Gå til innhold

Hot pixels vs. støy

Anbefalte innlegg

Heisann...

Jeg var litt interessert i å finne ut hvor mye "hot pixels" jeg har på min 40D så startet å ta noen bilder under kontrollerte forhold. Noen bilder ble straks til flere, også tenkte jeg at jeg kunne slå de sammen i en powerpoint og legge ut her så flere kan dra nytte av det.

Må bare beklage størrelsen på *.ppsx'en, men glemte å komprimere bildene før jeg starta, og siden jeg hadde lagt de som bakgrunnsbilder så kunne jeg ikke komprimere de i ettertid. (Note to self!)

Powerpointen kan hentes på http://www.sosna.no/...hot_pixels.ppsx

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

AvidGamer:

Nei, ikke som døde pixler, men pixler som opptrer som lysere flekker ved lengre eksponeringer (også kortere når jeg tenker meg om hva jeg har lest tidligere). Les mer om det ved å følge linken for jeg har egentlig ikke mye peiling på det, har bare opplevd det på lengre eksponeringer når det er mørkt.

Måtte sjekke det ut litt mer før jeg skulle ta dette bildet:)

post-73242-1267042136,8913_thumb.jpg

tomsi42:

Er det virkelig så enkelt? Bildet over er satt sammen av over 2 timer med 30sekunders bilder, og ville ikke støyfjerningsarbeidet ført til for lang tid mellom to etterfølgende bilder? Har tidligere tatt bilder sånn der manuelt endt opp med startrail som ser ut som mange prikker på rad.

Og... (spørsmål til deg nå da vettu) vil kameraet komme til å fjerne noen faktiske stjerner ved bruk av støyfjerning, eller er kameraet smart nok for en sånn jobb?

Gikk selv igjennom bildet med clone-tool etter "beste evne" og sa meg vel egentlig fornøyd med det...

Lenke til kommentar

Er det virkelig så enkelt? Bildet over er satt sammen av over 2 timer med 30sekunders bilder, og ville ikke støyfjerningsarbeidet ført til for lang tid mellom to etterfølgende bilder? Har tidligere tatt bilder sånn der manuelt endt opp med startrail som ser ut som mange prikker på rad.

Og... (spørsmål til deg nå da vettu) vil kameraet komme til å fjerne noen faktiske stjerner ved bruk av støyfjerning, eller er kameraet smart nok for en sånn jobb?

Det er selvfølgelig ikke så enkelt. I det tilfelle der du skal sy sammen mange bilder og lage "star-trails", så vil ventetiden lage problemer for deg... Så da må du fikse det i PP

Men jeg har ikke opplevd at stjerner har blitt mappet vekk pga. støyfjerningen.

Lenke til kommentar
Det fikser du ved å gjøre støyfjerningen i ettertid, du trenger ikke gjøre den i kameraet når du tar bildene. Ta et referansebilde med samme ISO og lukekrhastighet og linsehetten på og bruk det til å fjerne hot pixels.

vil kameraet komme til å fjerne noen faktiske stjerner ved bruk av støyfjerning, eller er kameraet smart nok for en sånn jobb?
Ingen stjerner blir borte, man trekker bare det "sorte" referansebildet fra de andre bildene og dermed forsvinner hot pixels.

Man kan også bruke samme metode for å fjerne lysforurensning ved stjernebilder og korrigere for lystap ut mot kantene av bildene.

Lenke til kommentar

Det finnes en god del programmer, de fleste av dem er knotete å bruke. Du finner mye informasjon ved å google: "dark field" subtraction

For de som liker å lage sine egne programmer så er prosessen slik:

1. Først finner man gjennomsnittet av alle pikslene i "dark field"
  2. Så trekker man gjennomsnittet fra hver piksel i "dark field" (da oppnår man at man ikke forandrer lysstyrken på fotografiet)
  3. Så trekker man "dark field" i fra fotografiet og klipper negative verdier til 0 og verdier over 255 til 255

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...