Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Feil med lyden på HTPC satt opp med Gigabyte MA785GT-UD3H

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat satt opp en HTPC på et Gigabyte MA785GT-UD3H hovedkort og får ikke det integrerte lydkortet til å fungere tilfredsstillende.

Jeg får noe jeg best kan forklare som en "klikke-lyd" samt at det høres ut som at noe informasjon i musikken "skippes".

Lyden oppleves like dårlig både fra hdmi og optisk utgang med flere forskjellige mediaspillere (itunes, foobar2000 og Win mediaplayer).

Jeg har prøvd å oppdatere BIOS, samt oppdatere driver fra både Gigabyte sine nettsider og fra Realtek.

Pc'en er satt sammen av følgende deler:

Gigabyte MA785GT-UD3H hovedkort

Intel X25-M 80 GB SSD Gen 2 systemdisk (OS)

Samsung 1Tb lagringsdisk

AMD Phenom II X4 905e CPU

OCZ TECH DDR3 PC3-12800 Platinum 1600MHz Dual Channel 4G Kit minne

Jeg kjører Win 7 64-bit OS.

Lyden er like dårlig uavhengig om jeg spiller mediafiler lagret på systemdisken eller lagringsdisken.

Jeg er tom for ideer på hva dette kan være, noen andre som har noen forslag?

På forhånd tusen takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

åå har samme problemet, håper noen har en god løsning! er så irriterende.

Fikk veldig rask svar fra support hos Gigabyte. Fikk til og med svar på norsk!

Har aldri opplevd bedre og raskere kundeservice! Jeg kjøper Gigabyte neste gang også :thumbup:

-Avinstaller alle programmer som kom bundlet med hoverdkortet. Det er programmene for overvåkning av prosessor, vifter o.l. som kødder til dette. Det eneste jeg har beholdt er @bios. Har forresten også oppdatert bios til versjon F5a (beta) etter anbefaling fra dem.

Fant det ut etter en liten mailveksling med dem samt litt prøving og feiling. Tok ut alle ledninger til vifter o.l. i kabinettet èn etter en for å se om noe av dette hadde overslag.

Ulempen for meg er at nå virker ikke Dolby Controll Center så jeg får ikke ut annet en to-kanals PCM på S/PDIF. Avventer svar på dette.

Dersom ikke det hjelper så oppdater lyddriver fra Gigabyte, eller direkte fra Realtek (ikke start med dette da jeg tror det er dette som gjør at jeg ikke får Dolby Controll Center til å virke).

Oppdatering: Ny lyddriver fra www.realtek.com.tw (HD Audio Codec ALC889A codec) fikset alt til slutt. Nå har jeg Dolby Digital ut via s/pdif og ingen ulyder :thumbup:

Må nok engang berømme kundeservice hos Gigabyte!

Endret av staticburst
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...