Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hva er sunn vekt for meg?

Gjest undrer

Anbefalte innlegg

Er 182 cm og veier 60 kg. Hva er sunn vekt for meg? Legene og foreldra mine sier jeg må gå opp 15 kg. Jeg er sterkt uenig! Og for øyeblikket så orker jeg ikke å trene, noe som betyr at jeg må spise meg opp i vekt. Vil jeg ikke da bare legge på meg fett?? Jeg er kun interessert i å veie 75 kg, hvis jeg legger på meg det meste med muskler.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du burde veie minst 70. 60 kilo er vel nesten undervektig, og ikke direkte sunt.

Om du skal legge på deg muskler, så må du trene. Du kan ikke spise deg til store muskler. Spiser du mye uten å trene kommer du til å bli feit.

Jeg ville heller veid 75 kilo og hatt litt fett til overs, en å veie 60 kilo og se ut som en 10 åring.

Lenke til kommentar
Gjest trådstarter

Har hatt spiseforstyrrelse i et drøyt halvår, og er på vei opp fra det igjen (veide 56,2 kg 1. januar). Er underernært ja, så orker ikke så veldig mye. Legen sier jeg bare må spise og spise.. Noe jeg også gjør føler jeg... Jeg går jo rundt stapp mett hele dagen nesten... :p

Men si hvis jeg spiser meg opp til 65 kg da, har jeg blitt feit da eller er jeg fortsatt tynn? Da har jeg vel nok krefter til å begynne å trene meg opp til 70 kg ca...?

Jeg personlig føler meg ikke tynn, men alle andre sier jeg er det og vekta sier også det, så jeg veit ikke..

Takker for svar.

Lenke til kommentar

Så lenge du spiser så burde du vel ha krefte nok til å trene, så mye av det kan sitte i hodet ditt. Det å veie 60 kilo og være over 180 er veldig lite. Om du spiser mye, og trener et par ganger i uka så kan du vel gå opp etter hvert. Du er ikke feit om du veier 70 kilo. Om du ikke trener og veier over 80, så begynner man å bli litt lubben. Du har mye å gå på, så det tar nok en stund for deg å bli feit.

Lenke til kommentar
Gjest trådstarter

Jepp, sitter nok litt i hodet ja. Jeg selv føler jeg klarer å ta et par løpeturer i uka, men legene og muttern (!) sier noe annet... Får rett og slett ikke lov til mer enn å gå 1-2 km et par dager i uka.. Egentlig så føler jeg at dem vil at jeg skal bli feit, siden dem spiser jeg må spise alt jeg orker og ikke får lov tli å trene.

"Trener" dog litt i skjul med noen sit-ups og push-ups, hvis du kan kalle det trening.

Lenke til kommentar

Om du vil opp i vekt, så tror jeg at det mest effektive du kan gjøre er å trene med vekter eller på et treningssenter. Se litt på treningsdelen av forumet, der står det mye om hvordan du får gått opp i vekt fortest mulig.

Det å gå opp i vekt tar tid. Jeg har trent 4 ganger i uka i en stund nå, og har gått opp ca 10 kilo på like mange måneder. Om du vil opp i vekt, må du gå helhjertet inn for det.

Lenke til kommentar

Det er helt klart at du er undervektig når du veier 60kg og 182.

Jeg jobber som treningsinstruktør på treningstudio og har vært borti en del forskjellige folk som har hatt spiseforstyrelser og mange av de sier at de ikke har hatt ork til å trene.

Hovedgrunnen til dette er at kroppen har vendt seg til å ikke ta inn noe særlig næring og dermed går hele systemet på sparebluss og du får lite ork og det blir veldig vanskelig å trene.

Men jeg vil anbefale deg styrketrening, mange syns det er litt lettere å begynne med enn kondisjonstrening og det er en utrolig god måte å få kroppen ut av den "sparebluss"sonen som kkroppen din kanskje er i. Når du får mer muskler (en effekt av styrketreninga) så trenger kroppen mer energi. Og da kommer kroppen til å fortelle deg at den har lyst på mat og du kommer til å bli sulten.

Så om du klarer å spise litt fet mat med mye proteiner og trene styrke så hadde det vært en super start på å gå opp i vekt. :-)

Lykke til da:-)

Lenke til kommentar
Gjest trådstarter

Jeg har gått opp 4 kg på 1,5 måned (Fra 1. januar til nå).

Men jeg får jo ikke lov til å trene nå, før jeg har gått opp i vekt, og da har jeg jo ikke annet valg enn å spise meg opp i vekt - noe jeg er redd for da det kun blir fett jeg legger på meg!?

Lenke til kommentar
Gjest trådstarter

Ja, har sagt flere ganger at jeg vil legge på meg muskler - og ikke bare fett. Nå sier legene og muttern (!) at jeg må gå opp 6 kg til før vi kan snakke om trening.

Helt latterlig synes jeg.. Har en benk med vekter ute i hagen som jeg vurderer å måke frem etterpå og trene der i "skjul". Er et par meter snø over den, dog...... :(

Lenke til kommentar

Om du har energi til å trene, så er det ingen ting som kan stoppe deg. Jeg kjenner mange som jeg ser på som nærmest undervektige som trener. Har en kompis som er over 190, og han veier rundt 60 kilo. Han trener med vekter rundt to ganger i uka. Vet ikke helt om det hjelper så mye men :p.

Det er ikke en spesiel vekt som er et minimum for å trene. BMI en din er undervektig (18), men om du legger på 1 og en halv kilo til (18,5), så er du akkurat ikke lenger undervektig. Da tror jeg nok at det skal gå bra. Om du føler at du er frisk og har energi, tror jeg det egentlig bare er å kjøre på.

Nå skal det sies at jeg verken er lege eller noe ekspert på dette, men jeg ville vel tro at en lege ville gitt klarsignal.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...