Chris-A Skrevet 22. februar 2010 Del Skrevet 22. februar 2010 Hei. Jeg holder på å teste ut excel litt. holder på med en timeliste på en liten extra jobb jeg har. der skriver opp: start,slutt,pause, ant.time, timelønn overtid, sum. ved hjelp av andre tråder klarte jeg å sette opp "hvis" funksjon slik at den la til 00:30 min hvis det var jobbet over 5t. men jeg lurte på om det går an å lage en formel som klarer i skildre vanlig tid og overtid. f.eks 08:00 20:00, fins det formel som kan sette da 8t under (Ant time) og resterende 4t under overtid? dette er mest intersangt å finne ut fordi jeg syns det er litt morro å "knote" litt med excel å finne ut litt "fancy" funksjoner =) foreløpig så har jeg bare lagt til 2 ekstra kolonner hvor jeg skriver overtid 16:00 20:00. og utregning derifra. Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 22. februar 2010 Del Skrevet 22. februar 2010 Se http://www.cpearson.com/excel/overtime.htm som en start HTH. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
Chris-A Skrevet 23. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2010 (endret) Takker for svar harald. er noe i den retningen jeg er ute etter, prøvd meg litt fram nå, men får ikke helt til med engang her. =) men en annen liten ørliten detalj. når jeg skriver dato i kolonne B f.eks 01.01.2010 kan jeg få excel til da finne ut hvilken dag dette er automaisk i kolonne A. ? og for å lage kopi av time oppsettet for flere mnd at den forandrer mnd til 01.02.2010, 01.03.2010 for hver kopi? hvis du skjønner hva jeg mener. Tenkte også prøve å få dette inn i en pivot tabell, lagde en sånn for par år siden da jeg satte opp ett budskjett, så får se om jeg til det igjen også =) Mvh Chris A. =) Endret 23. februar 2010 av Chris-A Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 23. februar 2010 Del Skrevet 23. februar 2010 Du kan for eksempel bruke formelen i A1 =TEKST(B1;"dddd") eller engelsk versjon (det er veldig kjekt å vite hva du bruker når man skal yte assistanse) =TEXT(B1;"dddd") for å finne ukedagen. Skifte måned; hvis du skriver første dato i B1 (eller hvor du nå starter), sett formel i B2 =B1+1 fyll denne nedover. Så er det bare å endre startdato B1 for å bytte måned/år. HTH. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå