Olgadolga Skrevet 22. februar 2010 Del Skrevet 22. februar 2010 Når folk kjøper biler så spør folk om det er en 2 liter eller noe i den duren. Hva betyr egentlig det? Og om det står f.eks. opel vectra 1.6 bakpå bilen, betyr det at det er en 1.6 liter? Dumt spørsmål, men men.. Er man noob, så er man noob. Lenke til kommentar
Skosåle Skrevet 22. februar 2010 Del Skrevet 22. februar 2010 Det står for motorvolum. Størelse på sylindre/stempler. Kan også måles i cc (kubik). 2liter er det samme som 2000cc Lenke til kommentar
Ferendaz Skrevet 22. februar 2010 Del Skrevet 22. februar 2010 Motorvolum er betegnelsen på det samlede sylindervolumet i en stempelmotor. Lenke til kommentar
Olgadolga Skrevet 22. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2010 (endret) Så når det står f.eks. opel vectra 1.6 bakpå bagasjerommet, betyr det at det er 1.6 liters motor? Altså 1600cc? Ett par spørsmål til: Når folk sier f.eks. "16v" eller "24v" hva betyr det? Og hvordan finner man ut hvor mye en bil bruker på mila? Endret 22. februar 2010 av Olgadolga Lenke til kommentar
Runar Skrevet 22. februar 2010 Del Skrevet 22. februar 2010 Så når det står f.eks. opel vectra 1.6 bakpå bagasjerommet, betyr det at det er 1.6 liters motor? Altså 1600cc? Korrekt! Med mindre eieren av bilen har jukset for å få den til å se tøffere ut. Lenke til kommentar
Salt kjeks Skrevet 22. februar 2010 Del Skrevet 22. februar 2010 (endret) Når folk sier f.eks. "16v" eller "24v" hva betyr det? Det er antall ventiler på motoren. F.eks. hvis det er en 4 sylindret bil er det ofte 16 ventiler (16v). Dette gir 4 ventiler til hver sylinder. Dersom det er en 6-sylindret 24v-motor er det fremdeles 4 ventiler for hver sylinder. Edit: Fikk alt skrevet 3 ganger pga. noe gikk galt: "for stor belastning på serveren". Endret 22. februar 2010 av grizzlyx Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 22. februar 2010 Del Skrevet 22. februar 2010 16v og 24v er hvor mange ventiler det er i motoren din. Les litt her, står mye fint: http://no.wikipedia.org/wiki/Bensinmotor For å finne ut hvor mye bilen bruker på mila så fyller du tanken helt opp. Nullstill tripp-telleren (den som måler hvor langt du har kjørt), kjør en stund f.eks. 10 mil. Fyll tanken så helt opp igjen. Da tar du volumet du har fylt på (hvor mange liter du har fylt fra pumpen) og deler på antall kjørte mil. Hvis du har kjørt 10 mil og fyller 8 liter, så bruker bilen din 0.8 liter på mila. (Ser OL, så det ble litt krøkkete forklart) Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2 Skrevet 23. februar 2010 Del Skrevet 23. februar 2010 En ting til; når en bil har for eksempel1,8 liter motorvolum, har den ikke nødvendigvis 1800 cc, men inntil 1800 cc. En motor med 1,8 liter motorvolum kan da gjerne ha 1762 cc. Lenke til kommentar
Ferendaz Skrevet 23. februar 2010 Del Skrevet 23. februar 2010 En ting til; når en bil har for eksempel1,8 liter motorvolum, har den ikke nødvendigvis 1800 cc, men inntil 1800 cc. En motor med 1,8 liter motorvolum kan da gjerne ha 1762 cc. De runder opp.. I vognkortet vil det så eksakt motorvolum, feks 1394cc. Likevel heter bilen feks Peugeot 207 1,4. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 23. februar 2010 Del Skrevet 23. februar 2010 En ting til; når en bil har for eksempel1,8 liter motorvolum, har den ikke nødvendigvis 1800 cc, men inntil 1800 cc. En motor med 1,8 liter motorvolum kan da gjerne ha 1762 cc. De runder opp.. I vognkortet vil det så eksakt motorvolum, feks 1394cc. Likevel heter bilen feks Peugeot 207 1,4. Eller ned. En Alfa Romeo 159 1.9 JTDM har 1910 cc. 1 Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 23. februar 2010 Del Skrevet 23. februar 2010 Eller Toyota HiAce 2.4L som egentlig er 2446cc 1 Lenke til kommentar
CitroenCx Skrevet 23. februar 2010 Del Skrevet 23. februar 2010 Ja, min Chevrolet står det 6,2 liter, men det er 6211 cc;) Lenke til kommentar
Hansy Skrevet 23. februar 2010 Del Skrevet 23. februar 2010 Vi alle har riktignok skjønt hva dere mener med opp og nedrunding av motorvolum, dere kan slutte nå. 1 Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 23. februar 2010 Del Skrevet 23. februar 2010 (endret) Verdt å merke seg at "V" (i V6, V8 osv...) står for formen på sylindrene. Her: 6 sylindre, V-form, altså: V6 Endret 23. februar 2010 av Senyor de la guerra 4 Lenke til kommentar
HaraldCL Skrevet 24. februar 2010 Del Skrevet 24. februar 2010 Har du en animasjon av en boxer-motor også? Er litt nysgjerrig på hvordan de ser ut Lenke til kommentar
Runar Skrevet 24. februar 2010 Del Skrevet 24. februar 2010 (endret) Har du en animasjon av en boxer-motor også? Er litt nysgjerrig på hvordan de ser ut Hvis jeg ikke tar feil blir det noe lignende dette? Edit: Alle eksemplene med forklaring finner du her. Endret 24. februar 2010 av Runar Lenke til kommentar
1vycanismajoris Skrevet 24. februar 2010 Del Skrevet 24. februar 2010 -rekkemotor (sylindrene ligger i rekke) -V-motor (v format) -boxer-motor(vannrett) -wankelmotor (lite volum, men er kraftige) Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 24. februar 2010 Del Skrevet 24. februar 2010 Bildet ditt skulle vel egentlig være en animasjon? Wankelmotor. 2 Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 24. februar 2010 Del Skrevet 24. februar 2010 Bruk av wankelmotor i dag virker mer som det gjøres kun for tradisjonens skyld. Høyt bensinforbruk og latterlig lavt dreiemoment er vel de største minusene. Hva som egentlig er positivt har jeg litt vanskelig for å se ... 1 Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 24. februar 2010 Del Skrevet 24. februar 2010 Bruk av wankelmotor i dag virker mer som det gjøres kun for tradisjonens skyld. Høyt bensinforbruk og latterlig lavt dreiemoment er vel de største minusene. Hva som egentlig er positivt har jeg litt vanskelig for å se ... Nå er vel ikke Mazda RX8 spesiellt plaget av noen av de tingene, i tilleg til at motoren så godt som ikke vibrerer eller beveger seg i det hele tatt, og den går fint opp i 9-10 000rpm på lavt lydnivå. En morsom konstruksjon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå