like smooth:D en liten photoshoot av bilen med det nye digital kameraet: og 2 innvending: Endret 15. mars 2010 av Mortyy Lenke til kommentar
Mortyy Skrevet 23. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2010 (endret) Da tenkte eg at det kanskje var en ide med en NAF test før eg monterer alt. for å se om det er noe eg MÅ skifte og slikt. så eg brukte 1400,- på testen og fikk disse resultatene, klikk på spoiler for å se: tåkelysene er i orden igjen, endelig! Bare det at sikringsbrettet var litt løst:( fikset det med en gang etterpå så deet.. hva skal eg gjøre med fjæringen, ska eg kjøpe nye orginale eller senkesett? Så var vi en tur på frekhaug, så på noen felger.. Klikk på spoiler for å lese mer: Kom hjem med disse:D så noen av de på bilen, mens eg testet de på for å se hvordan de så ut på bilen:D : Ikke dumme felger for 4000kr egentlig:D splitter nye felger med nye dekk:D nais det:D Ny pakke ankom, nye pærer til Angel Eyesene:D Endret 15. mars 2010 av Mortyy Lenke til kommentar
Mortyy Skrevet 23. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2010 Da ble bilen levert på verksted. Etter flere telefoner til forskjellige verksteder angående pris på å skifte fjærene framme fikk eg tilbud på 3000kr. Dette gir 2 nye fjærer, arbeid og moms! De andre sku ha alt fra 3500 til 4100! da tenkte, nei.. 3000 er ikke dumt, så spurte om de skiftet demperene samtidig siden de likevel skulle ut med dem:) da skulle de ha 5400:) bare 1300 mer enn det dyreste verkstedet eg ringte til:) Så nå står den på Alver, å venter på at de begynner på den idag:) eg skal da levere rieger kitet til dem på onsdag, for at de ska se om det passer rett på, eller om det må moddes litt.. eg vuderer om eg skal la de montere kitet slik det blir gjort skikkelig. Samtidig skal de få lakkere bilen, eg skal inn å se på noen fargeprøver på torsdag:) satser på at det blir skikkelig nais:D Fikk eg prisoverslag på lakkeringen, men få mer nøyaktig pris på torsdag: Nedpussing av bilen. Lakk på hele karosseriet innvendig og utvendig av dører Montering og tilpassing av styling Maskering av bil Rustbehandlig av kosmetisk rust Opprette eventuelle bulker 25.000,-! det er ikke dumt, syns eg selv. det er 2tone farge da seff:) men mer nøyaktig på torsdag som sakt:) såå.. håper dere liker prosjektet, gleder meg til å se det ferdige resultat, og håper at dere vil syns det samme:) Mvh Mortyy! Lenke til kommentar
Bruno Mars Skrevet 23. februar 2010 Del Skrevet 23. februar 2010 Blir definitivt spennende å følge videre. Lenke til kommentar
Thatssomebaadnews Skrevet 24. februar 2010 Del Skrevet 24. februar 2010 Veldig bra, og masse bilder! Me like! Blir veldig spennende og følge med her ja! Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 24. februar 2010 Del Skrevet 24. februar 2010 panserforlengeren som kom: Hvorfor leste jeg dette som 'penisforlengeren'? Uansett, Vectra B er en god ungdomsbil. Har kjørt den litt, og de er faste og fine å kjøre, og 1800-kubikkeren er i hvert fall helt kurant, men jeg vet ikke hvordan 1600-kubikkeren er i forhold. Kjøreegenskapene er nok rimelig like vil jeg tro. Ser i hvert fall ut som om du har planene veldig klare, og det er jo flott. Blir spennende å se. Vectra er en bil som tåler litt plastisk kirurgi, så lenge det blir med ansiktsløftningen og ikke en full boob job. Lenke til kommentar
Mortyy Skrevet 25. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2010 Hehe! takker for svar, kjekt å høre at det er folk som liker bilder å se hva som skjer:D alltid kjekt! Angående "penisforlenger" vet ikke hvorfor du kaller den for det, men greit nok. JA panserforlenger skal på istedenfor øyelokk til Angeleyesene. eg vil ikke ødelegge de med en haug med TEC 7 og sånt drit, og syns panserforlenger på vectra b så fantastisk ut! Her har du bilde av en mørk vectra b med Panserforlenger og her Så derfor kjøpte eg en også fordi eg mener at det vil passe gaanske bra:D Angående motoren, 1,8L'n er ganske bra ja, og det går rykter om at 1,6L'n er ganske ustabil, men eg har ikke merket noe problem med min enda, men den har jo bare gått 123xxxkm så det er jo ikke noe langt den har gått heller. Men tidligere eier sa det ikke var noe problem med motoren, så kanskje eg bare har vært heldig å ikke fått en slik "mandagsmotor" Men men! ja, eg er strålende fornøyd med vectraen og når den gikk gjennom naftesten uten noe store problem skal eg faen spandere hellakkering og få montert stylingen skikkelig på den:) så skal faktisk opp på verksted å se på farge prøver å høre hva de skal ha for jobben. De skal ta å pusse hele, montere alt av stylingen, tilpasse den, lakkere den, og rustbehandle hele bilen uten om understellet (for der var det faktisk ikke rust!) Lenke til kommentar
emeritus Skrevet 25. februar 2010 Del Skrevet 25. februar 2010 Ser veldig bra ut dette. Blir morsomt å følge med på Lenke til kommentar
Mortyy Skrevet 25. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2010 Da ble bilen levert til Autoklinikk igjen, eller den har stått der siden mandag. Da har det blitt skiftet dempere og fjærer framme, så den har vært ferdig en stund da! men når de skiftet delene fant de ut av at ene bærekulen framme var ødelagt, så den burde skiftes. Så den skal de fikse nå. Eg bestemte meg da også for å lakkere bilen, fargen får dere ikke vite før den er ferdig:) Skal ut med en del penger, men heldigvis fikk eg lov til å sette verkstedsregningen og lakkeringen på lånet, så det blir bra:D Det de gjør for den prisen eg fikk er: Nedpussing av gammel lakk Rustbehandle det som er rustet Tilpassing av styling Montering av styling Lakk + klarlakk etc.. full pakke altså Lenke til kommentar
Mortyy Skrevet 27. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2010 Good News: Da har jeg vært i kontakt med verkstedet. Hatt en hyggelig dialog angående prosjektet. Fikk de til å ta bilder av bilen underveis slik at eg kan ha de å legge de ut her på prosjektet! Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 27. februar 2010 Del Skrevet 27. februar 2010 Kommer til å bli så sykt bra dette Mortyy! Spesielt fargevalget ditt! Lenke til kommentar
Mortyy Skrevet 27. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2010 Kommer til å bli så sykt bra dette Mortyy! Spesielt fargevalget ditt! Jaa.. gjett om eg glede meg til å se skjønnheten ferdig?! veldig synn at englandsbåten fra bergen ikke går lengre, eller så hadde noen slike! men men.. ikke noe å gjøre med, noen ideer ossen eg kan få de transportert her til?? Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 4. mars 2010 Del Skrevet 4. mars 2010 Skjønner ikke hvorfor det er orange blinkys på siden, når det er hvite ellers på bilen Liker at det er stua som er plass for bildeler, der er vi ganske like :!: Lenke til kommentar
Mortyy Skrevet 5. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2010 Skjønner ikke hvorfor det er orange blinkys på siden, når det er hvite ellers på bilen Liker at det er stua som er plass for bildeler, der er vi ganske like :!: Stua funker FETT! hehe.. men nå ligger ting ikke i stua lengre, nå er de jo plassert på bilen og den står hos Autoklinikk;) så håper eg får hente den på mandag, da er det en "liten" photoshoot;) Liten update: dette skjedde Onsdag 3.mars kl 08.00, stå opp gjøre seg klar for en spennende dag. kl 08.45, blir plukket opp av mamsen kl 10.00, kjøretime før praktiskprøve. kl 10.50, sitte i bilen å være nervøs kl 11.50, få beskjed om at eg bestod oppkjøring med glans! 0 feil kl 12.30, spise på Mama Rosa (pizzasjappa) for å feire kl 15.00, jobb Så alt i alt, lappen er tilbake! denne gangen blir an for alltid! det har vært 6 LANGE mnd uten, så no er det godt å kjøre selv! Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 Gratulerer så meget med lappen! Selv om det er andre gang, er vel ikke gleden noe mindre? Lenke til kommentar
Mortyy Skrevet 6. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2010 gleden er ikke noe mindre nei:D takker;) Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 6. mars 2010 Del Skrevet 6. mars 2010 Må bare si det igjen, gratz med lappen igjen! Regner med å bli hentet på tirsdag morgen?! Lenke til kommentar
Mortyy Skrevet 8. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2010 Javel? why? e jo stress å kjøre fra byn til åsane å tilbake til byn? Lenke til kommentar
Mortyy Skrevet 13. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2010 (endret) Noen bilder av bilen nesten ferdig;) prøver å fikse Speedo;) mer pic, en av Angels: den Speedo ferdig fikset! Soo .. beklager for at bilen blir skitten:( men jeg kunne hjelpe for det:D veldig fornøyd med resultatet av fargen!: D og glede meg tilt å få på de nye felgene på den! Endret 15. mars 2010 av Mortyy Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå