_Brukernavn_ Skrevet 22. februar 2010 Del Skrevet 22. februar 2010 (endret) Hei, Skal fikse ny PC til svigerfar, og har kombinert noen komponenter, men det hadde vært fint med tilbakemeldinger fra andre. PC'en skal hovedsakelig brukes til kontorarbeid, internett, osv. En vanlig stasjonær all-around familie-PC med andre ord, men ikke noe spilling. Tastatur og mus har de fra før av. Dette er oppsettet jeg har foreløbig: Kabinett: Antec Three Hundred ~ (450) Strømforsyning: Corsair VX 450W ~ (530) Hovedkort: Gigabyte GA-MA785GT-UD3H ~ (700) Prosessor: AMD Athlon II X4 620 ~ (780) Minne: 2 x Kingston ValueRAM DDR3-1333 2 GB ~ (850) Harddisk: Samsung Spinpoint F3 500 GB ~ (420) Optisk drev: Samsung SH-S223B ~ (180) Til sammen blir dette ca 3900 inkl frakt på Dustinhome (med studentrabatt). Kabinettet er av god kvalitet og har gode kjøleløsninger. Strømforsyningen er også mer enn kraftig nok, og begge disse komponentene vil vare i mange, mange år framover. Det kan eventuelt vurderes å bytte kabinett og PSU med et kabinett som har inkl. PSU, feks ACE MIDTOWER STREAMER 4 ATX BLACK 500W (350). Noen tanker om dette? Hovedkortet er et av de billigste med 785G chipset, men likevel solid. Prosessoren er mer enn kraftig nok til oppgavene som PC'en skal brukes til, og fire kjerner kommer godt med når den skal brukes til redigering. Minne er egentlig det billigste 4GB DDR3 - settet jeg fant. Her bestiller jeg bare det billigste i kjøpsøyeblikket, da det ofte er kampanjepriser på dyrere utgaver. Harddisken er mer enn stor nok. Vurderte å legge til en Intel SSD på 40GB (ca 1000kr), men jeg vet av erfaring at det meste kommer til å lagres og installeres på "hovedpartisjonen" uansett, så 40GB vil bli for lite. En SSD får heller bli en framtidig oppgradering når de større utgavene er litt billigere, i kobinasjon med Win 7 (OS vil være XP i utgangspunktet). Optisk drev er også det billigste jeg fant. Støy kommer ikke til å være en faktor. Vurderer også å legge ved en skjerm på 22-24" til 1100-1500 kr, men har ikke hørt om det er ønskelig enda. Det er ofte kampanjer på skjermer også. Noen tanker om oppsettet eller komponentene? Alle tilbakemeldinger tas imot med takk. Endret 23. februar 2010 av pro_odeh Lenke til kommentar
Venesis Skrevet 23. februar 2010 Del Skrevet 23. februar 2010 (endret) En god allround-PC med et veldig bra forhold mellom pris/ytelse. Ingen bemerkninger her, men synes du skal vurdere det ACE kabinettet. De skal visst ikke være så ille på strømforsyninger også. :-) Prisen blir da ca 3300 kr. Da snakker vi billig allrounder. Endret 23. februar 2010 av Venesis Lenke til kommentar
_Brukernavn_ Skrevet 27. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2010 Da tror jeg at jeg går for Ace kabinettet. Har også sjekket prisene litt nærmere, og det viser seg at det blir en del billigere å bestille de fleste komponentene på Netshop, selv når man tar med frakten i beregning. Det gjør at jeg kunne velge en litt kvassere prosessor (630), en minnekortleser og to kabinettvifter (siden dette ikke følger med i Ace kabinettet), og likevel komme under 3300 med frakt! Slik ser det ut: Til sammen blir det hele 3255 kr. Det kaller jeg mye PC for pengene! Skal ut til svigers i kveld, så det blir sikkert kjøp i løpet av helgen, så det er bare å komme med noen siste bemerkninger dersom jeg har oversett noe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå