Gå til innhold

excel hvis funksjon.

Chris-A

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg holder på å teste ut excel litt.

holder på med en timeliste på en liten extra jobb jeg har.

der skriver opp: start,slutt,pause, ant.time, timelønn overtid, sum.

ved hjelp av andre tråder klarte jeg å sette opp "hvis" funksjon slik at den la til 00:30 min hvis det var jobbet over 5t.

men jeg lurte på om det går an å lage en formel som klarer i skildre vanlig tid og overtid.

f.eks 08:00 20:00, fins det formel som kan sette da 8t under (Ant time) og resterende 4t under overtid?

dette er mest intersangt å finne ut fordi jeg syns det er litt morro å "knote" litt med excel å finne ut litt "fancy" funksjoner =)

foreløpig så har jeg bare lagt til 2 ekstra kolonner hvor jeg skriver overtid 16:00 20:00. og utregning derifra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for svar harald.

er noe i den retningen jeg er ute etter, prøvd meg litt fram nå, men får ikke helt til med engang her. =)

men en annen liten ørliten detalj. når jeg skriver dato i kolonne B f.eks 01.01.2010 kan jeg få excel til da finne ut hvilken dag dette er automaisk i kolonne A. ?

og for å lage kopi av time oppsettet for flere mnd at den forandrer mnd til 01.02.2010, 01.03.2010 for hver kopi? hvis du skjønner hva jeg mener.

Tenkte også prøve å få dette inn i en pivot tabell, lagde en sånn for par år siden da jeg satte opp ett budskjett, så får se om jeg til det igjen også =)

Mvh Chris A. =)

Endret av Chris-A
Lenke til kommentar

Du kan for eksempel bruke formelen i A1

=TEKST(B1;"dddd")

eller engelsk versjon (det er veldig kjekt å vite hva du bruker når man skal yte assistanse)

=TEXT(B1;"dddd")

for å finne ukedagen.

Skifte måned; hvis du skriver første dato i B1 (eller hvor du nå starter), sett formel i B2

=B1+1

fyll denne nedover. Så er det bare å endre startdato B1 for å bytte måned/år.

HTH. Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...