Capa Barsavi Skrevet 23. februar 2010 Del Skrevet 23. februar 2010 Hei! Skal starte 5x5 nå, og ville brukt SL 5x5, men har et 'lite' problem. Jeg har en betennelse/iritasjon på senefestet til Patellar-senen, og pga den kan jeg ikke trene bein. Etter å ha lest på SL sine sider, får jeg intrykket av at jeg kan glemme å følge programmet uten knebøy. Kan jeg følge programmet, men uten knebøy/mark, og droppe den planlagte progresjonen? Eller finnes det noen andre styrkeprogrammer der ute ? What to to? Lenke til kommentar
War Skrevet 23. februar 2010 Del Skrevet 23. februar 2010 Hvorfor skal du ikke kunne trene det uten ben? Jeg vil anbefale MyR sin utgave, dropp markløft og knebøy , men erstatt det med noe. For eks noen av øvelsene i siggen min (23.02.10) De øvelsene kjører man ikke 5x5 på, men for eks 10x2 osv, men progresjon følger man. Alt 2 er å kjøre nybegynnerprogrammet der det er hele kroppen på hver trening, da merker du ikke like mye når du trekker ut øvelsene for ben. Det er ikke et dårlig program selv om det kalles nybegynnerprogram. Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 25. februar 2010 Del Skrevet 25. februar 2010 Går du til noe rehab\opptrening for patella-sena? Du kan f.eks prøve ut ettbens eksentrisk knebøy hvor du går sakte ned, reiser deg på begge bena igjen, ta en ca 30 repetisjoner 2-3 ganger hver gang du trener overkropp. Kjør dette som "benøvelse" noen uker framover for å se om det hjelper. Vond patellasene i knebøy kommer som oftest av at man skyver knærne for langt fram eller at de faller innover i løftet grunnet liten bevissthet\svake setemuskler etc. Lenke til kommentar
Capa Barsavi Skrevet 25. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2010 (endret) Skaden kommer fra Volleyball, og ideelt sett skulle jeg har kuttet helt ut all belastning, meeen ettersom vi er i sesong er ikke det aktuelt. Planen fremover er å holde det i sjakk til ut april. Har 1 uke deload denne uka (vinterferie), så blir det testuke og SÅ starter jeg på SL 5x5 -Uten knebøy. så får vi se hvordan deg går. Endret 25. februar 2010 av Larshl Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå