Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

BlueScreen på helt ny PC

Anbefalte innlegg

Får av og til bluescreener på den helt nye PCen min. Klarer ikke å se noe mønster og det virker som om det kommer vilkårlig. Har instalert alle drivere osv. Under ser dere bluescreen infoen fra windows og så hva BlueScreen Viewer viser;

Problemsignatur:

Navn på problemhendelse: BlueScreen

OS-versjon: 6.1.7600.2.0.0.768.3

ID for nasjonal innstilling: 1044

Tilleggsinformasjon om problemet:

BCCode: 3b

BCP1: 00000000C0000005

BCP2: FFFFF80002F79ABF

BCP3: FFFFF88007634CA0

BCP4: 0000000000000000

OS Version: 6_1_7600

Service Pack: 0_0

Product: 768_1

Filer som bidrar til å beskrive problemet:

C:\Windows\Minidump\022210-24648-01.dmp

C:\Users\Christian\AppData\Local\Temp\WER-46722-0.sysdata.xml

Les vår personvernerklæring på Internett:

http://go.microsoft.com/fwlink/?linkid=104288&clcid=0x0414

Hvis personvernerklæringen på Internett ikke er tilgjengelig, kan du lese personvernerklæringen frakoblet:

C:\Windows\system32\nb-NO\erofflps.txt

123009-21044-01.dmp 30.12.2009 14:10:42 SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION 0x0000003b 00000000`c0000005 fffff800`02b2babf fffff880`07342ca0 00000000`00000000 ntoskrnl.exe ntoskrnl.exe+71f00 NT Kernel & System 6.1.7600.16385 (win7_rtm.090713-1255) C:\Windows\minidump\123009-21044-01.dmp

Fint om jeg kan få litt hjelp med dette :S

Christian

Endret av Chr1stian
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bug Check 0x3B: SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION

The SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION bug check has a value of 0x0000003B. This indicates that an exception happened while executing a routine that transitions from non-privileged code to privileged code.

Cause

This error has been linked to excessive paged pool usage and may occur due to user-mode graphics drivers crossing over and passing bad data to the kernel code.

---

Ser ut som det kan være relatert til skjermkortet dit.

Kan du gi litt mer informasjon om hva som sitter i pc'en?

Bærbar eller stasjonær?

Ser du har win7, er det 64b eller 32bit versjonen?

Lenke til kommentar

Bug Check 0x3B: SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION

The SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION bug check has a value of 0x0000003B. This indicates that an exception happened while executing a routine that transitions from non-privileged code to privileged code.

Cause

This error has been linked to excessive paged pool usage and may occur due to user-mode graphics drivers crossing over and passing bad data to the kernel code.

---

Ser ut som det kan være relatert til skjermkortet dit.

Kan du gi litt mer informasjon om hva som sitter i pc'en?

Bærbar eller stasjonær?

Ser du har win7, er det 64b eller 32bit versjonen?

Stasjonær:

KABINETT: Antec Twelvehundred, 21.3 cm x 51.3 cm x 58.2 cm

HOVEDKORT: Asus P6T DELUXE V2, socket; LGA1366

SKJERMKORT: Asus Radeon HD 4890, 1GB - Low Voltage Tweak

HARDDISK: Western Digital 1000 Gigabyte, 7200 RPM

DVD/CD: Sony Nec Optiarc, DVD+-R/ RW/

MINNE: 2 x OCZ TECH DDR3, 1600 MHz, 6GB Kit (3x2048MB)

STRØMFORSYNING: CORSAIR Powersupply 750W

OPERATIVSYSTEM: Windows 7 Home Premium 64 bit

Lenke til kommentar

Heh, samme psu som jeg har :p Fin den.

Først og fremst sjekk om du har oppdaterte drivere fra ATI eller Asus om de har egne hjemmesnekrede skjermkortdrivere.

Om du har overklokket noe så still tilbake til fabrikk og se om bsod'en fortsatt dukker opp.

Kan også forsøke å øke størrelsen på pagefila.

Test harddisken for feil, om pagefila ligger å lurer over noen dårlige sektorer er det ikke godt å si hva som kan skje av feil.

Og test minnet med det samme du er så godt i gang med feiltesting (husk å teste en brikke av gangen).

Lenke til kommentar

Kan også forsøke å øke størrelsen på pagefila.

Test harddisken for feil, om pagefila ligger å lurer over noen dårlige sektorer er det ikke godt å si hva som kan skje av feil.

Og test minnet med det samme du er så godt i gang med feiltesting (husk å teste en brikke av gangen).

Hva er en pagefil, og hvordan øker jeg størrelsen på den?

Hvordan tester jeg harddisken for feil?

Hvordan tester jeg minnet?

Takk for at du hjelper meg, men er litt noob så du må prøve å forklare litt mer nøyaktig hva du mener ;)

Christian

Lenke til kommentar

*snip*

Engelsk:

Go to control panel>system and security>system Click on advanced tab

In the performance section click on settings

Again click on Advanced > click on Change in the Virtual Memory section

Change the virtual memory [pagefile size]

Restart computer

*/snip*

--

Norsk win7 bør ha samme fremgangsmåte men husker ikke hva de forskjellige delene heter der :p

Når du finner frem i til rette staden så endre også slik at maks og minimums størrelsen er det samme. Gjerne et sted rundt 1.5 til 3 ganger ditt fysiske minne.

Når det gjelder disk/minnetester så er nok det beste å lage en bootbar cd/dvd med ultimate boot-cd.

Last ned ultimate boot-cd herifra: http://pharry.eu/data/ubcd411.zip

Lag disk, boot og kjør memtest og disktestene derifra.

Bare vær obs på at du bør teste en brikke av gangen og OM den spyr ut feilmeldinger som en gal fra første sekund så er det nødvendigvis ikke noe i veien med minnet, det hender at memtestene ikke er kompatible med minnebrikkene...

Kunne også brukt Hirens men jeg linker ikke til den da den visstnok inneholder fysjome piratert vare...

Glemte å spørre men hvor mye ledig plass har du på partisjonen hvor du har installert windows? Regner egentlig ikke med at det skorter på det siden det er en ny pc vi snakker om her, men skader ikke å spørre :p.

Lenke til kommentar

Skjønte fortsatt ikke helt xD Spessielt ikke det første du skrev.

Har noe rund 850 GB ledig plass på harddisken med operativsystemet på.

Var på elkjøp isted, han sa det kunne være smart å reinstalere PCen (operativsystemet), men har ingen ekstern harddisk (for kopiering av filer jeg trenger) tilgjengelig og vil helst slippe. Tror du dette kan hjelpe?

Christian

Lenke til kommentar

Ser du også har hatt en 0x7E bug tidligere. Igjen så referer denne til forskjellige feil men gjengangerne her er skjermkortet, disk og minnet, uten at det gjør en så fryktelig mye klokere hehe.

Ok, med mindre du har muligheten til å teste med et annet skjermkort kan du forsøke et par ting.

I bios:

For minne deaktiver valg som Caching og Shadowing.

Kan på stående fot dessverre ikke si nøyaktig hvor disse valgene befinner seg i biosen din

Pass på at du har siste biosversjonen installert

Pagefil:

Hm, hadde du norsk os eller er dette kun fri fantasi fra min side?

anyhows, forsøker på norsk oversetting så er ikke sikkert alt er 100% riktig beskrevet med navn her:

Start i safemode.

Først, trykk start -> Kontrollpanel

Deretter trykk på System og Sikkerhet

Trykk så på System og deretter Avanserte system egenskaper (eller noe i den dur, nederst på menyen til venstre)

Du skal i teorien nå få opp et nytt vindu for System Egenskaper.

Trykk på tabben som heter Avansert og trykk på knappen Egenskaper under Ytelse (Øverste av tre knapper)

Enda et vindu vil åpne seg (Ytelse egenskaper eller noe sånt)

Gå til tabben som heter Avansert og under Virtuelt Minne trykk på knappen Endre... (kun en knapp her)

I nytt vindu ta vekk haka for "Automatisk styring av... osv" (øverst)

Velg Egendefinert størrelse under slik at du kan endre de to verdiene som kan settes. Bruk 1.5 til 3 ganger størrelsen på ditt fysiske minne (6 gb ram er ikke lite men av erfaring vil alt under 8 gb ram og for liten pagefil kunne skape trøbbel... Sett minimum 9gb i begge feltene her og restart pcen.)

Disk:

Eventuelt så kan du også, om du ikke har det allerede, dele opp disken din i flere partisjoner slik at du kan legge alt du vil ta ha backup av på den nye partisjonen og formatere partisjonen med windows på men dette er en relativt tungrodd affære da du sannsynligvis først må frigjøre plass fra hoved-partisjonen før du oppretter en ny partisjon... det får vi heller ta ved en eventuell reinstall av windows.

Kort sagt så bør du strengt tatt gjøre følgende i nevnte rekkefølge;

• Sette fast størrelse på pagefila
  • Avinstaller skjermkortdriverne og installer de nyeste fra produsenten.
  • Oppdater bios.
  • Kjør med kun en minnebrikke, bytt mellom de forskjellige brikkene etterhvert som bsod dukker opp.
  • Formater disken og reinstaller windows. (Siste utvei men veldig effektivt)

Endret av Phido78
Lenke til kommentar

Du sa at 6 GB kunne være lite, vel.. har 12 GB. Noe som endrer seg i beskrivelsen din da?

Ellers synes jeg den var veldig flott, takk :)

Har satt frontviftene i kabinettet på fult og siden det har jeg ikke hatt noen bluescreen, rart for temperatur kan ikke være et problem uansett..

Btw, hvordan starter jeg i safemode uten å få opp de valgene automatisk (vanlig oppstart)?

Kjøpte delene i November og de er jo relativt nye. Ville tro alt skal fungere og ha det nyeste. Skal prøve å flashe biosen etterpå om jeg finner en oppdatering.

Lenke til kommentar

oh står 2x6gb ja... Da skal du i teorien kunne kjøre uten pagefil.

Når du booter pcen så må du hamre løs på F8 som en gal sfor å få frem boot-valgene med bl.a. safe mode før windows starter opp.

Well, vi får prøve elimineringsmetoden og ta de tingene vi enklest kan se på først :)

Temperatur (Jeg burde jo ha tipset om å sjekke dette først da hehe):

Når det gjelder temperatur så kan ikke normale kjøleribber og vifter kjøle mer enn temperaturen i lufta rundt i motsetning til andre systemer som vannkjøling.

Om det f.eks blir 60 grader i kabinettet blir gpu og cpu dertil enda varmere om tilførselen av kald luft ikke er toppers... 0o.

-Hvis du går inn i biosen og inn på Hardware Monitor under Advanced (eller rundt der en plass :p) så kan du se de forskjellige temperaturene på systemet.

Eventuelt last ned speedfan for å få grei temperaturinformasjon i windows.

for GPUen:

Når du er i windows gå inn i ATI Catalyst Control Center og så inn på ATI Overdrive så skal du kunne se gpu-temp derifra.

Måten å få frem dette på skal være å bytte fra Basic til Advanced view og deretter velge overdrive fra menyen oppe til venstre (Kan være litt tricky å få øye på)

Om disse ligger jevnt og trutt under 50-60 grader så bør det overhodet ikke være noe trøbbel i gjære på den kanten.

Er et over dette så kan du ligge an til uante mange muligheter for blåskjermer i hytt og gevær.

Hvis temperaturene derimot er behagelige så kan du gå et steg videre og teste noe annet.

Om du har muligheten så prøv å kjøre på med et annet skjermkort for en liten periode og se om samme feil kommer med det.

Endre pagefilas størrelse og kjør på.

Etter å ha endret pagefila og lekt litt med størrelsen der og feilen fortsatt kommer så får vi se på flere ting.

Last ned siste drivere fra ATI til skjermkortet, avinstaller de gamle og sleng på de nye.

Om dette ikke løser problemet så forsøk å test ut å kjøre med kun en minnebrikke en periode. Om feil oppstår bytt til den andre. Feiler det fortsatt så hopper vi elegant over til neste skritt.

Sjekk biosversjon og oppgrader bios om nødvendig. Feiler det fortsatt så burde du nok prøve å få laget en bootdisk med Ultimate Bootdisk og kjørt disk/minnetestene fra denne for å se om det kan være feil på disken.

Om disken er fin kan du vurdere reinstallasjon av windows...

Og sånn går nu dagan :D

Lenke til kommentar

oh står 2x6gb ja... Da skal du i teorien kunne kjøre uten pagefil.

Når du booter pcen så må du hamre løs på F8 som en gal sfor å få frem boot-valgene med bl.a. safe mode før windows starter opp.

Well, vi får prøve elimineringsmetoden og ta de tingene vi enklest kan se på først :)

Temperatur (Jeg burde jo ha tipset om å sjekke dette først da hehe):

Når det gjelder temperatur så kan ikke normale kjøleribber og vifter kjøle mer enn temperaturen i lufta rundt i motsetning til andre systemer som vannkjøling.

Om det f.eks blir 60 grader i kabinettet blir gpu og cpu dertil enda varmere om tilførselen av kald luft ikke er toppers... 0o.

-Hvis du går inn i biosen og inn på Hardware Monitor under Advanced (eller rundt der en plass :p) så kan du se de forskjellige temperaturene på systemet.

Eventuelt last ned speedfan for å få grei temperaturinformasjon i windows.

for GPUen:

Når du er i windows gå inn i ATI Catalyst Control Center og så inn på ATI Overdrive så skal du kunne se gpu-temp derifra.

Måten å få frem dette på skal være å bytte fra Basic til Advanced view og deretter velge overdrive fra menyen oppe til venstre (Kan være litt tricky å få øye på)

Om disse ligger jevnt og trutt under 50-60 grader så bør det overhodet ikke være noe trøbbel i gjære på den kanten.

Er et over dette så kan du ligge an til uante mange muligheter for blåskjermer i hytt og gevær.

Hvis temperaturene derimot er behagelige så kan du gå et steg videre og teste noe annet.

Om du har muligheten så prøv å kjøre på med et annet skjermkort for en liten periode og se om samme feil kommer med det.

Endre pagefilas størrelse og kjør på.

Etter å ha endret pagefila og lekt litt med størrelsen der og feilen fortsatt kommer så får vi se på flere ting.

Last ned siste drivere fra ATI til skjermkortet, avinstaller de gamle og sleng på de nye.

Om dette ikke løser problemet så forsøk å test ut å kjøre med kun en minnebrikke en periode. Om feil oppstår bytt til den andre. Feiler det fortsatt så hopper vi elegant over til neste skritt.

Sjekk biosversjon og oppgrader bios om nødvendig. Feiler det fortsatt så burde du nok prøve å få laget en bootdisk med Ultimate Bootdisk og kjørt disk/minnetestene fra denne for å se om det kan være feil på disken.

Om disken er fin kan du vurdere reinstallasjon av windows...

Og sånn går nu dagan :D

Jada, har kontroll på temperaturene ;)

Vet hvor jeg finner det og har speedfan - virker ikke med alle delene mine, menmen.

Temperatur på CPU og GPU er alltid under 50 og normale ;)

Skal sjekke det med BIOSen etterpå, skitur først, for har blitt tipset om å gjøre det før. Om ikke det gir noen forskjell tar jeg å endrer pagefila som du forklarte over..

Tror ikke det er feil med driverne til skjermkortet, har instalert det nyeste.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Phido?

Har nå endret størrelsen på pagefilen. Takk skal du ha for beskrivelsen ;)

2 spørsmål:

Pagefilestørrelsen var angitt i MB, så satte 31000 MB der.. blir det riktig?

Endret ikke i safemode, da jeg ikke klarte å få frem de valgene. Har det noe å si?

post-199492-1267868888,3577_thumb.png

Endret av Chr1stian
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...