tli Skrevet 22. februar 2010 Del Skrevet 22. februar 2010 Jeg har en hjemme-pc fra Dell som har sluttet å lade batteriet. Den er vel formelt sett eid av arbeidsgiver og da gjelder vel ikke samme rettigheter som om jeg hadde kjøpt den privat. Den ble kjøpt med en ett års supportavtale. Antar at jeg derfor ikke kan få dekket noe fra Dell. Fikk beskjed av arbeisgiver om at det ikke var nødvendig med mer siden vi selv forhandler pcer. Dette var kanskje et dårlig valg. Hvilke rettigheter har jeg? Kan jeg be arbeidsgiver om å dekke reparasjon? Kan jeg levere pcen tilbake til arbeidsgiver og stoppe trekk fra bruttolønn? Pcen er rundt 23 måneder gammel. Kjedelig å trekkes ett år til når den ikke virker som den skal. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 22. februar 2010 Del Skrevet 22. februar 2010 Med hjemme-PC ordningen er det din arbeidsgiver som formelt er eier av maskinen. Dermed må du ta det med ham. Forbrukerkjøpsloven gjelder ikke. Dette er bedriftskjøp hvor vanlige kjøpsrettigheter (bedfrift) kan overstyrtes i kjøpsavaten. I praksis betyr dette at reklamasjonsrett ikke eksisterer og at det bare er produsentens garanti (vanligvis opptil 1 år for denne type kjøp) hvis ikke annet er spesifikt avtalt. Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 22. februar 2010 Del Skrevet 22. februar 2010 (endret) Den dagen du betaler ut maskinen har du derimot en reklamasjonsrett overfor de du betalte den ut til, som vil være din arbeidsgiver, jfr. forbrukerkjøpsloven. Det gjelder riktig nok kun dersom din arbeidsgiver selv er forhandler av den typen produkt det er snakk om. Finnes minst én avgjørelse på dette hos FTU. Spørsmålet her er vel mer i første rekke om det er batteriet det er noe feil på, eller om det er maskinen. Dersom din arbeidsgiver ikke har tegnet en utvidet garantiperiode med de som de leaser maksinen av, så er det uansett ikke noe du får gjort. Du får da vente til du har kjøpt ut maskinen, men selv her kan det være mange utfordringer. Er det batteriet det er noe feil med så kan jeg ikke se at du skal få gjennomslag for det. Dersom det er maskinen er det nok lettere, men det betyr at det er en kostnad din arbeidsgiver må ta. Tror det færreste arbeidsgivere av naturlige årsaker er villige til det. Videre så kan det gjøre mer skade på deg som arbeidstaker å gå inn i en konflikt med arbeidsgiver rundt en så spesiell sak. Min anbefaling er, dersom du ikke har en utvidet garantiperiode på produktet, at du ser på dette som en litt dyr erfaring. Hadde tenkt til å si at du bør tenke på det før du går inn på en ny hjemme-PC-avtale, men nå er det jo ikke lenger mulig å tegne slike avtaler. Endret 22. februar 2010 av Nuffern Lenke til kommentar
tli Skrevet 24. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2010 Tror nok forholdet til arbeidsgiver er det viktigste, så jeg forholder meg rolig, tror jeg. Litt småturbulent for øyeblikket. Takk for tilbakemeldinger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå