RuneON Skrevet 22. februar 2010 Del Skrevet 22. februar 2010 Jeg prøver å forstå hvordan lysmåling fungerer og hva den kan kontrollere. Vil den f.eks ha noe å si, dersom kamera er satt i "M"? Vil kamera gi meg beskjed om hva det "synes" jeg burde stille det inn på e.l.? Har funnet noe info, men merkelig nok er det lite om hva jeg kan bruke lysmålingen til Har prøvd å se i manualen, men jeg har en engelsk utgave (funnet på nett) og det er vanskelig nok for en nybegynner å henge med på norsk Håper noen kan gi meg en innføring eller linke til noen som kan (aller helst på norsk) Bruker et gammelt D100 btw. Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 22. februar 2010 Del Skrevet 22. februar 2010 Håper noen kan gi meg en innføring eller linke til noen som kan (aller helst på norsk) Står litt om det i kompendiet i en sticky-tråd: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=490679 Lenke til kommentar
deaktivert443556 Skrevet 23. februar 2010 Del Skrevet 23. februar 2010 Kort fortalt så får du ingen forslag el.l når du setter kameraet på M (med mindre du har automatisk ISO), men du når du holder utløserknappen halvveis inne, da ser du lysmåleren i søkeren (og muligens også i displayet). Tallene representerer trinn. Dersom måleren viser at du er to trinn undereksponert, da kan du f.eks gjøre lukkertiden fire ganger så lang. Hvis den stod på 1/60 så må du ned på 1/15 for å få riktig eksponering. Alternativt kan du firedoble ISO fra f.eks 400 til 1600 eller kombinere med lukker 1/30 og ISO 800. Har du mer å gå på i blender, så kan du også justere denne, men husk at en halvvering/dobling av F-tall representerer to trinn. Det er greit å prøve seg frem og det tar ikke lang tid før man får en relativt god følelse av hvilke lukkertider og andre verdier man trenger i et gitt lys. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå