Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ta lett mc lappen (Klasse A1) på et par måneder. Mulig?


khvm

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg er per dags dato student, men ønsker så veldig gjerne både på vegne av meg selv og kjæresten å ta sertifikatet for lett mc. Friheten til å kjøre hvor du vil på to hjul, uavhengig av hvor lang distanse det er snakk, mener nå jeg må være den deiligste følelsen :)

 

Per dags dato har jeg førerkort for både moped og bil. Jeg har "sommerferie" i ca. 3 måneder. Vil det være mulig for meg å ta sertifikatet ila denne perioden? Jeg har kjørt bil i et par år nå, så har en del erfaring både når det gjelder kjøring i trafikken, samtidig som at trafikkreglene sitter relativt godt.

 

Spørsmål:

-Har forstått det slik at jeg slipper å ta trafikalt grunnkurs på bakgrunn av at jeg allerede har sertifikatet for klasse B. Stemmer dette?

-Slipper jeg å ta teoriprøven for lett mc, da den jeg tok for klasse B gjelder tilsvarende?

-Bor på østlandet, og har skjønt det slik at det gjerne er billigere å ta sertifikatet ved en trafikkskole som ligger litt utenfor byområdene. Hvor kan det i så fall være aktuelt å ta den? Noen som har noen anbefalinger?

-Hvor mye må jeg regne med å bruke på dette sertifikatet mtp at jeg ikke har kjørt lett mc tidligere? Har for øvrig kjørt tung mc ved et par anledninger (på lukkede områder), og dette behersket jeg fint.

 

 

Setter pris på alt av innspill fra folk her på forumet med erfaringer rundt dette!

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vis du kan kjøre sykkel fra før, så er det mulig, men vis du ikke har noe erfaring med motorsykkel/moped what so fucking ever, då må du sikkert regne med og bruke alle 3 mndene med sommerferie.... hvis du ikke tar teorien med en gang då... Du må ta teori på A1 selvom du har teorien på bil, fordi teorien på motorsykkel e det veldig mye teknisk om motorsykkel i...

 

Trafikkreglene på A1 er veldig mye det samme som bil, men litt mer komplisert. du må vite hvor du skal plassere deg, og det er veldig mye fokus på svinger og rette strekninger. det er også fokus på broer og andre steder med mye vind, for vis du har erfaring med motorsykkel, eller har vært på tur med en stor bil/bil med campingvogn så vil du skjenne hvor mye vinden drar i bilen når du kjører på flaten. dette er veldi scatchy på motorsykkel fordi du blir dradd ut av sporet ditt, så du må svinge inn igjen og du må lene deg etter vinden.

 

men det er fult mulig spørs hvor mye innsikt du har i teknisk og trafikkinsikt, men er du helt vekke, då kan du egentli bare glemme det... kommer litt an på hvor dyktig kjørelærer du har, hvor heldig du er med timene, hvor heldig du er med oppkjøring, hvortid du får ta teori, og hvor mye ventetid de har på trafikkskolene. så det er mange faktorer du må ta hensyn til...

 

Jeg fikk lappen på en 3-4 kjøretimer, men jeg har kjørt moped siden... nja, eg fikk lov av foreldrene mine? :D har skrudd på alt fra Motorsager til Gravemaskiner. men tok fremdeles halvt år fra eg begynnte med teorien til eg fikk lappen... men var litt uheldig då... tok teorien i oktober i fjor, og de slutter med mc kjøring fra siste dagen i oktober og begynner ikke før rundt første måneden i mars. jeg fikk lappen i slutten av mai/begynnelsen av juni. men det er viktig at du har mørkekjøring, og før du kan begynne og kjøre så må du ta Mc-sikkerhets kurs, det er en slags innføring i kjøreutstyr og hjelmer og sånt.

 

Men jeg vil for all del anbefale og skaffe lett motorsykkel, det er en fantastisk følelse og kunne kjøre der du vil, når du vil. og den verste følelsen jeg har hatt siden jeg fikk lappen i fjor sommer, var når snøen kom :(

 

Læreplan:

Teoretisk grunnkurs, med mørkekjøring

Mc-sikkerhet

Teoriprøve for motorsykkel

Praktisk opplæring

Landeveiskurs

Praktisk prøve (oppkjøring)

 

Alt dette må du komme igjennom for og bestå lappen, og prisen er ca. 15000 (ut ifra max trafikkskole sine beregninger).

 

Så det er nesten umulig og si hvor lang tid det tar og få a1 lappen, det er noe du må ta steg for steg.

Lenke til kommentar

Vis du kan kjøre sykkel fra før, så er det mulig, men vis du ikke har noe erfaring med motorsykkel/moped what so fucking ever, då må du sikkert regne med og bruke alle 3 mndene med sommerferie.... hvis du ikke tar teorien med en gang då... Du må ta teori på A1 selvom du har teorien på bil, fordi teorien på motorsykkel e det veldig mye teknisk om motorsykkel i...

 

Trafikkreglene på A1 er veldig mye det samme som bil, men litt mer komplisert. du må vite hvor du skal plassere deg, og det er veldig mye fokus på svinger og rette strekninger. det er også fokus på broer og andre steder med mye vind, for vis du har erfaring med motorsykkel, eller har vært på tur med en stor bil/bil med campingvogn så vil du skjenne hvor mye vinden drar i bilen når du kjører på flaten. dette er veldi scatchy på motorsykkel fordi du blir dradd ut av sporet ditt, så du må svinge inn igjen og du må lene deg etter vinden.

 

men det er fult mulig spørs hvor mye innsikt du har i teknisk og trafikkinsikt, men er du helt vekke, då kan du egentli bare glemme det... kommer litt an på hvor dyktig kjørelærer du har, hvor heldig du er med timene, hvor heldig du er med oppkjøring, hvortid du får ta teori, og hvor mye ventetid de har på trafikkskolene. så det er mange faktorer du må ta hensyn til...

 

Jeg fikk lappen på en 3-4 kjøretimer, men jeg har kjørt moped siden... nja, eg fikk lov av foreldrene mine? :D har skrudd på alt fra Motorsager til Gravemaskiner. men tok fremdeles halvt år fra eg begynnte med teorien til eg fikk lappen... men var litt uheldig då... tok teorien i oktober i fjor, og de slutter med mc kjøring fra siste dagen i oktober og begynner ikke før rundt første måneden i mars. jeg fikk lappen i slutten av mai/begynnelsen av juni. men det er viktig at du har mørkekjøring, og før du kan begynne og kjøre så må du ta Mc-sikkerhets kurs, det er en slags innføring i kjøreutstyr og hjelmer og sånt.

 

Men jeg vil for all del anbefale og skaffe lett motorsykkel, det er en fantastisk følelse og kunne kjøre der du vil, når du vil. og den verste følelsen jeg har hatt siden jeg fikk lappen i fjor sommer, var når snøen kom :(

 

Læreplan:

Teoretisk grunnkurs, med mørkekjøring

Mc-sikkerhet

Teoriprøve for motorsykkel

Praktisk opplæring

Landeveiskurs

Praktisk prøve (oppkjøring)

 

Alt dette må du komme igjennom for og bestå lappen, og prisen er ca. 15000 (ut ifra max trafikkskole sine beregninger).

 

Så det er nesten umulig og si hvor lang tid det tar og få a1 lappen, det er noe du må ta steg for steg.

Takk for svar. Kommer til å starte opp med lesing av teori først og fremst. Deretter ta 1-2 timer med kjørelærer for å se hvor jeg står. Så komme i gang med det obligatoriske.

 

Noen som har anbefalinger om noen rimelige trafikkskoler på Østlandsområdet?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

du er over atten?

da tar du mellomtung eller tung om du er over 20/21 husker ikke helt

ta deg en tur/ring til kjøreskolene og hør ;)

Jeg er over 21 år, men vil dette si at jeg kan ta lappen for mellomtung sykkel, i steden for lett sykkel? Har ikke helt forstått denne ordningene. Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Dersom du er over 18 burde du heller vurdere mellomtung MC. Mellomtung kategoriseres som A, bare at du er begrenset til omkring 44 kw, husker ikke helt nøyktig. Uansett trenger du bare 4t++ mer som foregår på bane sammenlignet med A1(lett MC). Du vil da automatisk oppgrader til tung(ingen begrensninger) etter å ha hatt mellomtung sammenhengende i 2år.

Angående tiden tror jeg du rekker å ta sertfikatet i god tid på to måneder. De fleste skolene jeg har kontaktet har aldri hatt venteliste og mye kan fulføres raskt dersom du har fri hele uken.

 

Dette er prisene på en lokal skole:

Priser klasse ATjeneste Pris

Obligatorisk teorikurs kr. 1000,-

Sikkerhetskurs på bane kr. 3800,-

Sikkerhetskurs på veg kr. 4800,-

Førerprøve kr. 2800,-

Kjøretime kr. 700,-

Kjøretest (2 timer) kr. 1400,-

 

Skolen er midt i Oslo og kan muligens være litt dyre....

Endret av Reymert
Lenke til kommentar

selvfølgelig tar du mellomtung. kan fortsett kjøpe lett-mc, men en plombert tungsykkel er nok bedre hvis du har planer om å kjøre "langt". Er ikke SÅ stor forskjell i pris på lett og tung.

 

edit svar på tråden:

jeg begynte på første kurset om våren på ab trafikkskole og hadde lappen 6.juni , jeg var den nest raskeste til å få lappen det året på den skolen.

 

det var forresten på det gamle systemet, mulig det var mindre obligatorisk da, kostet 8000 til sammen for alt jeg tok.

Endret av Daily-Drifter
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...