Tom&Jerry Skrevet 23. februar 2010 Del Skrevet 23. februar 2010 (endret) Saken er altså den at jeg nå som 19-åring står på totalt bar bakke økonomisk sett og har absolut ingen inntekter. La meg forklare litt situasjonen først. Jeg er som sagt 19 år, bor hjemme, har fullført VGS og er kalt inn til førstegangstjeneste nå i mars. For 1-2 måneder hadde jeg en deltidsjobb hvor jeg fikk inn litt penger, men desverre ble jeg oppsagt grunnet nedbemanning. Jeg sto der nå altså med null jobb og VGS hadde jeg jo fullført. Planen var å jobbe fram til førstegangstjenesten i mars. Etter jeg ble oppsagt var jeg raskt ute med å søke på diverse jobber rundt om. Det var overraskende dårlig respons på alle søknadene (tidligere har jeg fått jobbtilbud ganske raskt) Tiden gikk og jeg sitter her nå i slutten av februar og fremdeles ingen jobb - altså overhode ingen inntekt. Problemet er at jeg nå ikke kan søke på noen jobber ettersom jeg skal i militæret i mars. Jeg ville ikke vært over en eventuelt prøveperiode en gang før jeg måtte ha sagt opp jobben, og derretter jobbet ut en oppsigelsetid som hadde gått ut i april/mai. Så jeg sitter ganske fast når det kommer til jobb. Ingen gidder å ansette en som skal si opp om noen uker, og det var nettopp derfor jeg hev meg rundt og søkte jobber med en gang jeg ble sagt opp for noen måneder siden (Jeg holdt selvfølgelig kjeft om at jeg skulle i militæret i søknadene). Dette har jo da ikke lykkes og jeg er blakk konstant. Jeg forstår veldig veldig godt at foreldrene mine ikke gidder å ta den økonomiske situasjonen min i deres ansvar. Foreldrene mine er skilt og jeg får av og til litt penger med pappa - ikke så veldig mye, men jeg er evig takknemelig for de pengene jeg får av og til. Mamma babler noe om trygd, NAV og den pakka der. At jeg har krav på noe, men når jeg nå skjekker etter så stemmer ikke dette etter hva jeg kan se. Hvem kan få dagpenger? Hovedvilkårene for å få dagpenger er at du: * Har fått redusert arbeidstiden din med minst 50 prosent. * Har fått utbetalt arbeidsinntekt på minst kr 109 322 i siste avsluttede kalenderår (i fjor), eller minst kr 218 643 i løpet av de siste 3 avsluttede kalenderårene * Er reell arbeidssøker. * Er registrert som arbeidssøker, og sender meldekort hver 14. dag. * Bor eller oppholder deg i landet. * Som hovedregel ikke skal være skoleelev eller student. Du kan også ha rett til dagpenger hvis du er: * Permittert helt eller delvis * Etablerer egen virksomhet * Arbeidsløs grunnet konkurs * EØS-borger med visse vilkår * Nydimittert vernepliktig Her fyller jeg ingen av kravene. Jeg hadde en inntekt i 2009 på langt under det som kreves (ganske naturlig siden jeg gikk på VGS halve 2009) 2010 hadde jeg også en inntekt under kravet. Så saker er; Hva gjør jeg nå? Har jeg krav på noe fra den norske stat? For slik det er nå så kan jo man i prinsippet gå dønn fattig i Norge. Uten en eneste krone, og der tviler jeg litt på meg selv. Så til slutt... jeg vil så absolut ikke tyne penger ut av staten, og jeg misliker situasjonen jeg er havnet i svært dårlig. Det å ikke ha penger er ikke noe kult selv om jeg bor hjemme og får mat her. Å måtte be mamma betale telefonregningen, det er ikke annet en pinlig. På en annen side kan jeg jo ikke så veldig mye for det selv når jobben bestemmer seg for å si opp ansatte osv. Og værsånill.. ikke kom med moralpreken på at jeg er bortskjemt og den regla der. Jeg lurer egentlig kort og greit på hvordan jeg kan få inn litt cash fram mot militæret i mars. I militæret er det jo greit nok, for der får jeg jo inn penger. Endret 23. februar 2010 av Mantoius Lenke til kommentar
EMS15 Skrevet 23. februar 2010 Del Skrevet 23. februar 2010 Kjedelig det der =\ Selv jobber jeg 4 dager i uken og trives med det Hvor bor du? Hvis du har sertfikat (feks. Traktor) kan du jo brøyte. Litt stress kanskje siden du ofte må opp om natten =\ Jeg brøytet litt selv! Fikk noe å 200 i timen tror jeg! Var 15 da, ikke sertifikat, hehe. Bor litt utpå landet så det går greit:P Finnes nok av småjobber der ute:) Sikkert mange som har bedre svar enn meg! Lenke til kommentar
[StK]Bountyhunter(BF:V) Skrevet 23. februar 2010 Del Skrevet 23. februar 2010 Å faktisk lese posten før man svarer pleier å lønne seg... Lenke til kommentar
PerB Skrevet 23. februar 2010 Del Skrevet 23. februar 2010 Ser ut som om trådstarter har gjort en god jobb med å finne regelverket for støtte fra NAV. Dessverre vil regelverket slik det er gjengitt og trådstarters bakgrunn ikke kunne gi støtte. Da gjenstår det å se etter korttidsjobber før militæret. Sjangsen her kan nok være liten (avhengig av hvor trådstarter bor) ettersom vi allerede er i slutten av februar og militæret i mars er rett rundt hjørnet. Lenke til kommentar
HValder Skrevet 23. februar 2010 Del Skrevet 23. februar 2010 Dersom du står på bar bakke med ingen oppsparte midler, bil du kan selge e.l. har du rett på støtte frå sosialen. Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 23. februar 2010 Del Skrevet 23. februar 2010 Ja, du må se på sosialhjelp, som er noe annet enn dagpenger: http://www.nav.no/Sosiale+tjenester/Økonomisk+stønad+(sosialhjelp) Lenke til kommentar
abrj Skrevet 23. februar 2010 Del Skrevet 23. februar 2010 Gå til NAV og snakk med de og forklar situasjonen. Når du først er i millitæret får du jo penger der som du sier, men frem til da har du krav på støtte fra NAV. Hvis du ikke har fem flate øre pr. dags dato har du krav på økonomisk nødhjelp, dvs en sjekk på noen få kroner som du da kan heve i angitt bank. OBS! Husk å ta med deg bankutskrifer for de tre siste månedene før du går på NAV, dette trenger de for å behandle søknaden din! Noen krever også at du har med likningsattest osv også, men prøv i allefall bare med bankutskriftene først. Lenke til kommentar
O_K Skrevet 23. februar 2010 Del Skrevet 23. februar 2010 Et annet lite tips er å ta kontakt med alt du finner av vikarbyråer etc. Der kan du si du er interessert i alt av småjobber. Det dukker da ofte opp 1 og 2 dagers vikariater, som normalt vi gi deg en ganske OK timeslønn. Dette kan være alt fra å servere i bryllup, begravelser og jubileer til å hjelpe til med rigging opp og ned i forbindelse med større arrangementer. Jeg gikk sånn et par måneders tid etter avsluttet militærtjeneste mens jeg ventet på at "sommerjobbsesongen" skulle starte. Lenke til kommentar
HValder Skrevet 23. februar 2010 Del Skrevet 23. februar 2010 NAV har ikkje noko ansvar her, TS må gå direkte til sosialen (ring til kommuna). Lenke til kommentar
HValder Skrevet 23. februar 2010 Del Skrevet 23. februar 2010 Aha, har nyleg vore endringer her ja, alle kommuner skal vel ha eige NAV kontor no i 2010. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 23. februar 2010 Del Skrevet 23. februar 2010 Trådtsrter bor hjemme og blir forsørget av sine foreldre. Han lider ingen nød. Sosialdelen hos NAV virker ikke som noen løsning her. Lenke til kommentar
HValder Skrevet 23. februar 2010 Del Skrevet 23. februar 2010 Når han er så gamal har ikkje foreldra noko ansvar for å forsørge TS, mao kan han trenge støtte for å betale leie, straum, internett, mat osv. Lenke til kommentar
Cubesmith Skrevet 24. februar 2010 Del Skrevet 24. februar 2010 (endret) NAV bruker som regel 7-8 uker på å behandle en søknad om arbeidsledighsetstrygt. Nå leste jeg litt kjapt,men du skal inn i mars? Hvis du jobber nå vil du jo ikke få lønn før i slutten av mars uansett? Hvis du trenger penger kjapt er den letteste veien å selge noe du har av verdi. Du finner også folk som trenger personer til prosjektjobb (maling av hus, rengjøring osv). Endret 24. februar 2010 av biudhveh Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå