Gå til innhold

Hvordan er Creative Win7 x64 drivere?

Anbefalte innlegg

Ville jo helst hatt ett Auzentech Forte X-fi kort, men p.g.a. meget begrenset tilgjengelighet, begynner jeg å se meg om etter ett Creative X-Fi kort. Xonar er jeg ikke helt overbevist om ang. spillstøtten og f.eks. EAX (men om noen kunne overbevise meg?).

Så var det driverene til Creative da. Opplevde mye problemer med XP og Audigy, men hvordan er X-Fi på W7 x64? Har de blitt bedre eller er det det samme gamle? Eller burde jeg vente på at Auzentech får røven i gir og legger ut flere Forte kort til salg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, opptil ganske nylig har mitt Creative X-fi Fatal1ty Champion - kort fungert utmerket med Windows 7 64 bit.

Det ble en temmelig nedtur da jeg fikk lydforstyrrelser i form av skuring og popping etter å ha installert et nytt skjermkort (ati hd 5770).

For meg virker det som at Creative- lydkort er svært sensitive til komponentforandringer i maskinen, da jeg har opplevd lignende før.

Hadde jeg vært deg hadde jeg vurdert et Asus- kort. Disse støtter neppe EAX 5.0, men de har iallefall støtte for EAX 2.0 - noe som er mer en bra nok.

Lenke til kommentar

Har lest litt mer siden den gang, og det ser ut til at EAX er på vei ut av kravspeccen min. Vurderte Auzentech Bravura litt, men jeg er ikke så sikker på om jeg vil ha ett "software" kort med samme brikketype som Audigy? Hvis Auzentech bare hadde fått mer Forte kort ut på markedet! :mad:

Asus er jeg bare ikke helt overbevist om, av uvisse grunner. Jeg tror jeg må lese litt mer om dem. Noen som har linker til dypgående tester lett tilgjengelig? :D

Lenke til kommentar

Har lest litt mer siden den gang, og det ser ut til at EAX er på vei ut av kravspeccen min. Vurderte Auzentech Bravura litt, men jeg er ikke så sikker på om jeg vil ha ett "software" kort med samme brikketype som Audigy? Hvis Auzentech bare hadde fått mer Forte kort ut på markedet! :mad:

Asus er jeg bare ikke helt overbevist om, av uvisse grunner. Jeg tror jeg må lese litt mer om dem. Noen som har linker til dypgående tester lett tilgjengelig? :D

Anbefaler deg å sjekke ut testene på guru3d.

Der er de fleste nye lydkort inngående testet. Selv skal jeg erstatte mitt Creative X-fi - kort med Asus Xonar STX - et kort myntet på de musikkinteresserte. Kortet har hodetelefonforsterker, lavt støynivå og ellers svært gode spesifikasjoner ifht. musikk. Det er neppe særlig egnet i spill, uten at jeg skal si dette for sikkert.

Ville anbefalt deg et av de billigere Asus- kortene da disse støtter EAX 2.0 samt flerkanals lyd. Og du slipper Creative sine lydprosessorer, noe som i mange sammenhenger er en fordel.

Endret av kaffegruff
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tja, opptil ganske nylig har mitt Creative X-fi Fatal1ty Champion - kort fungert utmerket med Windows 7 64 bit.

Det ble en temmelig nedtur da jeg fikk lydforstyrrelser i form av skuring og popping etter å ha installert et nytt skjermkort (ati hd 5770).

For meg virker det som at Creative- lydkort er svært sensitive til komponentforandringer i maskinen, da jeg har opplevd lignende før.

Hadde jeg vært deg hadde jeg vurdert et Asus- kort. Disse støtter neppe EAX 5.0, men de har iallefall støtte for EAX 2.0 - noe som er mer en bra nok.

Kan være verdt å nevne at skjermkort er forferdelig bråkete rent elektronisk, prøv å flytte lydkortet lenger unna om mulig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...