Gå til innhold

Er 5 Mbs høy videokomprimering i H.264?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Standard definisjon som lagres på DV kjører på 25 Mbps (mpeg2). H.264 på 5 Mbps burde tilsvare omtrent den samme kvaliteten siden dette er et nyere og mer sofistikert codec enn mpeg2.

*Det* tror jeg er et skudd fullstendig i blinde. Du har en vanvittig tiltro til at komprimeringsteknoloogien har gått voldsomt fremover.

Det har den ikke, dvs det er enkelt og greit ikke så vanvittig mye mer å hente i disse komprimeringsalgoritmene. At man har fått til en 10-20% forberding er mulig men ikke "flere hundre prosent" slik du mener. Så kvaliteten på 5 Mbps H.264 er garantert *veldig mye* dårligere enn 25 Mbps Mpeg2.

Lenke til kommentar

Standard definisjon som lagres på DV kjører på 25 Mbps (mpeg2). H.264 på 5 Mbps burde tilsvare omtrent den samme kvaliteten siden dette er et nyere og mer sofistikert codec enn mpeg2.

DV er ikke MPEG2. Ved DV-komprimering komprimeres hver enkelt frame separat, og krever derfor stor datamengde (25 Mbps) i SD. Du mener sikkert HDV1080i, som er HD ;)

Lenke til kommentar

Mange gode tilbakemeldinger her. Likevel er nok optikk og sensor også svært viktig for bildekvaliteten, men jeg er som sagt amatør når det gjelder video.

Et par andre spørsmål:

Jeg synes bildene generelt blir bra, men snøen som er nå smitter et svakt hvitt skjær over på mørke områder. Er det dette som kalles "blooming"?

Ellers så setter jeg hvitbalansen manuelt ved å bruke snøen. Er det vanlig? På auto blir det veldig blått.

Lenke til kommentar

*Det* tror jeg er et skudd fullstendig i blinde. Du har en vanvittig tiltro til at komprimeringsteknoloogien har gått voldsomt fremover.

Det har den ikke, dvs det er enkelt og greit ikke så vanvittig mye mer å hente i disse komprimeringsalgoritmene. At man har fått til en 10-20% forberding er mulig men ikke "flere hundre prosent" slik du mener. Så kvaliteten på 5 Mbps H.264 er garantert *veldig mye* dårligere enn 25 Mbps Mpeg2.

Jeg tenkte visst HDV og mpeg2. Men i følge Wikipedia kjører DV på 25 Mpbs:

http://en.wikipedia.org/wiki/Dv

Husk at dette er standard definisjon. Glem 17 Mbps og 25 Mbps for H.264 og mpeg2. Det er HD-materiale som selvfølgelig krever høyere bitrate.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...