Knife Skrevet 22. februar 2010 Del Skrevet 22. februar 2010 (endret) Snart skal jeg ha konfirmasjon med kjente og familien. Alle skal ha med seg gaver for å feire. Men jeg vil ikke ha gaver! Når jeg valgte å konfemere meg som human så tenkte jeg ikke på gaver men om jeg kunne finne ut mer om meg selv. Tilfredstilt betyr mye for meg. Hele livet mitt er basert på mine tilfredstilte punkter, disse punktene må jeg oppfylle for å være fornøyd med meg selv og hvordan livet mitt er. Jeg skal ha en lang tale, der jeg forteller om meg selv, livet mitt, hvordan det er og hva familie betyr for meg. Jeg vet veldig lite om meg selv, så målet mitt med konfermasjonen er å faktisk finne ut hvem jeg er. Hvordan kan jeg si under talen at jeg ikke vil ha noen gaver eller penger? Hvordan vil folk reagere? Takk for svar. Endret 22. februar 2010 av Pijus Lenke til kommentar
aldrimerforum Skrevet 22. februar 2010 Del Skrevet 22. februar 2010 Snart skal jeg ha konfirmasjon med kjente og familien. Alle skal ha med seg gaver for å feire. Men jeg vil ikke ha gaver! Når jeg valgte å konfemere meg som human så tenkte jeg ikke på gaver men om jeg kunne finne ut mer om meg selv. Tilfredstilt betyr mye for meg. Hele livet mitt er basert på mine tilfredstilte punkter, disse punktene må jeg oppfylle for å være fornøyd med meg selv og hvordan livet mitt er. Jeg skal ha en lang tale, der jeg forteller om meg selv, livet mitt, hvordan det er og hva familie betyr for meg. Hvordan kan jeg si under talen at jeg ikke vil ha noen gaver eller penger? Hvordan vil folk reagere? Takk for svar. kunne stått i invitasjonen. å si at en ikke vil ha gaver når folk allerede har gått til anskaffelse av dem er skikkelig teit. Lenke til kommentar
Knife Skrevet 22. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2010 Tenkte at det ville bli ganske dumt ja. Problemet nok er at jeg min mor allerede har gidt ut invitasjonene. Lenke til kommentar
C-angel Skrevet 22. februar 2010 Del Skrevet 22. februar 2010 I mine øyne burde dette tas LENGE før talen. Å gi beskjed om dette etter at folk har brukt tid og penger på deg, ser jeg egentlig på som ganske frekt.. Lenke til kommentar
NavStar22 Skrevet 22. februar 2010 Del Skrevet 22. februar 2010 Du kan kanskje heller gi pengene til et godt formål? Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 22. februar 2010 Del Skrevet 22. februar 2010 Disse gavene er for å hjelpe deg ut i verden. Bruk dem eller spar dem til du en dag trenger dem (om det er penger). Lenke til kommentar
BlueBench Skrevet 22. februar 2010 Del Skrevet 22. februar 2010 Det er som andre har påpekt litt seint å skulle endre på dette nå når invitasjoner er sendt ut og dagen nærmer seg. Ser for meg at du vil måtte forklare årsaken mange ganger, også etter konfirmasjonsdagen. Hvis du absolutt ikke vil ha gavene så tror jeg det lureste du kan gjøre nå er å ta i mot gavene og i stillhet donere dem til et veldedig formål. Da slår du tre fluer i en smekk! Lenke til kommentar
RWS Skrevet 23. februar 2010 Del Skrevet 23. februar 2010 Litt dumt allikevel, da de fleste slike gaver er personlige og det forventes at du bruker de i etterkant.... Det er uansett forsent å si eller gjøre noe med disse gavene nå i allefall, med mindre du har planlagt å IKKE snakke med resten av familien din i etterkant da såklart, for det blir tatt opp som en dum, ugjennomtenkt nykke fra din side og ikke som noe edelt å ikke ta i mot disse gavene nå.... Tror jeg. Selv ville jeg vært mer enn fornøyd hvis jeg hadde kunnet konfirmere meg borgelig OG fått gaver da jeg sto til konfirmasjon, men jeg fikk tidlig høre at hvis ikke konfen sto i kirken så fikk jeg heller ingen gaver fra familien min, slik var det bare den gangen.... Noe forbannet tull egentlig, men det gjorde at jeg led meg imellom religiøst tullball 2 år etter at jeg sluttet å tro på det, trussler om utkastelse hvis jeg ikke sluttet å spørre "vanskelige" spørsmål (Vi hadde en prest som elsket svovel taler for de som tvilte....) og annet totalt unødvendig tull jeg kunne ha sluppet hvis ikke familien min hadde vært så tullete... Så ta i mot og smil du, du vet ikke hvor heldig du er!! Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 23. februar 2010 Del Skrevet 23. februar 2010 (endret) Selv ville jeg vært mer enn fornøyd hvis jeg hadde kunnet konfirmere meg borgelig OG fått gaver da jeg sto til konfirmasjon, men jeg fikk tidlig høre at hvis ikke konfen sto i kirken så fikk jeg heller ingen gaver fra familien min, slik var det bare den gangen.... Frykter det bare er derfor så mange unge i dag gjør det i kirken. Jeg frykter lillebroren min (12 år) får samme ultimatum. Når det blir hans tur frister det å tilby ham ca. det beløpet han er forventet å få i en kristelig komfirmasjon, så får han velge om han vil ha borgerlig eller ingen komfirmasjon. Er da redd for å få resten av min (passivt religiøse) familie på nakken. Jeg har forsåvidt gått ut til mine nermeste slektninger med at jeg ikke er religiøs (er ateist). Noen viste ikke hva en Ateist var for noe og noen trodde dette bare var en slags phase som jeg kom til å vokse av meg. :!: Endret 23. februar 2010 av PantZman Lenke til kommentar
RWS Skrevet 23. februar 2010 Del Skrevet 23. februar 2010 Jeg har forsåvidt gått ut til mine nermeste slektninger med at jeg ikke er religiøs (er ateist). Noen viste ikke hva en Ateist var for noe og noen trodde dette bare var en slags phase som jeg kom til å vokse av meg. :!: He he, kjenner igjen den ja... "Ateist var et moteord på de som ikke er villige til å tro på gud, vår alles herre", sa min mors gamle tante en gang og det er i og for seg riktig, men det høres så utrolig nazi aktig ut med "vår alles herre" når du ikke tror på gud liksom.. Jeg klarte å ekskludere halve slekta fra å komme i min konfirmasjon da jeg protesterte på at familie treffet som min fars slekt arrangerte ble omgjort fra å være et treff for å se igjen familien til en regulær kristen gudstjeneste... Så flau har mine foreldre, min søster og min farfar og farmor aldri vært som da jeg rasende reiste meg opp da den høyst uventede gudstjenesten begynte og marsjerte ut og satte meg i bilen i protest. Et øyeblikk trodde jeg at jeg ville sitte der alene hele kvelden, men de kom etter på under fem minutter og støttet meg fullt og helt i det jeg hadde gjort, for det var ikke en gudstjeneste vi var bedt til, men en familie sammenkomst, noe de religiøse landsby idiotene klarte å spolere delux.... Og familien på min fars side er splittet enda pga min "trassige" oppførsel den gangen...... Og jeg står fremdeles ved det jeg gjorde den gangen, til tross for splittelsen avfamilien, for så godt kan de ikke tro om sin gud at de automatisk skal dytte ham på alle uten å spørre først!!!! Som min farfar sa: "De har alltid oppført seg som gudsord fra landet!" og det var akkurat hva de var også.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå