Kaarerekanraadi Skrevet 22. februar 2010 Del Skrevet 22. februar 2010 Mitt nye standard definisjon videokamera har dette som beste kvalitet med H.264 codec. Men det er kanskje likevel høy grad av komprimering sammenlignet med mini DV tape og andre dyrere apparater på markedet? Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 22. februar 2010 Del Skrevet 22. februar 2010 Jeg er ikke helt sikker men jeg filmer i 24 mbps i H.264 Lenke til kommentar
Kaarerekanraadi Skrevet 22. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2010 Jeg er ikke helt sikker men jeg filmer i 24 mbps i H.264 Akkurat...... Men så er vel det HD også? Jeg har bare SD. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 22. februar 2010 Del Skrevet 22. februar 2010 Jeg er ikke helt sikker men jeg filmer i 24 mbps i H.264 Akkurat...... Men så er vel det HD også? Jeg har bare SD. Ja det er 1080p @ 25 FPS eller 1080i @ 50 FPS Lenke til kommentar
bb79 Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 Standard definisjon som lagres på DV kjører på 25 Mbps (mpeg2). H.264 på 5 Mbps burde tilsvare omtrent den samme kvaliteten siden dette er et nyere og mer sofistikert codec enn mpeg2. Lenke til kommentar
oddmanil Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 Standard definisjon som lagres på DV kjører på 25 Mbps (mpeg2). H.264 på 5 Mbps burde tilsvare omtrent den samme kvaliteten siden dette er et nyere og mer sofistikert codec enn mpeg2. MPEG2 25Mbps tilsvarer omtrent 18 Mbps H.264 Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 DVD'er pleier å være encoded på omtrent 5 mb/s MPEG2. Og du har en mer avansert codec. Jeg tipper at du har god oppløsning og få artifacts på signalet ditt. Og det er jo det du ser som teller! Lenke til kommentar
Spook Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 Standard definisjon som lagres på DV kjører på 25 Mbps (mpeg2). H.264 på 5 Mbps burde tilsvare omtrent den samme kvaliteten siden dette er et nyere og mer sofistikert codec enn mpeg2. *Det* tror jeg er et skudd fullstendig i blinde. Du har en vanvittig tiltro til at komprimeringsteknoloogien har gått voldsomt fremover. Det har den ikke, dvs det er enkelt og greit ikke så vanvittig mye mer å hente i disse komprimeringsalgoritmene. At man har fått til en 10-20% forberding er mulig men ikke "flere hundre prosent" slik du mener. Så kvaliteten på 5 Mbps H.264 er garantert *veldig mye* dårligere enn 25 Mbps Mpeg2. Lenke til kommentar
oddmanil Skrevet 27. februar 2010 Del Skrevet 27. februar 2010 5 Mbps h.264 tilsvarer god kvalitet DVD, 8 Mbps MPEG2. Opptak i 5Mbps h.264 egner seg ikke om det er bevegelse i motivet. Man må over 16 Mbps h.264 for å få samme kvalitet som DV. Lenke til kommentar
SkyDude79 Skrevet 27. februar 2010 Del Skrevet 27. februar 2010 Standard definisjon som lagres på DV kjører på 25 Mbps (mpeg2). H.264 på 5 Mbps burde tilsvare omtrent den samme kvaliteten siden dette er et nyere og mer sofistikert codec enn mpeg2. DV er ikke MPEG2. Ved DV-komprimering komprimeres hver enkelt frame separat, og krever derfor stor datamengde (25 Mbps) i SD. Du mener sikkert HDV1080i, som er HD Lenke til kommentar
Kaarerekanraadi Skrevet 27. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2010 Mange gode tilbakemeldinger her. Likevel er nok optikk og sensor også svært viktig for bildekvaliteten, men jeg er som sagt amatør når det gjelder video. Et par andre spørsmål: Jeg synes bildene generelt blir bra, men snøen som er nå smitter et svakt hvitt skjær over på mørke områder. Er det dette som kalles "blooming"? Ellers så setter jeg hvitbalansen manuelt ved å bruke snøen. Er det vanlig? På auto blir det veldig blått. Lenke til kommentar
bb79 Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 Standard definisjon som lagres på DV kjører på 25 Mbps (mpeg2). H.264 på 5 Mbps burde tilsvare omtrent den samme kvaliteten siden dette er et nyere og mer sofistikert codec enn mpeg2. *Det* tror jeg er et skudd fullstendig i blinde. Du har en vanvittig tiltro til at komprimeringsteknoloogien har gått voldsomt fremover. Det har den ikke, dvs det er enkelt og greit ikke så vanvittig mye mer å hente i disse komprimeringsalgoritmene. At man har fått til en 10-20% forberding er mulig men ikke "flere hundre prosent" slik du mener. Så kvaliteten på 5 Mbps H.264 er garantert *veldig mye* dårligere enn 25 Mbps Mpeg2. Jeg tenkte visst HDV og mpeg2. Men i følge Wikipedia kjører DV på 25 Mpbs: http://en.wikipedia.org/wiki/Dv Husk at dette er standard definisjon. Glem 17 Mbps og 25 Mbps for H.264 og mpeg2. Det er HD-materiale som selvfølgelig krever høyere bitrate. Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 13. mars 2010 Del Skrevet 13. mars 2010 http://en.wikipedia.org/wiki/H.264/MPEG-4_AVC H.264 can often perform radically better than MPEG-2 video—typically obtaining the same quality at half of the bit rate or less, especially on high bit rate and high resolution situations.[22] -k Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå