tommy_sn Skrevet 22. februar 2010 Del Skrevet 22. februar 2010 Hei Sitter å vurderer å vaske vegger og tak mer eller mindre, og har noen spørsmål: Hvilke vaskeprodukter anbefales om det skal males, og hvilke om det ikke skal males? Er noe sotmerker her og der etter stearinlysbruk - særlig over vinduer og kalde hjørner og punkter.. Eller er det ingen hensikt i det heletatt å vaske om det skal males? Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 22. februar 2010 Del Skrevet 22. februar 2010 Skal det males, bør flatene avfettes for å få malinga til å sitte. Da vasker man med salmiakkvann, blandingsforholdet står sannsynligvis på flaska. Fargehandelen kan sikkert komme til å anbefale deg dyrere spesialmidler, men salmiakk duger hvis man orker lukta. Og kan lufte. Når du ikke skal male, bør du i størst mulig grad unngå å kline med vann og vaskemidler på vegger og tak og tilogmed gulv. Støvsug, tørk støv, bruk tørrmopp. Om du har brunt belegg eller flekker i taket etter peis som har røket inn, stearinlys eller tilogmed røyking, funker salmiakk der også. Men ikke for våt klut eller mopp, og vaske store flater i samme retning for ikke å få stygge skjolder. Lenke til kommentar
tommy_sn Skrevet 22. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2010 Blandingsforhold på det salmiakkvannet da? Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 22. februar 2010 Del Skrevet 22. februar 2010 Anbefalt blandingsforhold pleier å stå på flaska. Lenke til kommentar
tommy_sn Skrevet 28. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2010 Noen anbefalinger for å unngå slike sotmerker - bortsett fra å ikke bruke lys/vedovn? Eller er dette noe "alle" er plaget av? Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 28. februar 2010 Del Skrevet 28. februar 2010 Mange som har nye eller nyoppussede leiligheter hvor det er malt med miljøvennlige maling sliter med sot i kalde hjørner, google "heksesot" for mer info. Kan det være det du har? I så fall, mal om med annen malingstype. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 28. februar 2010 Del Skrevet 28. februar 2010 Kva type tak er det? Plater, panel, mur? Lenke til kommentar
tommy_sn Skrevet 28. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2010 Plater..gipsplater antar jeg. Hvitmalt med vanlig takmaling. Veggene er gipsplater med strie, malt med vanlig botinox veggmaling.. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 (endret) skal du ha noe som kan brukes før du skal male på nytt anbefaler jeg Kraftvask. hvis du bare skal vaske og trenger et kraftig vaskemiddel kan du prøve Husvask. Dette er ganske kraftig vaskemiddel så du bør feks ikke bruke det på glasserte/blanke fliser, lateksmaling osv. Edit: fikset links om ikek fungerte skikkelig. Endret 8. mars 2010 av ilpostino Lenke til kommentar
Tartan Skrevet 8. mars 2010 Del Skrevet 8. mars 2010 Det blir så godt som alltid skjolder om du prøver å vaske vegger og tak (hvertfall tak). Man pleier vel egentlig bare å vaske før man skal male. Men du er nødt til å vaske før du skal male. Alltid. Men bare en rask vask med vann og salmiakk. Om du ikke vasker og taket har et lite fettlag vil ikke malingen sitte ordentlig. Lenke til kommentar
Tartan Skrevet 8. mars 2010 Del Skrevet 8. mars 2010 skal du ha noe som kan brukes før du skal male på nytt anbefaler jeg Kraftvask. hvis du bare skal vaske og trenger et kraftig vaskemiddel kan du prøve Husvask/url]. Dette er ganske kraftig vaskemiddel så du bør feks ikke bruke det på glasserte/blanke fliser, lateksmaling osv. Kraftvask skal du ikke bruke inne! Grunnen til det er at når du er ferdig med å vaske, skal alle såperester vekk. Det er fordi den er ganske sterk og best egnet for utebruk. Såperester skal aller helst spyles vekk. Det kan du ikke gjøre inne... Alle steder du skal male holder det å vaske med salmiakk, siden grunnen til at du vasker er for å fjerne fett og støv, og ikke noen grundig dyprengjøring. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 8. mars 2010 Del Skrevet 8. mars 2010 *snip* Kraftvask er salmiakkbasert og etterlater derfor ingen såperester. det er derfor en skal bruke Kraftvask fremfor feks Husvask og andre grønnsåpe-baserte vaskemidler som etterlater et hinne med såpe på flaten. Kraftvask er med andre ord en kraftig utgave av salmiakk og er å foretrekke på skikkelig møkkete flater. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 8. mars 2010 Del Skrevet 8. mars 2010 Kraftvask er med andre ord en kraftig utgave av salmiakk og er å foretrekke på skikkelig møkkete flater. Er det dyrt i forhold til å bruke et tilsvarende sterkt selvblandet salmiakkvann? Er det mildere mot hud og mindre farlig å puste inn? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 8. mars 2010 Del Skrevet 8. mars 2010 husker jeg ikek helt feil så kostet det en drøy hundrelapp da jeg jobbet i jernvarebransjen men denne prisen kan godt ha endret seg siden da. husker jeg ikke feil skal denen blandes 5% i vann. du skal altså bruke en halv liter Kraftvask per 10 liter vann. Dette er et veldig kraftig vaskemiddel så du bør ha utlufting når du holder på. har du glasserte fliser, blankt gulv ogsv bør dette tildekkes da Kraftvasken kan matte ned dette hvis du søler. Lenke til kommentar
Tartan Skrevet 8. mars 2010 Del Skrevet 8. mars 2010 *snip* Kraftvask er salmiakkbasert og etterlater derfor ingen såperester. det er derfor en skal bruke Kraftvask fremfor feks Husvask og andre grønnsåpe-baserte vaskemidler som etterlater et hinne med såpe på flaten. Kraftvask er med andre ord en kraftig utgave av salmiakk og er å foretrekke på skikkelig møkkete flater. Beklager det med såperester, jeg tenkte meg ikke helt om Det er syre i kraftvask, og derfor skal den vaskes helt bort. Husvask er en mildere form du kan bruke inne Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå