Gå til innhold

IR Lysdiodeoppsett

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg holder på med et Bachelorprosjekt hvor jeg skal bruke Wii-kontrollen for å styre noe på en dataskjerm. WiiMote har blant annet et kamera som fanger opp IR lys. I den annledning har jeg derfor gått til innkjøp av noen dioder som (visst nok) skal være gode til akkuratt dette kameraet. Etter hva jeg har lest så har det litt å si at hver diode får rett strøm og spenning fordi ellers endrer lysets bølgelengde seg litt. Normalt gjør ikke dette noe, men når det er snakk om IR og WiiMote så er det litt viktig at bølgelengden stemmer.

Jeg vil ha to grupper med fire dioder hver. Forhåpentligvis så fungerer det med 2 batterier.

Diodene trenger lf 100mA og Vf 1.35V. Batteriene i serie gir 2.7V.

Etter å ha gått innom tråden [Hvordan beregne formotstand til lysdiode] så sitter jeg med disse beregningene:

For en enkel diode:

Spenning over formotstand: 2.7V - 1.35V = 1.35V

Resistans for formotstand: 1.35V / 0.1A = 13.5 ohm

For alle diodene:

Problemet med dette er at jeg skal jo lyse opp 8 dioder, og vil helst kun ha en formotstand. Så det jeg tenker er, seriekobler batteripakken med motstanden og parallellekobler denne delen med alle de 8 diodene.

Spørsmål 1: Vil dette fungere? Og vil utregningen min bli som dette:

Etter hva jeg husker: når en parallellekobler så vil spenningen være den samme, men strømmen vil bli fordelt. Siden alle diodene er like så vil strømmen bli fordelt likt, ergo en trenger 8 ganger så mye strøm (?).

Spenning over formotstand: 2.7V - 1.35V = 1.35V

Resistans for formotstand: 1.35V / (8 * 0.1A) = 1.6875 ohm

Spørsmål 2: Vil batteriene gi stabil nok spenning og/eller er en 1.68 ohm motstand noe som er vanskelig å få tak i? Eller må jeg inn med 12V (fra en omformer eller noe slikt)

Endret av Canute
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er forsåvidt riktig regnet, men det er en dårlig løsning. Oppgitt spenning for en LED er bare en nominell verdi, den vil variere litt fra ett eksemplar til en annen. Med bare en motstand vil du da få litt forskjellig strøm gjennom hver diode.

Se heller på muligheten for å øke forsyningspenningen. Dvs flere batterier.

Etter hva jeg har lest så har det litt å si at hver diode får rett strøm og spenning fordi ellers endrer lysets bølgelengde seg litt.

Hvor kan du ha lest dette? Så vidt jeg vet er det overhodet ikke mulig å forandre bølgelengde.

Men det hadde vært interessant om det hadde gått an, da kunne man hatt et fargedisplay med 1 LED istedetfor 3 (RGB).

Dessuten får ikke en LED spenning. Du bestemmer strømmen, spenningen er det dioden selv som bestemmer.

Lenke til kommentar
Etter hva jeg har lest så har det litt å si at hver diode får rett strøm og spenning fordi ellers endrer lysets bølgelengde seg litt.

Hvor kan du ha lest dette? Så vidt jeg vet er det overhodet ikke mulig å forandre bølgelengde.

Men det hadde vært interessant om det hadde gått an, da kunne man hatt et fargedisplay med 1 LED istedetfor 3 (RGB).

Hmm.. finner ikke tilbake siden, men poenget var ikke å gjøre om en rød diode til en grønn. Problemet var at den kunne variere mellom 1000nm til 1050nm, dette har ingenting å si til vanlig og vi vil ikke se forskjell, men kan ha litt å si pga WiiMote kameraet.

Endret av Canute
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...